تاریخ انتشار : یکشنبه 20 شهریور 1401 - 8:57
کد خبر : 4050

مرندی: ایران به دنبال توافقی برای دفاع از حقوق خود است

مرندی: ایران به دنبال توافقی برای دفاع از حقوق خود است
محمد مرندی کارشناس و تحلیل‌گر امور مسائل سیاسی شنبه شب در گفت و گو با شبکه المیادین گفت: ایران به دنبال توافقی است که به آن اجازه دهد از حقوق خود دفاع کند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، مرندی به المیادین گفت: جمهوری اسلامی ایران توافق هسته‌ای را نقض نکرده و از آن خارج نشده است و کشورهای اروپایی سه گانه (انگلیس، آلمان و فرانسه) دنباله‌رو سیاست‌های کاخ سفید هستند.

وی افزود: ایران به خوبی می‌داند که بدون یک توافق مستحکم و پایان دادن به اتهامات بی‌اساس غرب، هر توافقی شکست خواهد خورد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ترویکای اروپایی و آمریکا به خوبی از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران آگاهی دارند و ایران به دنبال توافقی است که برای این کشور این امکان را فراهم سازد که از حقوق خود دفاع کند.

مرندی با اشاره به این که نمی توانیم به آمریکا و اروپایی‌ها اعتماد کنیم، تصریح کرد: سه کشور اروپایی(انگلیس، فرانسه و آلمان) متحد ایالات متحده هستند، آنها بی طرف نبوده و نباید فریب پروپاگاندا را بخوریم.

وی همچنین گفت: رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی در صف اروپایی‌هایی‌ها و آمریکایی‌ها ایستاده و تسلیم آنها شده است.

مرندی اظهار کرد: یک مسؤول اروپایی در جریان مذاکرات اذعان کرد که خواسته‌های ایران، به حق است، اما این آمریکایی‌ها هستند که کار [امضای توافق] را به تأخیر می‌اندازند و تعلل می‌کنند.

وی افزود: ایران آماده امضای توافق است، اما اروپایی‌ها به خاطر نیاز به گاز، بیشتر به این توافق نیاز دارند.

این کارشناس و تحلیل گر مسائل بین المللی و هسته ای خاطرنشان کرد: ایران گاز و نفت خود را می‌فروشد و می‌تواند منابع مالی را به دست آورد.

وی با تأکید بر اینکه هرچه توافق به تأخیر بیفتد، با نزدیک شدن به فصل زمستان، مشکلات اروپا نیز بیشتر می‌شود، خاطر نشان کرد: بایدن ضعیف است و با مشکلات داخلی و اقتصادی روبروست. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باید مواضع خود را تغییر دهند.

مرندی افزود: ایران از اروپا و آمریکا انتظار دارد که مواضع خود را تغییر دهند، اروپایی هیچ مشکلی برای رسیدن به توافق ندارند، بلکه مشکل بایدن است که ضعیف است.

سه کشور اروپایی انگلیس ، فرانسه و آلمان روز شنبه با صدور بیانیه مشترکی مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده است و در ادعایی بی‌پایه و اساس اعلام کردند که ایران در عوض به گسترش برنامه هسته ای خود به نحوی فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی قابل قبول ادامه می‌دهد.

در پایان این بیانیه تروئیکای اروپایی ضمن مقصر جلوه دادن ایران در عدم پیشبرد روند مذاکرات وین و عدم اشاره به ناکامی دولت بایدن در اتخاذ تصمیمی مناسب مدعی شد: با توجه به شکست ایران در به نتیجه رساندن این توافق روی میز، ما به همراه شرکای بین المللی در مورد بهترین روش برای پرداختن به تشدید تنش های مستمر توسط ایران و نبود همکاری با آژانس در ارتباط با توافق پادمان های ان پی تی این نهاد رایزنی و مشورت می کنیم.

حمایت آمریکا از بیانیه سه کشور اروپایی

بعد از صدور این بیانیه اروپایی ، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به صدای آمریکا درباره این بیانه گفت: ما با سه کشور اروپایی موافقیم که نباید احیای برجام مشروط به مختومه اعلام‌کردن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون کشف ذرات اورانیوم در سه سایت هسته‌ای ایران باشد.

این سخنگو در پاسخ به این سوال صدای آمریکا در مورد اینکه آیا واشنگتن در اجلاس آتی شورای حکام آژانس، قصد دارد پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت ملی سازمان ملل ارجاع دهد گفت: تحقیقات پادمان سیاسی نیستند – این تحقیات ابزارهای چانه زنی نیستند. زمانی که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام گزارش داد که مسائل باقی مانده با ایران به صورت روشن حل و فصل شده است، آن وقت ما انتظار داریم که این پرونده ایران از دستور کار شورای حکام خارج شود، نه قبل از آن.

قطع روابط ایران و آلبانی
مرندی در بخش دیگری از سخنانش به توطئه‌ها گروهک تروریستی “منافقین” برای قطع روابط دولت آلبانی با ایران اشاره کرد و افزود: یک گروه تروریستی در آلبانی هستند که مورد حمایت آمریکا قرار دارند و آنها هستند که ایران رو مورد هجمه قرار داده‌اند.

“ادی راما” نخست‌وزیر آلبانی سه‌شنبه ضمن مطرح کردن اتهام بی پایه و اساس علیه ایران، اعلام کرد که کشورش روابط خود را با ایران قطع کرد.

وی ادعا کرد، این پاسخ شدید به طور کامل متناسب با شدت خطر حمله سایبری است که علیه سیستم ها و تاسیسات زیربنایی این کشور تهدید محسوب شدند.

بعد از اخراج گروهک تروریستی منافقین از عراق، این گروهک به دستور آمریکا و با هماهنگی دیگر اعضای ناتو به آلبانی مهاجرت کرد تا بتواند از آنجا به جاسوسی و اقدامات خرابکارانه علیه مردم ایران ادامه دهد.

منافقین هر ساله اجلاسی را با دعوت از چهره های ضد ایرانی به تیرانا برگزار می‌کرد تا اینکه اجلاس امسال این سازمان بنا به دلایل امنیتی لغو شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.