تاریخ انتشار : یکشنبه 15 آبان 1401 - 7:25
کد خبر : 5477

در هفت ماه گذشته بیش از یک میلیون و صد هزار قطعه انواع آبزیان در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و مزارع پرورش ماهی استان رها سازی شده است.

در هفت ماه گذشته بیش از یک میلیون و صد هزار قطعه انواع آبزیان در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و مزارع پرورش ماهی استان رها سازی شده است.
ابوالقاسمی مدیر شیلات استان گفت: استان کرمان علیرغم ظاهر خشک و کویری استعدادهای بالقوه ای را در جهت توسعه آبزی پروری دارا می باشد،

به گزارش نسیم صبا:ابوالقاسمی مدیر شیلات استان گفت: استان کرمان علیرغم ظاهر خشک و کویری استعدادهای بالقوه ای را در جهت توسعه آبزی پروری دارا می باشد، اجرای نمونه های موفق و ایجاد مزارع پرورش آبزیان در بسیاری از مناطق در استان نمونه بارزی است که امروز شاهد تولید حدود ۲۸۵۰ تن انواع آبزیان و ایجاد ۱۰۰۰ نفر شغل در این بخش هستیم و طبق برنامه ریزی های صورت پذیرفته هدفگذاری تولید حدود۳۳۰۰ تن انواع آبزیان در دستور کار قرارگرفته است.

وی افزود: با توجه به اقلیم بسیار مناسب استان طی سنوات گذشته با انجام فعالیت های ترویجی، ایجاد واحدهای تولید آبزیان در مناطق استان در قالب استخرهای ذخیره آب کشاورزی ، مزارع پرورش ماهی کوچک وبزرگ و تولید دردریاچه های پشت سدها در حال پیگیری می باشد.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: در هفت ماه گذشته در استان کرمان انواع آبزیان به میزان بیش از ۱۱۰۰۰۰۰ قطعه در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و مزارع پرورش ماهی استان رها سازی شده است.

وی تصریح کرد: خشکسالی شدید و کاهش بارندگی ها،کاهش آبدهی منابع آب، افزایش هزینه های تولید از جمله بچه ماهی و خوراک، کاهش و ثابت ماندن قیمت فروش محصولات تولیدی منجر به عدم استقبال مناسب کشاورزان به ذخیره سازی بچه ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی در مقایسه با سال قبل شده و بر این اساس برآورد می شود در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش رهاسازی بچه ماهی و نهایتا” کاهش تولید در استان باشیم.

مدیر شیلات استان کرمان گفت: این مدیریت با برگزاری تعداد ۷۹ دوره آموزشی به تعداد ۶۲۱ نفرروز و صدور ۱۷ مورد مجوز به ظرفیت ۳۱۰ تن از آبزی پروران حمایت می نماید.

وی اذعان داشت: تصویب مبلغ ۸۲۰۰ میلیون ریال اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در قالب ۱۴ شهرستان موجب رشد ۳ برابری اعتبارات شیلات نسبت به سال گذشته شده است.

وی افزود: تخصیص ۳۰۰ میلیون ریال از محل طرح اصلاح روش های پرورش آبزیان از سوی سازمان شیلات ایران و خرید و توزیع خوراک ماهیان گرمابی و تصویب دوطرح توسعه آبزی پروری در طی سفر ریاست محترم جمهور به استان کرمان به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان از دستاوردهای این مدیریت می باشد.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: جهت ارائه تسهیلات به آبزی پروران تعداد ۲۲ نفرمتقاضی ازمحل اعتبارات شیلات کارت به مبلغ بیش از ۵ میلیارد تومان، تعداد ۸ نفر متقاضی از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ به مبلغ بیش از ۳۰ میلیارد تومان و تعداد ۳ نفر متقاضی از محل اعتبارات کمکهای فنی و اعتباری به مبلغ ۵/۱ میلیارد تومان به بانک معرفی شده اند.

وی در پایان چالش ها و مشکلات این بخش را بالابودن قیمت نهاده های آبزی پروری(خوراک ، بچه ماهی ) و کاهش حاشیه سود در برخی مقاطع زمانی، خشکسالیهای متمادی که تاثیربسزایی درکاهش تولید آبزیان خواهد داشت، عدم مجوز پرورش تیلاپیا در استان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست با وجود مکاتبات متعدد و عدم تخصیص تسهیلات بانکی به طرح های سایر آبزیان از جمله زالو و آرتمیا با توجه به صدور مجوز برای طرحهای مذکور برشمرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.