تاریخ انتشار : جمعه 17 شهریور 1402 - 9:23
کد خبر : 11960

اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در شرایط تحریم‌ها، استثنایی بود

اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در شرایط تحریم‌ها، استثنایی بود
- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به صرفه‌جویی مالی و زمانی در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، آن را «استثنایی» توصیف کرد و گفت: با انتقال سکو در این فاز نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی رخ داد.

به گزارش نسیم صبا:محمدحسین متجلی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: فاز ۱۱ پارس جنوبی برای کشور و وزارت نفت بسیار مهم بود؛ زیرا این فاز مرزی‌ترین سکوی پارس جنوبی است و در نقطه صفر مرزی واقع شده است.

وی بیان داشت: دلیل دیگر اهمیت این فاز این است که اقدامات در زمینه توسعه آن ۲۰ سال به دلیل شرایط بین‌المللی تحمیل شده به کشور متوقف شده بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: درنهایت با تصمیمات به موقع و جهادی وزارت نفت و شرکت ملی نفت در دولت سیزدهم، افتتاح سکوی ۱۱بی، کام ملت، رهبر معظم انقلاب و همه کسانی که در این زمینه فعال بودند را شیرین کرد.

۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در فاز ۱۱ پارس جنوبی

متجلی توضیح داد: فاز ۱۱ پارس جنوبی، استثنایی است؛ یکی از ویژگی‌هایی که آن را استثنایی کرده این بود که سکوی ۱۲سی به موقعیت ۱۱بی منتقل شد و این اقدام نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در این بخش به دنبال داشت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: اگر جابه‌جایی انجام نمی‌شد ما باید یک سکو می‌ساختیم که ساخت آن دست‌کم سه سال زمان لازم داشت؛ یعنی در این زمینه به‌جز صرفه‌جویی مالی، از لحاظ زمانی هم صرفه‌جویی شد و کار سه سال جلو افتاد.

وی تأکید کرد: همه امور و اقدامات با اتکا به توان داخلی انجام شد و متخصصان و افرادی که تعهد ملی به انجام کار داشتند آن را با موفقیت به انجام رساندند.

متجلی گفت: نکته مهمی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که در همه افتتاح‌هایی که توسط وزارت نفت انجام می‌شود همیشه افراد متخصص حضور دارند؛ افتتاح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، در طول تجربه کاری بنده، نخستین مراسم افتتاحی بود که مردم در آن حضور داشتند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره برنامه‌های آینده شرکت ملی نفت و گاز پارس، گفت: افزایش تولید سکوی ۱۱ بی به روزانه حدود ۱۵ میلیون مترمکعب تا پایان پاییز برنامه‌ریزی شده است. همچنین خط جدید فاز ۱۶ را در برنامه داریم که برآورد می‌شود روزانه هشت میلیون متر مکعب افزایش تولید از آن محقق شود.

وی اضافه کرد: سکوی ۱۳ آلفا هم در برنامه‌مان هست که فعلاً در مرحله اقدامات اجرایی و تست است که سعی می‌کنیم در زمستان از آن بهره‌برداری کنیم، اما فعلاً خط ۱۶ و خط ۱۱ بی در برنامه تولید ما هستند.

متجلی خاطرنشان کرد: حضور مردم در افتتاح طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی باعث می‌شود مردم آگاه شوند که چه گام‌هایی در راستای خدمت و آسایش اقتصادی آنان برداشته می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.