تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 بهمن 1402 - 6:44
کد خبر : 15424

افزایش مالیات بر ارزش افزوده تاثیری روی سفره مردم ندارد

افزایش مالیات بر ارزش افزوده تاثیری روی سفره مردم ندارد
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بسیاری از کالاهایی که مردم به صورت متعارف مصرف می‌کنند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود و این مالیات شامل کالاهای غیراساسی می‌شود.

«محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر افزایش میزان مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: بر اساس قانون، مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد بود که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیشنهاد داده بود که یک درصد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود که مجلس با آن موافقت کرد.

وی افزود: منابع لازم برای پرداخت حقوق بازنشستگان و همسان‌سازی باید تأمین می‌شد که دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد کرد که درآمد حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده صرف همسان سازی حقوق بازنشستگان شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان در نظر گرفتن منابع درآمدی دیگری برای همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود نداشت، گفت: دولت بررسی کرد که در اجزای بودجه امکان آن که عددی را برای این موضوع قرار دهد نیست و بر این اساس پیشنهاد داد که از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این مصوبه آثار تورمی خواهد داشت، گفت: این موضوع باید بررسی و محاسبه شود. مرکز پژوهش‌های مجلس باید در این زمینه بررسی‌های کارشناسی را انجام دهد و ما باید از آنان گزارش بگیریم که چقدر اثر کمی و عددی دارد.

وی تاکید کرد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده حتماً در ارائه کالاها و خدماتی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده است، اثر خواهد داشت، اما بسیاری از کالاهایی که مردم به صورت متعارف مصرف می‌کنند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود. مالیات بر ارزش افزوده شامل کالاهای غیر اساسی می‌شود و بر این اساس این مصوبه، روی سفره مردم تأثیر چندانی نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: مالیات بر ارزش افزوده روی قیمت کالاهای اساسی مانند برنج، گوشت و روغن اثری ندارد، اما خدمات رستورانی را شامل می‌شود و روی قیمت آن کالاها و خدماتی که در رستوران‌ها عرضه می‌شود، تأثیر دارد.

وی تاکید کرد: اثر افزایش مالیات بر ارزش افزوده روی زندگی و معیشت خانوارهای کم درآمد بسیار کمتر از خانواده‌های پُر درآمد است. ماهیت مالیات بر ارزش افزوده به گونه‌ای است که بیشتر روی کالاها و خدماتی که اغلب اقشار پُر درآمد مصرف می‌کنند، تأثیر خواهد داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در واقع، مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است و از آن‌جایی که اغنیا بیشتر مصرف می‌کنند، مالیات بیشتری می‌دهند. تاکید می‌کنم که سبد مصرفی عموم خانوارها شامل مالیات بر ارزش افزوده چه این مالیات ۹ درصد و چه ۱۰ درصد باشد، نمی‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.