تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 7:15
کد خبر : 13270

افزایش ۶ درصدی تجارت خارجی در ۷ ماه امسال/ صادرات غیرنفتی به ۲۸.۳ میلیارد دلار رسید

افزایش ۶ درصدی تجارت خارجی در ۷ ماه امسال/ صادرات غیرنفتی به ۲۸.۳ میلیارد دلار رسید
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت: تجارت خارجی کشور از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه با ۶.۲ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رقم ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش نسیم صبا از گمرک ایران، «محمد رضوانی‌فر» افزود: میزان وزنی مجموع مبادلات تجاری کشور در این مدت ۱۰۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳.۷۱ درصد افزایش یافت.

رئیس کل گمرک ایران، درباره میزان صادرات غیر نفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی، اظهار داشت: در این مدت ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۹.۳۲ درصدی در وزن و کاهش کمتر از یک درصدی در ارزش داشته است.

وی ادامه‌داد: در این مدت ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۶ میلیارد دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۶.۲۱ درصد و از حیث ارزش ۱۲.۶۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد.

رضوانی فر گفت: در هفت ماهه امسال صادرات کالاهای پتروشیمی به ۳۱ میلیون تن و به ارزش ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید که از نظر وزن ۲۶ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۲ درصد کاهش داشته است.

معاون وزیر اقتصاد درباره سه قلم عمده کالاهای صادراتی خاطرنشان‌کرد: در این مدت گاز طبیعی مایع شده با ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و اختصاص ۸.۳۷ درصد، پروپان مایع شده با یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و ۶.۶۹ درصد و بوتان مایع شده با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و ۴.۶ درصد، سه قلم عمده کالاهای صادراتی بوده اند.

وی اضافه‌کرد: در هفت ماهه امسال متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۴۶۶ دلار به ۳۵۷ دلار رسیده که نشانگر کاهش ۲۳.۴۳ درصدی است.

شایان ذکر است به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی برخی از کالاهای صادراتی از جمله محصولات پتروشیمی میزان کلی صادرات کشور با وجود افزایش وزنی، با کاهش ارزشی مواجه شده است.

رضوانی‌فر درباره سه قلم عمده کالاهای وارداتی در هفت ماه امسال گفت: در این مدت ذرت دامی با ۲ میلیارد دلار و سهم ۵.۵۳ درصدی، انواع گوشی تلفن همراه با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و سهم ۴.۰۸ درصدی و دانه سویا با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و سهم ۳.۴۱ درصدی، سه قلم عمده کالای وارداتی را به خود اختصاص دادند.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی یک‌هزار و ۷۲۱ دلار بوده که نسبت به رقم یک‌هزار و ۶۲۴ دلار در هفت ماهه سال گذشته، ۶.۰۳ درصد رشد داشته است، بیان‌داشت: میزان واردات کالاهای اساسی در این مدت ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که با اختصاص ۶۳.۳۲ درصد از وزن و ۳۰.۳۴ درصد از ارزش کل واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱.۰۸ درصدی در وزن و کاهش ۴.۸۶ درصدی در ارزش داشته است.

مقاصد عمده صادرات غیرنفتی

به گفته وی، کشورهای عمده مقصد صادرات غیرنفتی کشورمان در این مدت به ترتیب شامل چین با هشت میلیارد دلار، عراق با ۱نج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: پنج کشور عمده طرف معامله واردات نیز در این مدت به ترتیب شامل امارات متحده عربی با ۱۱ میلیارد دلار، چین با ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است.

وی با اشاره با اینکه میزان ترانزیت خارجی کشور در هفت ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش ۱۴.۹۷ درصدی روبه‌رو بوده است، افزود: میزان ترانزیت خارجی کشور در این مدت به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.