تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 7:08
کد خبر : 13107

احترام به مرزهای بین المللی و تمامیت ارضی کشورهای قفقاز

احترام به مرزهای بین المللی و تمامیت ارضی کشورهای قفقاز
وزیران خارجه شرکت‌کننده در دومین نشست سازوکار منطقه‌ای «۳+۳» در بیانیه‌ای بر اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بر اساس منشور ملل متحد، احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیری مرزهای شناخته شده بین‌المللی، عدم مداخله در امور داخلی، منع تهدید یا توسل به زور و احترام به حقوق بشر تأکید کردند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، در بیانیه مشترک دومین نشست سازوکار منطقه‌ای «۳+۳» آمده است: به دعوت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و با حضو آرارات میرزوئیان، وزیر خارجه جمهوری ارمنستان، جیحون بایرام‌اف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه فدراسیون روسیه و هاکان فیدان وزیر خارجه جمهوری ترکیه، دومین نشست سازوکار منطقه‌ای «۳+۳» در تاریخ ۱ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی برابر با ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی در تهران برگزار شد.

این بیانیه افزود: وزرای امور خارجه با عنایت به اهمیت توسعه مناسبات دوستانه بین کشورها بر اساس منافع متقابل و حسن همجواری، در این راستا بر اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بر اساس منشور ملل متحد، احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیری مرزهای شناخته شده بین‌المللی، عدم مداخله در امور داخلی، منع تهدید یا توسل به زور و احترام به حقوق بشر تأکید کردند.

وزیران خارجه ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکیه و ارمنستان ضمن بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل گوناگون بین‌المللی، مهم‌ترین موضوعات مطرح در منطقه را بررسی کرده و بر اهمیت سازوکارهایی مانند سازوکار مشورتی منطقه‌ای «۳+۳» در فراهم آوردن فرصت‌های گفتگوی سازنده و ایجاد همکاری‌های متقابلاً سودمند بین کشورهای منطقه که در این زمینه نقش اصلی را دارند، تأکید کردند و همچنین بر نقش مثبت همکاری‌های اقتصادی بر تقویت اعتماد متقابل، بهروزی ملت‌ها و ثبات منطقه، تأکید کردند.

وزیران خارجه شرکت کننده در نشست سازوکار منطقه‌ای «۳+۳» بر اهمیت همکاری‌های فرهنگی، ارتباطات مردمی و اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه‌های آموزشی، علمی، گردشگری، فرهنگی و ورزشی تأکید کردند و در راستای ایجاد صلح پایدار و توسعه اقتصادی منطقه، رایزنی و تعاملات دوجانبه و چندجانبه را تقویت خواهند کرد.

همچنین در این نشست از روندهای جاری عادی‌سازی و توسعه مناسبات بین کلیه کشورهای منطقه استقبال شد.

وزیران خارجه شرکت کننده در نشست سازوکار منطقه‌ای «۳+۳» ضمن ارزیابی مثبت از نتایج این نشست، باز بودن این نشست برای مشارکت برابر گرجستان در آن را مورد تأکید مجدد قرار دادند.

آنها همچنین در مورد وضعیت غزه تبادل نظر و بر لزوم خاتمه فوری هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌گناه تأکید کردند.

وزرای امور خارجه جمهوری ارمنستان، جمهوری آذربایجان، جمهوری ترکیه و فدراسیون روسیه همچنین بابت میزبانی شایسته و برگزاری موفق این نشست از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قدردانی کردند و ضمن ارزیابی برگزاری منظم نشست‌های سازوکار منطقه‌ای «۳+۳» در گسترش و تقویت فضای اعتماد و همکاری در منطقه، توافق کردند تا نشست بعدی در جمهوری ترکیه در تاریخی که از طریق مجاری دیپلماتیک هماهنگ خواهد شد، برگزار شود.

دومین نشست «۳+۳» وزرای خارجه کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان، به میزبانی وزیر امور خارجه ایران، در تهران برگزار شد و به بررسی مسائل منطقه قفقاز جنوبی و تلاش برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای (سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ترانزیتی، انرژی و …) پرداختند.

از مهمترین اهداف شکل گیری این گروه منطقه ای، حل مشکلات منطقه با حضور کشورهای منطقه و بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و غربی است و بر این اساس، یکی از محورهای نشست فردا، گفت‌وگوهای صلح بین آذربایجان و ارمنستان خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.