تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آذر 1401 - 7:17
کد خبر : 6700

مدیریت مبارزه با آفت خطرناک و خسارتزای کرم خراط گردو در فصل پاییز و زمستان

مدیریت مبارزه با آفت  خطرناک و خسارتزای کرم خراط گردو در فصل پاییز و زمستان
ناظمی مدیر حفظ نباتات این سازمان گفت: آفت کرم خراط گردو به دلیل عوامل تنش زا از جمله خشکسالی های پی در پی در اکثر باغات گردوکاری استان کرمان مشاهده گردیده است

به گزارش نسیم صبا: ناظمی مدیر حفظ نباتات این سازمان گفت: آفت کرم خراط گردو به دلیل عوامل تنش زا از جمله خشکسالی های پی در پی در اکثر باغات گردوکاری استان کرمان مشاهده گردیده است که جهت کنترل به موقع این آفت ، کارشناسان محترم بایستی ضمن بازدیدها و پیگیری های متعدد با اجرای برنامه های آموزشی – ترویجی ضمن اطلاع رسانی لازم به کشاورزان این مناطق ، نسبت به ارائه راهکارهای بهینه در مبارزه با آفت اقدام می نمایند.

وی گفت: با توجه به زمستانگذرانی آفت به صورت لارو داخل تنه و شاخه های اصلی درختان جهت از بین بردن لاروهای زمستانگذران ، هرس مناسب و حذف سرشاخه های با آلودگی بسیار بالا و خشک و سوزاندن کامل آنها در اواخر پاییز و اوایل زمستان در کوتاهترین زمان ممکن ضروری است.

وی با اشاره به اینکه، کشاورزان عزیز از انتقال و جابجایی نهال های آلوده جهت خزانه و یا کاشت جلوگیری نمایند، افزود: تغذیه مناسب و افزودن مواد آلی و کودهای پتاسه و فسفره در پائیز و زمستان همراه با شخم عمیق در سایه انداز درخت در چالکود حداقل یک متری نقش بسزایی در کنترل آفت دارد.

مدیر حفظ نباتات استان گفت: استفاده از سیم مفتول مسی با حرکات دورانی داخل دالان های لاروی نقش موثری در از بین بردن لاروهای زمستانگذران و کاهش جمعیت آنها دارد . هر چند که فعالیت پرندگانی مانند دارکوب نیز در حذف لاروها مفید می باشد.

وی در پایان گفت: پس از رعایت کلیه موارد کنترلی مذکور، استفاده از پنبه آغشته به سم کلرپریفوس متیل (دورسبان ) به نسبت ۲۰-۱۵ % داخل دالان های فعال لاروی و مسدود نمودن این دالان ها با پودر مل نقاشی ساختمانی (بتونه ساختمانی ) توصیه می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.