تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 8:27
کد خبر : 10270

تاکید سازمان ملل بر ادامه گفتگوها در روند اجرای توافق‌نامه غلات

تاکید سازمان ملل بر ادامه گفتگوها در روند اجرای توافق‌نامه غلات
دبیرکل سازمان ملل با اشاره به برخی مشکلات در خصوص اجرای توافق‌نامه غلات گفت که روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل به گفتگو درباره این موضوعات ادامه خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌ها با بیان اینکه برخی مشکلات مهم در خصوص اجرای توافقنامه کریدور غلات دریای سیاه و یادداشت تفاهم بین سازمان ملل و روسیه همچنان ادامه دارد، گفت: با این حال، روسیه، اوکراین، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل به گفتگو درباره این موضوعات ادامه خواهند داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه اضافه کرد که ابتکار غلات دریای سیاه و یادداشت تفاهم بین سازمان ملل و روسیه در زمینه حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌ها نمونه مهمی برای کاهش اثرات بحران غذایی است.

وی گفت که به لطف این اقدام، بازار ثبات بیشتری پیدا کرده و قیمت مواد غذایی کاهش یافته است.

گوترش با بیان اینکه امیدواریم صادرات مواد غذایی و کود از روسیه و اوکراین در آینده به زنجیره‌های تأمین جهانی ادامه دهد، افزود: سازمان ملل به حمایت کامل از این ابتکار ادامه خواهد داد.

آنتونیو گوترش با اشاره به اینکه جهان به تعهدات خود در زمینه حفاظت از غیرنظامیان عمل نمی‌کند، گفت که این تعهدات به وضوح در حقوق بین الملل بشردوستانه بیان شده است.

او با تاکید بر اهمیت دسترسی ایمن به امدادگران بشردوستانه، تاکید کرد که حملات علیه این افراد باید پایان یابد و کار آنها باید تسهیل شود.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای سال ۲۰۲۲ میلادی در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده اند.

یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا درمی آورد.

روزنامه اسپانیایی «ال پایس» با استناد به داده‌های منتشره از سوی سازمان ملل و نیز آمار مربوط به ردیابی کشتی‌ها در گزارشی اعلام کرد که دست کم ۳۸ درصد غلات صادر شده از اوکراین به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا ارسال شده است، این در حالیست که بر اساس توافق اخیر میان روسیه و اوکراین و با میانجیگری سازمان ملل بنا بود این غلات به کشورهای در حال توسعه آفریقا صادر شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.