تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آذر 1401 - 7:23
کد خبر : 6012

همیاری کشاورزان با کارشناسان بخش کشاورزی

همیاری کشاورزان با کارشناسان بخش کشاورزی
همیاری کشاورزان با کارشناسان بخش کشاورزی می تواند طرح های مبارزه با آفات را به نتیجه مطلوب برساند.

به گزارش نسیم صبا: جلسه ستاد گیاهپزشکی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، با حضور دکتر برومندی معاون وزیر در امور باغبانی، دکتر علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور و هیات همراه، دکتر خیراندیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان، فرمانداران شهرستانهای رفسنجان، بم، و نرماشیر، رئیس پژوهشکده پسته، مسئول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، رئیس مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمان و جمعی از معاونین ومدیران سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

دکتر خیراندیش در این جلسه گفت: کشاورزی استان کرمان در سال جاری با بلایای طبیعی از جمله سرمای بهاره، سیل در تابستان و طغیان آفت سوسک سرخرطومی مواجه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: نتایج جلسات زمانی به مرحله اجرا و نتیجه مطلوب می رسند که حداقل هزار برابر آن کار اجرائی و اطلاع رسانی های علمی در کنار کار عملی انجام شود.

خیراندیش خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۴۵ هزار تن خرمان به جهت عارضه خشکیدگی خوشه از بین رفته است و برای مبارزه علمی و اصولی با این آفت با دانشگاه شهید باهنر قراداد بسته شده و ۳ میلیارد تومان اعتبار استانی تخصیص داده شده است.

وی در پایان تأکید کرد: اگرکارهای مبارزه با آفت سرخرطومی با همکاری و همیاری باغداران انجام شود به نتیجه مطلوب می رسد و اصل کار همیاری کشاورزان و پشتیبانی دلسوزانه کارشناسان و آموزش به باغداران است.


در این نشست دکتر علائی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در این نشستها با به اشتراک گذاشتن مطالب بومی موجب بالا رفتن دانش و مهارت می شود و با توجه به استعدادهای ذاتی و تنوع اقلیمی در استان کرمان، این استان را خاستگاه محصولات با ارزش کشاورزی نموده است که متأسفانه در حال حاضر خرمای استان میزبان آفت سوسک سرخرطومی حنایی است.

دکتر علائی مقدم اذعان داشت: ۳۳ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی در کشور تخصیص یافته است که بیش از ۱۷ میلیارد تومان آن ویژه استان کرمان است.

وی افزود: سازمان حفظ نباتات به عنوان سازمان حاکمیتی ضمن رعایت مقررات داخلی ملزم بر این است که پروتکل های جهانی را رعایت کند.

دکتر علائی مقدم با بیان اینکه توقف صادرات محصولات کشاورزی موجب چالش جدی در کشور است، خاطر نشان کرد: حفظ نباتات اهمیت به سزایی در کشور دارد و عدم وجود قرنطینه های داخلی سبب گسترش آفات در کشور می شود.

وی خاطرنشان کرد: مقدمه سلامت جامعه، تولید محصول سالم است و عیار امنیتی در حال حاضر غذای سالم است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ابراز داشت: تولید تحقیقات از وظایف مرکز تحقیقات استان است که برای مبارزه با این آفت باید راهکارهای جدید ارائه نمایند و در فرمانداری ها شورای کشاورزی تشکیل شده و با رصد باغات و ارائه گزارش در جلساتی که به این منظور برگزار می شود، از کشاورزان حمایت نمایند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.