تاریخ انتشار : سه شنبه 8 آذر 1401 - 6:58
کد خبر : 6216

ساماندهی توزیع مرغ بومی و رنگی ,واحدهای فرسوده

ساماندهی توزیع مرغ بومی و رنگی  ,واحدهای فرسوده
با توجه به آغاز فصل سرما وهمزمان با فصل مهاجرت پرندگان وحشی امکان ورود ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان به زیست بوم شهرستان وجود دارد

به گزارش نسیم صبا:جلسه پیشگیری و مقابله بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان علی سلاجقه معاون سیاسی ،اجتماعی و امنیتی فرمانداری اظهار داشت:این بیماری بعنوان خطری بالقوه سلامت افراد و اقتصاد جامعه را تهدید می کند.هر چند هنوز مواردی از این بیماری در شهرستان گزارش نشده اما با توجه به آغاز فصل سرما وهمزمان با فصل مهاجرت پرندگان وحشی امکان ورود این ویروس به زیست بوم شهرستان وجود دارد که البته با اقدامات به موقع نهادهای متولی از جمله دامپزشکی،جهاد کشاورزی و محیط زیست خوشبختانه در این زمینه با مشکل خاصی روبرو نبوده ایم.اما باید با تمام توان فنی،علمی و جهادی جهت پیشگیری و مقابله با آن اقدام نماییم.
وی افزود:اگر این ویروس وارد واحدهای تولیدی طیور شهرستان شود، می تواند باعث نابودی هزاران قطعه پرنده و آسیب قابل توجه به مرغداران و بازار شود..

در این جلسه نماینده اداره دامپزشکی شهرستان گزارشی از وضع واحدهای تولیدی طیور و مسائل مربوطه بدین شرح ارائه داد:
۵۲۰۰۰ قطعه مرغ اجداد با سن ۶۴ هفته، ۲۱۰۸۰۲ قطعه تخم گذار با سن ۶ تا ۸۶ هفته، ۷۶۳۳۰قطعه مرغ مادر گوشتی بین ۴۱ تا ۸۴ هفته۳۷۸۰۲۳۰، قطعه جوجه ریزی گوشتی سال جاری در شهرستان تولید شده است.وهمچنین واحدهای گوشتی فعال تعداد ۴۴ واحد با ظرفیت تولید ۸۶۳۰۰۰ قطعه می باشد.
وی در خصوص منشا بیماری آنفولانزای پرندگان ابراز داشت:پرندگان وحشی مهاجر به خصوص آبزی مخزن ویروس آنفلوانزای تیپ A و به نوعی بانک ژن در طبیعت محسوب می شوند.
وی درادامه گفت:این پرندگان ویروس کم حدت را نگهداری کرده و با آن آداپته می شوند و ویروس در بدنشان ماندگار است.اما در طیور اهلی که میزبان طبیعی نیستند ویروس موتاسیون می یابد و با حدت بالا بروز پیدا می کند. اما تغییرات مداوم سبب شده در پرندگان وحشی هم تلفات رخ دهد.
از سال ۱۹۵۹ که تحت تیپ های H5 و H7 به عنوان عامل با حدت بالای آنفلونزا معرفی شدند ۱۹ اپیدمی جهانی در طیور رخ داده است که ۱۸ مورد آن در طیور اهلی و ۱ مورد در طیور وحشی بوده است.
اولین همه گیری آنفلونزا در ایران در سال ۱۹۷۷ ابتدا در مرغداری های تهران و قزوین و سپس سایر نقاط کشور رخ داد و خسارت اقتصادی زیادی بر جا گذاشت.
ویروس H5N2 در ایران در سال ۱۳۸۴ از قوهای تلف شده تالاب انزلی جدا گردید و به سرعت مرغداری های بسیاری را در سراسر کشور درگیر نمود.
از سال ۱۳۹۵ ویروس H5N8 نیز در کشور شایع و سبب بروز تلفات و خسارات زیاد گردیده است.
طبق گفته کارشناس دامپزشکی شهرستان راههای انتقال ویروس این موارد می باشد:
انتقال ویروس از طریق پرندگان مهاجر و آبزی
انتقال از طریق تجارت پرندگان زینتی
انتقال از طریق تجارت متفرقه شترمرغ
مهمتر از همه دستفروشی مرغ های تخمگذار پایان دوره در سطح کشور
نباید فراموش کرد که بوقلمون حساس ترین پرنده از این نظر می باشد.(پرنده بهبود یافته تا ۶ ماه ویروس دفع می کند)
وی ادامه داد:واگیری های انسانی،از طیور به انسان و از اردک به خوک و سپس به انسان(خطر بالقوه پرورش توام مثل چین و جنوب شرق آسیا) بازآرایی ژنتیکی و سپس از انسان به انسان راههای اصلی انتقال ویروس می باشد.از نظر وی اقدامات پیشگیرانه اغلب این موارد است:
واکسیناسیون علیه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان
پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با نمونه گیری و انجام آزمایشات مربوطه و نیز تشدید پایش مشترک دامپزشکی و محیط زیست در زیستگاه ها
رصد و پایش بیماری مذکور در پرندگان مهاجر
تشدید کنترل خودروهای حمل طیور زنده و فرآورده های مربوط (به ویژه فضولات) در جاده های مواصلاتی
جلوگیری از حمل و نقل پرنده زنده توسط وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری
جمع آوری طیور صنعتی پایان دوره در در پرنده فروشی های سطح شهرها و روستاها
شناسائی و برخورد با واحد های غیر مجاز در سطح شهرستان
برخورد با واحدهائی که بیش از ظرفیت مجاز اقدام به جوجه ریزی می نمایند.
ساماندهی توزیع مرغ بومی و رنگی
ساماندهی واحدهای فرسوده

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.