تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مهر 1402 - 6:57
کد خبر : 12366

آمادگی ایران برای تنظیم و امضای سند جامع همکاری‌ها با عربستان

آمادگی ایران برای تنظیم و امضای سند جامع همکاری‌ها با عربستان
وزیر امور خارجه کشورماندر در دیدار با وزیر امور خارجه عربستان گفت: بر مبنای ایده مطرح شده در دیدار ولیعهد عربستان، آمادگی تنظیم و امضای سند جامع همکاری‌های دو کشور را داریم.

به گزارش نسیم صبا از مهر، در ادامه دیدارهای دیپلماتیک حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیر امور خارجه کشورمان با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه کشور عربستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین در این دیدار در مسیر عزم جدی دو کشور برای ورود به مرحله جدید، از بازگشایی سفارتخانه‌ها و استقرار سفرای دو کشور در تهران و ریاض اظهار خرسندی کردند.

امیرعبداللهیان افزود: بر مبنای ایده مطرح شده در دیدار ولیعهد عربستان، آمادگی تنظیم و امضای سند جامع همکاری‌های دو کشور را داریم. همچنین لازم است در مسیر عزم دو کشور برای گسترش روابط در زمینه‌های مختلف دوجانبه بویژه اقتصادی و تجاری، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را فعال کنیم.

امیرعبداللهیان بر ضرورت فعال سازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی میان دو کشور به منظور تسهیل روند مسافرت و تجارت میان دو کشور تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین ایده پیشنهادی جمهور اسلامی ایران برای تشکیل مجمع گفتگو و همکاری بین ۸ کشور شمال و جنوب خلیج فارس را مورد تاکید قرار داد.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار سرعت روند پیشرفت امور در روابط دو کشور از زمان انتشار اعلامیه از سرگیری روابط را رضایت بخش دانست و گفت علاوه بر آن افق‌های جدید نیز باز کرده ایم.
وی ضمن اعلام تمایل کشورش برای تقویت همکاری‌های دوجانبه و اجرای ایده‌های مطرح شده، دیدار سران را زمینه ساز افزایش سرعت روند همکاری‌ها ارزیابی کرد.

دو طرف در این دیدار اتفاق نظر خود را در خصوص تسریع در تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، تشکیل کمیته هماهنگی، راه‌اندازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی، تسهیلات کنسولی برای شهروندان و تقویت همکاریهای ورزشی دو کشور اظهار داشتند.

وزیران امور خارجه ایران و عربستان همچنین از هماهنگی فدراسیون دو کشور برای انجام مسابقات ورزشی دو کشور در میادین خانگی ابراز خرسندی کردند و آن را دارای آثار مثبت بر افکار عمومی دو کشور دانستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.