تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 اسفند 1401 - 7:53
کد خبر : 9132

معاون وزیر صمت: ایدرو به‌ دنبال توازن منطقه‌ای صنعتی در کشور است

معاون وزیر صمت: ایدرو به‌ دنبال توازن منطقه‌ای صنعتی در کشور است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد توازن منطقه‌ای صنعتی و توازن در زنجیره‌های تولیدی از سوی ایدرو در سراسر کشور دنبال می‌شود.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، «علی نبوی» روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در برنامه‌های وزارت صمت، موضوع توسعه صنعتی و رسیدن به رشد اقتصادی در کوتاه‌مدت و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: در موضوع گسترش، رویکردهای جدید در دولت و حاکمیت وجود دارد که دولت نباید خودش گ در پیاده سازی و اجرای پروژه های کشور متولی باشد و با توجه به توانمندی بخش خصوصی باید بخش عمده‌ای از کار به این بخش سپرده شود.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور خاطرنشان‌کرد: در این راستا پروژه‌ای با عنوان توازن سرمایه‌گذاری تعریف شده که دو هدف توازن منطقه‌ای صنعتی کشور و توازن در زنجیره‌های تولیدی کشور را دنبال می‌کند.

وی یادآور شد: در مناطق مختلف کشور شاهد سرمایه‌گذاری‌هایی در سالهای گذشته بوده ایم، به‌طوری که در برخی شهرها حجم سرمایه‌گذاری صنعتی بسیار بیشتر از زیرساخت‌های آن شهر و منطقه بوده که منجر به آلودگی محیط زیست، مهاجرت و غیره شده است و در مقابل شهرهایی داریم که نرخ بیکاری و نرخ مهاجرت از آنها زیاد بوده و با چالش‌هایی مواجه شده‌اند.

نبوی گفت: در این راستا طبق برنامه‌ریزی انجام شده، شهرستان‌های کشور به چهار دسته بر اساس شاخص ‌های اشتغال، اشتغال صنعتی، تعداد واحدهای صنعتی طرح‌های نیمه‌تمام و غیره تقسیم بندی شدند.

وی ادامه داد: شهرستان هایی که در منطقه یک واقع شده‌اند واحد صنعتی ندارند، آنهایی که در منطقه ۲ واقع هستند واحدهای صنعتی کمتر از هدفگذاری داشته‌اند، در منطقه ۳ شرایط طبیعی و نرمال وجود دارد و در منطقه ۴ بیش از ظرفیت منطقه سرمایه گذاری اتفاق افتاده است.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: از مجموع ۴۶۵ شهرستان کشور ۱۰۷ شهرستان در منطقه یک، ۱۵۴ شهرستان در منطقه ۲ (در مجموع ۱۸ میلیون نفر جمعیت در مناطق یک و ۲)، ۱۲۶ شهرستان در منطقه ۳ و ۷۸ شهرستان در منطقه چهار (با مجموع جمعیت ۶۱ میلیون نفر در مناطق ۳ و ۴) واقع شده‌اند. و بر اساس این دسته بندی مشوق های سرمایه گذاری در کشور تقسیم بندی شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: هدف ما از این دسته بندی این است تا افرادی که در مناطق یک و دو سرمایه‌گذاری کرده‌اند بتوانند حداکثر استفاده از مشوق ها را انجام داده و در مناطق ۳ و ۴ حمایت‌ها را به حداقل برسانیم.

وی خاطرنشان‌کرد: این مسئله همان مکمل طرح «آمایش سرزمینی» است که با توجه به زیرساخت‌های هر شهرستان پروژه ها تعریف می شود.

نبوی اظهارداشت: ۸۱ هزار طرح نیمه تمام صنعتی و معدنی در کشور وجود دارد که هشت هزار طرح پیشرفت یک تا ۲۰ درصدی داشته، ۱۳هزار طرح با پیشرفت ۲۰ تا ۹۹ درصدی است و ۶۰ هزار طرح نیز فقط جواز گرفته‌اند اما در سامانه وزارت صمت ثبت نشده اند.

وی یادآور شد: در موضوع توازن منطقه‌ای صنعتی، ایدرو فقط برنامه‌ریزی کلان را انجام می‌دهد و متولی کار نیست.

معاون وزیر صمت همچنین با اشاره به تکلیف دیگر ایدرو در مقوله نوسازی و بازسازی، گفت: در ادوار گذشته نوسازی و بازسازی واحدهای همچون قند دزفول، نساجی مازندران و هفت تپه توسط ایدرو و شرکت های تابعه آن به انجام رسید.

وی ادامه‌داد: در دوره جدید، با برنامه ریزی برای ایجاد یک پلتفرم، قصد داریم تا متقاضیان نوسازی و بازسازی صنایع و افرادی که از توانمندی لازم برای این کار برخوردارند را به‌هم رسانی کنیم.

رییس هیات عامل ایدرو خاطرنشان‌کرد: بند «ح» ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت را مکلف کرده تا برای بازسازی و نوسازی سرمایه‌گذاری‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی کشور برنامه‌ریزی کند؛ در این راستا بهمن‌ماه پارسال کارگروهی متشکل از دستگاه‌های محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه، اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و … تشکیل شد و سعی کردیم تا برنامه‌ریزی هدفمندی به این منظور داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی و به‌سازی با هدف ارتقای بهره‌وری واحدها و همچنین افزایش رقابت‌پذیری محصولات نهایی تولید انجام می‌شود، گفت: تاکنون یک‌هزار و ۶۲۰ واحد بابت نوسازی و بازسازی، ارزیابی اولیه شده‌اند که از بین آنها ۴۸۶ واحد به دفاتر تخصصی وزارت صمت معرفی و ۱۳۴ واحد برای عارضه‌یابی اولیه معرفی شدند.

نبوی اظهار داشت: بر این اساس، طرح نوسازی و بازسازی برای هر واحد تدوین می‌شود و اگر در کارگروه یاد شده به تصویب برسد، عارضه یابی عمیق انجام شده و طرح توجیهی فنی و اقتصادی برای آن تهیه خواهد شد.

ایدرو به‌ دنبال توازن منطقه‌ای صنعتی در کشور است

وی با اشاره به ابرپروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان ایرانی ترین فاز پارس جنوبی با راهبری ایدرو، گفت: این یک ابرپروژه موفق و بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در دو دهه اخیر و حاصل تلاش های ۲۰ ساله بود و با توجه به تجربه و ظرفیت گرانقدری که اکنون نزد ایدرو و برخی شرکت‌های تابعه در باب پروژه‌های نفتی و گازی وجود دارد، قصد داریم در دیگر پروژه‌ها نیز حضور داشته باشیم.

معاون وزیر صمت همچنین با اشاره به حضور ایدرو در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، خاطرنشان‌کرد: سازمان‌های توسعه‌ای مطابق رسالت شان در مناطقی به سرمایه‌گذاری می‌پردازند که کمتر توسعه یافته بوده یا قصد راه‌اندازی صنایع پیشرفته وجود داشته باشد که هر دوی این موارد به‌طور معمول با استقبال بخش خصوصی همراه نمی‌شود.

وی بیان‌داشت: واقعیت این است که ایدرو به دلیل محدودیت‌های منابع مالی (که دلیل اصلی آن بازنگشتن منابع حاصل از واگذاری سهام شرکت‌های تابعه ایدرو به این مجموعه است) نتوانسته مجری کار در مناطق محروم باشد، اما در طرح‌های نیمه‌تمام موجود ورود کرده است.

نبوی به‌طور مثال به طرح تایرسازی خودروهای سنگین در سیستان و بلوچستان اشاره کرد که در سال‌های گذشته به دلایل مختلف پیشرفت خوبی نداشته و تامین مالی آن دچار مشکل شد. با این حال با پیگیری‌های شخص وزیر صمت، دو شرکت تابعه ایمیدرو که خود مصرف‌کننده تایرهای تولید شده هستند، ۷۴ درصد سهام این شرکت را در اختیار گرفتند.

ایدرو به‌ دنبال توازن منطقه‌ای صنعتی در کشور است

وی، پروژه ‌بافت بلوچ ایرانشهر را دیگر پروژه ایدرو در مناطق کمتر توسعه یافته کشور توصیف کرد که هرچند واحد ریسندگی آن در سال ۹۹ بازسازی شد، اما واحد بافندگی آن به دلیل فرسودگی زیاد نیازمند بازسازی و نوسازی است.

رییس هیات عامل ایدرو خاطرنشان‌کرد: اکنون و به‌منظور نوسازی و بازسازی این پروژه، سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون یورویی و ۱۶۰ میلیارد تومانی در این پروژه برنامه‌ریزی شده است و اواسط سال جاری نیز مصوبه شورای اقتصاد را به همین منظور دریافت کردیم.

نوسازی ناوگان فرسوده تجاری

وی در خاتمه به پیگیری‌های انجام شده در خصوص طرح نوسازی ناوگان فرسوده تجاری کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه طرح جدیدی با تولی‌گری وزارت صمت در دستور کار است که روز گذشته در شورای اقتصاد نیز مصوب شد و بخشی از اقدامات آن از سوی ایدرو به انجام خواهد رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.