تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 آذر 1401 - 8:14
کد خبر : 6303

خط لوله انتقال آب دریای عمان به ورزنه اصفهان رسید

خط لوله انتقال آب دریای عمان به ورزنه اصفهان رسید
فرماندار ورزنه از آغاز عملیات اجرایی بخشی از قطعه پنجم خط لوله انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان در این شهرستان خبرداد.

به گزارش نسیم صبا:سعید رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کلنگ بخشی از قطعه پنجم خط لوله انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان به طول ۸۸ کیلومتر روز سه‌شنبه هشتم آذر ماه با حضور پیمانکار و شرکت ناظر پروژه و مسئولان شهرستان در ورزنه زده شد.

وی ادامه داد: قرار است عملیات اجرایی این خط لوله انتقال آب به قُطر ۲ هزار میلیمتر و طول ۸۸ کیلومتر در مدت هفت ماه در حوزه شهرستان ورزنه استان اصفهان به اتمام برسد و در یک سال و نیم آینده به خط انتقال آب استان کرمان در سیرجان وصل شود.

فرماندار ورزنه افزود: امید است با بهره‌برداری از این خط انتقال آب برای صنعت استان، مصارف صنعتی از آب رودخانه زاینده‌رود کاهش یابد و با برنامه‌ریزی‌هایی که در استان شده، هر چه زودتر شاهد جاری شدن دوباره رودخانه زاینده‌رود باشیم.

رحیمی با اشاره به اینکه ظرفیت خط لوله انتقال آب دریا به استان اصفهان در مجموع ۴۰۰ میلیون مترمکعب است، خاطرنشان کرد: با وجود این طی یک سال و نیم آینده با وصل شدن به خط لوله کرمان حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب برای صنعت منتقل می‌شود که صنایع از زاینده‌رود کمتر آب برداشت کنند تا رودخانه جاری شود.

وی ابراز داشت: انتقال آب دریا به استان اصفهان منبع آب پایداری است که سبب می‌شود صنایع فولادی، پالایشگاه و فضای سبز اصفهان از رودخانه آب برداشت نکنند تا زاینده رود جاری در سراسر مسیر رودخانه جاری شود و در انتها به تالاب بین المللی گاوخونی برسد.

فرماندار ورزنه درخصوص کشت پاییزه کشاورزان ورزنه و تأمین حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی در سال جاری نیز خاطرنشان کرد: در این راستا جلساتی با مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان برگزار کردیم، با توجه به شرایط مخزن سد زاینده رود باید منتظر بارش‌های از نیمه دوم آذر باشیم؛ ایشان برای کشت پاییزه دوم قول مساعد دادند اگر شرایط سد به گونه‌ای باشد که برای آب آشامیدنی استان اصفهان مشکلی ایجاد نشود در آن زمان شاهد بازگشایی آب زاینده رود برای کشاورزان این خطه باشیم.

حقابه گاوخونی را از وزارت نیرو مطالبه می‌کنیم

رحیمی تصریح کرد: از آب منطقه‌ای اصفهان و وزرات نیرو به غیر از حقابه کشاورزان ورزنه، حقابه تالاب بین المللی گاوخونی را هم مطالبه می‌کنیم زیرا با توجه به اینکه شهر ورزنه اصفهان در کنوانسیون رامسر به دلیل وجود تالاب گاوخونی، عنوان و لوح شهر تالابی را دریافت کرده است باید خیلی مراقب از گاوخونی باشیم و حقابه آن تأمین شود.

وی تاکید کرد: تأمین حقابه گاوخونی از این حیث اهمیت دارد که این تالاب بین المللی از کنوانسیون رامسر خارج نشود و از خیزش ریزگردهای تالاب که بی تردید باعث بیماری‌های تنفسی و آلایندگی هوای منطقه و شهر اصفهان شده، جلوگیری شود.

فرماندار ورزنه ابراز داشت: در این دوره انتظار داریم وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان حقابه تالاب گاوخونی را به طور جداگانه در نظر گرفته و تأمین کند تا آب به تالاب برسد نه اینکه حقابه را فقط در جدول مصارف ببیند اما آبی داده نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح تأمین آب صنعت استان اصفهان از خلیج فارس از اواخر سال ۱۳۹۸ با هدف گزینه یابی نقاط آبگیری، نمک زدایی و سامانه انتقال آب به کارفرمایی شرکت تأمین آب اصفهان (صفه) و مدیریت طرح شرکت مهندسان مشاور زایندآب و طوس‌آب در دست مطالعه بوده است و در ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۹۹ کلنگ زنی شد. با بهره برداری این خط، آب دریا پس از شیرین‌سازی در مسافت حدود ۹۱۰ کیلومتر به اصفهان انتقال داده می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.