تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 - 6:18
کد خبر : 14313

آبگیری و بهره‌برداری از سد شوریجه سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود

آبگیری و بهره‌برداری از سد شوریجه سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود
وزیر نیرو گفت: آبگیری و بهره برداری از سد شوریجه نیمه اول سال آینده آغاز می‌شود.

به گزارش نسیم صبا از مهر، علی اکبر محرابیان روز جمعه در بازدید از ساختمان سد مخزنی در حال ساخت شوریجه سرخس اظهار کرد: اعتبارات مورد نیاز برای ساخت سد «شوریجه» سرخس خراسان رضوی با رقم بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال به طور کامل توسط دولت سیزدهم تأمین شده است و اکنون مشاوران و پیمانکاران به صورت شبانه روزی و به سرعت در حال فعالیت هستند.

وزیر نیرو افزود: حوضه آبریز این سد به طور کامل در استان خراسان رضوی واقع شده که عدم وابستگی آن به منابع آب برون مرزی، ریسک تأمین آب مشهد و سرخس را کاهش خواهد داد.

وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته با توجه به ظرفیت آورده‌ای سیلابی مخزن سد شوریجه و نیاز شدید شهرستان‌های مشهد و سرخس به جبران کسری آب، آبگیری و بهره برداری از این سد در نیمه اول سال آینده آغاز می‌شود.

محرابیان ادامه داد: در طراحی این سد با احتساب ضریب اطمینان‌پذیری لازم، حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در سال برای مصارف شرب، صنعت و محیط زیست پیش‌بینی شده است که مازاد بر این تخصیص، در سال‌های پرآب در اختیار کشاورزان سرخسی قرار خواهد گرفت.

وزیر نیرو اظهار کرد: با بهره‌برداری از سد شوریجه نه تنها بروز خسارت ناشی از سیلاب‌های فصلی کاهش می‌یابد، بلکه امکان بهره‌مندی پایدار از رواناب‌هایی که از دسترس خارج می‌شد برای بخش کشاورزی فراهم خواهد شد.

شوریجه دومین سد مخزنی بزرگ خراسان رضوی

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز اظهار کرد: سد مخزنی شوریجه بعد از سد دوستی دومین سد مخزنی بزرگ در خراسان رضوی از منظر قابلیت ذخیره سازی خواهد بود. مخزن این سد در تراز نرمال گنجایش ذخیره آب به میزان ۲۰۰ و در تراز حداکثر، ۳۵۰ میلیون مترمکعب است.

محمد علی نعمت نژاد افزود: با آغاز بهره برداری از این سد ۱۵ و ۴ دهم میلیون متر مکعب آب برای مصارف شرب و سه و سه دهم و ۲ و۲ دهم میلیون مترمکعب به ترتیب برای حقابه محیط زیست و سیلاب بران در بخش کشاورزی تأمین خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.