تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 دی 1401 - 7:35
کد خبر : 7620

شهرداری ماهان، شهرداری برتر استان و موفق کشوری شد

شهرداری ماهان، شهرداری برتر استان و موفق کشوری شد
شهرداري ماهان موفق به کسب رتبه شهرداري برتر در ميان 85 شهرداري استان کرمان و کسب عنوان شهرداري موفق در بين قريب به هزار و 400 شهرداري کشور شد.

به گزارش نسیم صبا:مهندس حمید معین الدینی شهردار ماهان گفت :کسب عنوان شهرداری برتر سال ۱۴۰۱ در بحث مدیریت پسماند و اخذ تاییدیه بازرسی وزارت کشور به جهت انجام روال صحیح و قانونی کارها و برنامه ها را از دیگر موفقیت های شهرداری ماهان در سال جاری عنوان کرد.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه شهرداری ها ؛ باید۴۰ درصد از بودجه در امور عمرانی و ۶۰ درصد برای هزینه های جاری استفاده شود افزود: امسال با مدیریتی که لحاظ شد برعکس عمل کردیم یعنی ۶۰ درصد بودجه صرف کارهای عمرانی و ۴۰ درصد صرف هزینه های جاری شهرداری شد با این توضیح که هیچ مشکلی در پرداخت حقوق پرسنل ، علیرغم اضافه شدن چند نیروی جدید بوجود نیامد.
معین الدینی مدیریت ، نیروی انسانی و تجهیزات را سه رکن لازم و ملزوم یکدیگر در پیشبرد امور و توسعه شهری دانست و گفت: اصلاح ساختار سازمانی شهرداری ، اولین اتفاق در شهرداری ماهان بود که با بازسازی ساختمان اداری و اضافه کردن تعدادی نیروی متخصص جهت بهره وری از تخصص آنها ، انجام شد.
شهردار ماهان با بیان اینکه قولی می دهم که بتوانم عملیاتی اش کنم اظهار داشت : سال گذشته در مورد زیباسازی و ظاهر شهر صحبت کردم و اقداماتی نیز در این راستا انجام شد. امسال هم در عملیات عمرانی عقب نیستیم و در اکثر آیتم ها رشد داشته ایم . ما همزمان ساماندهی و اصلاح چند پارک را در ماهان آغاز کردیم . پارک تیگران ، پارک انقلاب ، اتمام فاز اول پارک شهداء و فاز اول پارک جهاد که در حال اجرا است .
اجرایی شدن نقشه سه بعدی شهر ماهان
وی با اشاره به لزوم بازنگری و اصلاح طرح جامع شهر افزود : شهرماهان پتانسیل بالایی دارد و اگر طرح جامع و مطالعاتی و کارشناسی شده ی شهر نوشته شود ، بهترین و منطقی ترین نحوه ی اجرای کارها انتخاب و طبق آن عمل خواهد شد.
شهردار ماهان از اجرایی شدن نقشه سه بعدی شهرماهان خبر داد و اظهار داشت : این نقشه، پیش نیاز بازبینی طرح جامع شهری است و به کمک آن ، کار ممیزی شهر و تعیین تکلیف ملک های خلاف انجام می شود ضمن این که افزایش سرعت کار، کاهش هزینه های مردم ، افزایش کنترل و نظارت و کاهش میزان خطا را بهمراه دارد.

شهردار ماهان تصریح کرد: پروژههای زیادی به شورای شهر بردیم که همگی به نتیجه نرسیدند اما برخی پروژههای عمرانی و زیرساختی مجوز گرفتند و در اولویت ما برای اجرا هستند.

شهردار ماهان از راه اندازی معدن شن شهرداری ماهان خبر داد و گفت : شهرداری بایستی از خود معدن شن و ماسه داشته باشد و ما بعد از ۷۰سال که این کار انجام نشد پیگیری کردیم و توانستیم تمام مجوزهای شش گانه و تائیدیه معدن و پروانه بهره برداری را بگیریم .
وی افزود : راه اندازی این معدن علاوه بر اینکه درآمدزایی برای شهرداری ایجاد می کند ، باعث کنترل آسیب های زیست محیطی و سیلاب ها نیز می شود .
برندسازی با راه اندازی کتابچه الکترونیک
معین الدینی با اشاره به راه اندازی صفحه الکترونیکی گردشگری و کتابچه الکترونیکی به ۸ زبان زنده دنیا توسط شهرداری ماهان ، خاطرنشان کرد: در این رویداد که برای نخستین بار شهرداری ماهان آن را اجرایی کرده از تمام نقاط گردشگری شهر ماهان فیلم برداری و عکس برداری ( ۳۶۰ درجه) انجام شده است . ضمن این که اطلاعات تمام نقاط به صورت گفتاری بیان می شود و افراد می توانند با یک کد QR ، از میان ۸ زبان زنده دنیا زبان خود را انتخاب و اطلاعات را به صورت زیرنویس ببینند .
وی تصریح کرد : در قالب این کتابچه ، هر گردشگر می تواند به اطلاعات شهر ماهان از جمله مکان های گردشگری ، رستوران ها ، کافه ها ، مراکز تفریحی ، اقامتی و خدماتی دسترسی داشته باشد .
شهردار ماهان از تکمیل کتابچه الکترونیکی ، به اطلاعات مربوط به «مزار تا مزار» که از مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان شروع و به گلزار شهدای ماهان و مسیرهای دسترسی و اقامتی به گلزارها ختم می شودخبر داد و گفت: در چند روز آینده این کتابچه در کارگروه گردشگری استانداری کرمان مطرح و رونمایی می شود .
وی از آمادگی شهرداری ماهان برای معرفی سایر شهرداری ها و دهیاری ها در کتابچه الکترونیک خبر داد و گفت: متقاضیان می توانند انجام کارهای عکسبرداری و فیلمبرداری جاذبه های گردشگری ، اقامتی و خدماتی خود را ، با صرف هزینه ای کم به ما بسپارند تا به کتابچه الکترونیک افزوده شود.
وی یادآور شد: بدون تردید رونق بسترهای گردشگری سبب ورود سرمایه گذاران و رشد اقتصادی شهر ماهان خواهد شد .
مدیریت پسماند
معین الدینی اجرایی شدن طرح سطل های مکانیزه زیرزمینی هوشمند در ماهان را اتفاقی خاص عنوان کرد و گفت : این یک کار منحصر به فرد و برندی دیگر برای شهر ماهان است که با تلاش چند نخبه کرمانی صورت گرفته است.
شهردار ماهان تصریح کرد: این طرح، در سازمان شهرداری های تهران مطرح و مورد استقبال قرار گرفت و برای سایر شهرداری ها باور نکردنی بود که این اتفاق در شهر کوچکی مثل ماهان اتفاق افتاده باشد .
شهردار ماهان گفت : به واسطه این طرح منحصر به فرد جهانی، سازمان شهرداری به ما اجازه داد در نمایشگاه بین المللی پسماند تهران که همه ی شهرداری ها و شرکت ها حضور دارند حاضر شویم و طرح مان را عنوان کنیم.
معین الدینی اظهار داشت : در این رویداد قرار است به عنوان شهر هوشمند ایران در مدیریت پسماندها معرفی شویم که اعتبارات خاصی برای شهرداری و شهر ماهان رقم خواهد زد.
افزایش سرانه فضای سبز ماهان
وی از راه اندازی مزرعه زیتون برای گسترش فضای سبز ماهان خبر داد و افزود : برای افزایش سرانه فضای سبز از درخت زیتون استفاده کردیم. زیتون درختی همیشه سبز ،کم آب ، کم آفت و درآمدزاست که پس از گذشت ۴ سال به ثمر می نشیند و سالانه حدود ۱۰ میلیارد تومان درآمد خالص برای شهرداری خواهد داشت.
شهردار ماهان با اشاره به این که برای آبیاری مزرعه زیتون ، استخر ذخیره آب را فراهم کردیم افزود: آبیاری درختان بصورت قطره ای انجام خواهد شد ضمن این که ، در کنار استفاده از آب استخر برای آبیاری، به پرورش ماهی نیز اقدام کردیم ، که علاوه بر ایجاد درآمدزایی باعث کاهش هزینه ها خواهد شد چون دیگر نیاز به خرید کود و هزینه کودپاشی نیست وکود حاصله ، از طریق سیستم آبیاری به درختان منتقل می شود.
وی افزود: در انتخاب ماهی نیز از ماهی های سردابی و گرمابی استفاده می کنیم که باعث می شود هزینه ی پاک سازی لجن ها را نداشته باشیم .
شهردار ماهان وسعت مزرعه زیتون را ۲۰ هکتار برشمرد و گفت : زمین مورد نیاز از سوی اداره مسکن و شهرسازی استان کرمان در ورودی شهر ، به شهرداری ماهان واگذار شد که آورده قابل توجهی برای شهر ماهان محسوب می شود و قصد داریم در آینده ، با دعوت از سفرای کشورها و مدیران کشوری و استانی جهت کاشت درخت ، آن را به «پارک یادمان » و یک مینی ورلد جهانی تبدیل کنیم .
معین الدینی ادامه داد: در حال حاضر ده هزار چاله آماده کرده ایم و ۵ هزار نهال زیتون زرد کنسروی و روغن گیری نیز خریداری شده است .
ایجاد باغ گیاه شناسی
معین الدینی از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه باهنر و شهرداری ماهان خبر داد و گفت : سعی داریم بزرگترین باغ گیاه شناسی کشور را در ماهان ایجاد کنیم .
وی به درختان چنار ماهان اشاره کرد و افزود: قصد داریم تمام ژنوم های چنار دنیا را به ماهان بیاوریم تا در آینده به «چنارماهان» دست یابیم مثل سرو شیراز ، چناری که آفت و آب آن کنترل شده باشد و نه تنها چنار؛ بلکه تمام درختان وگل های فصلی را علمی بکاریم و حتی گلخانه های ایرپونیک و هیدروپونیک و خاکی داشته باشیم .
کارخانه تولید قطعات پلیمری
وی احداث کارخانه تولید قطعات پلیمری را از دیگر اقدامات شهرداری ماهان در ایجاد درآمدهای پایدار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در این کارخانه ساخت جدول ، سنگ فرش و مبلمان شهری در دو خط تولید انجام می شود.

معین الدینی در خاتمه ضمن تشکر از همکاری و همراهی اعضای شورای شهر ، همکاران و شهروندان ماهانی با اقدامات و برنامه های شهرداری ؛ اشتغالزایی، کسب درآمد پایدار و ایجاد برند را نتیجه اقدامات انجام شده، عنوان کرد و گفت: انشاا… سال آینده شاهد ادامه کارهای عمرانی خواهیم بود و اتفاقات خوبی را برای شهرمان رقم خواهیم زد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.