تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مرداد 1401 - 8:39
کد خبر : 3142

اتمام حجت رئیس جمهور با دستگاه‌های دولتی برای اختصاص زمین به نهضت ملی مسکن/ وزارت راه و شهرسازی علاوه بر احداث مسکن، «زمین به شرط ساخت» به مردم واگذار کند

اتمام حجت رئیس جمهور با دستگاه‌های دولتی برای اختصاص زمین به نهضت ملی مسکن/ وزارت راه و شهرسازی علاوه بر احداث مسکن، «زمین به شرط ساخت» به مردم واگذار کند
رئیس جمهور به منظور نظارت ستادی به عملکرد وزارتخانه‌های دولت امروز در جمع مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی حضور یافت و برنامه پایش عملکرد مجموعه دولت را از این وزارتخانه آغاز کرد.

به گزارش نسیم صبا:آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی صبح روز یکشنبه به وزارتخانه راه و شهرسازی رفت و از نزدیک در جریان عملکرد، طرح‌ها و پروژه‌های مهم این وزارتخانه، خصوصا در زمینه احداث مسکن قرار گرفت. در این جلسه که استانداران سراسر کشور نیز به صورت ویدئوکنفرانسی حضور داشتند، موضوع احداث و تنظیم‌گری در بازار مسکن مهم‌ترین محور سخنان رئیس جمهور بود.
دکتر رئیسی با تاکید بر ضرورت اجرای وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور برای انجام تکلیف قانونی و پاسخ به نیاز موجود، خاطرنشان کرد: پیش‌نیاز اجرای این طرح اختصاص زمین است که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مسئولیت مهمی به عهده دارد و باید با شناسایی زمین‌های مناسب و تشکیل بانک مسکن، زمینه جهش تولید مسکن در کشور را فراهم کند.
رئیس جمهور در ادامه به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دستور داد به موجب قانون، تا پایان شهریور تمام اراضی مناسب اعلام شده را برای احداث مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی بگذارند تا از طریق بانک زمین به متقاضیان واگذار شود، در غیر این صورت تمامی این زمین‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند خواهد خورد.
آقای رئیسی همچنین بر ضرورت اخذ مالیات از اراضی رها شده تاکید کرد و به وزارت راه و شهرسازی دستور داد، علاوه بر ساخت مسکن به مردم «زمین به شرط ساخت مسکن» هم واگذار شود تا در فرایند ساخت مسکن در کشور مشارکت کنند.
دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت نظارت بر فرایند تخصیص زمین و احداث مسکن خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مسئول باید با رصد و نظارت دقیق، مراقبت کنند که در تمام مراحل اجرای طرح جهش تولید مسکن، تحت هیچ شرایطی زمینه برای واسط‌‌گری یا سوداگری مهیا نشود و زمین‌ها صرفا به متقاضیان ساخت واگذار شود.
رئیس جمهور به استانداران نیز دستور داد که یکی از اولویت‌های مهم خود را موضوع مسکن قرار دهند و برنامه‌های کلان دولت و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه را با جدیت، سرعت و دقت دنبال کنند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه توجه به قوانین و اسناد بالادستی در ساخت مسکن انبوه را مورد تاکید قرار داد و افزود: در توسعه شهرها توجه به قواعد و دستورالعمل‌های قانونی در حوزه معماری از اهمیت بالایی برخوردار است. ترجیح دولت توسعه افقی شهرها به جای بلندمرتبه‌سازی است، اما لازمه این راهبرد نیز توسعه دسترسی به زیرساخت‌های مربوطه در مناطقی است که برای ساخت مسکن در نظر گرفته می‌شود.
اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص همه طرح‌های در دست اجرا در حوزه مسکن، اعمال نظارت جدی در فرایند اجرای طرح جهش تولید مسکن، تفویض اختیارات لازم به استانداران از طریق وزارت راه شهرسازی و ارائه خدمات زیربنایی همزمان با واگذاری زمین به مردم، دیگر دستورات صریح رئیس جمهور به دستگاه‌های مسئول، در حوزه تولید مسکن بود.
رئیس جمهور در دومین بخش از سخنان خود، نظارت به بازار مسکن و تنظیم‌گری در این حوزه را از وظایف وزارت راه و شهرسازی دانست و بیان داشت: این وزارتخانه باید با پایش دقیق روندها و افزایش عرضه، بازار را به تعادل برساند و اجازه ندهد مردم در بحث مسکن تحت فشار قرار گیرند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به سهم بالای مسکن از سبد هزینه‌های خانوار، اقدامات نظارتی و مدیریتی در این بازار را یکی از اولویت‌های مهم دانست و گفت: ساماندهی این بازار می‌تواند کمک بزرگی به معیشت خانواده‌ها نموده و بار بزرگی را از روی دوش آنها بردارد.
دکتر رئیسی به وزیر راه و شهرسازی و مدیران ارشد این وزارتخانه و استانداران دستور داد برای تمامی پروژه‌ها زمانبندی دقیق تعیین کنند و حتما در فرایند اجرا به زمابندی یاد شده مقید باشند.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی شفاف زمانبندی پروژه‌ها به افکار عمومی گفت: با اطلاع‌رسانی شفاف زمابندی باید امکان نظارت افکار عمومی و مردم و رسانه‌ها بر روند اجرا و تکمیل طرح‌ها در زمان معین فراهم شود.
رئیس جمهور در این جلسه همچنین پس از استماع گزارش وزیر راه و شهرسازی و معاونان این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف، ضمن قدردانی از اقدامات این وزارتخانه در رشد ترانزیت، بسیج امکانات برای اعزام و بازگشت حجاج بیت‌الله الحرام، پیگیری مصوبات سفرهای استانی و راه‌اندازی سامانه‌های مختلف ‌هوشمند در حیطه کاری وزارت راه و شهرسازی، این اقدامات را زمینه‌ساز تحقق برنامه‌های کلان دولت مردمی دانست.
آیت‌الله رئیسی گفت: وزارت راه و شهرسازی خصوصا در حوزه کریدورهای ترانزیتی، مسئولیت مهمی بر عهده دارد که اجرای دقیق و صحیح آنها می‌تواند پیشران توسعه و پیشرفت در کشور باشد. لازم است طرح‌های توسعه‌ای در این حوزه در زمان مقرر تکمیل شود در غیر اینصورت ممکن است کارآیی خود را از دست بدهد.
در ابتدای این جلسه وزیر راه و شهرسازی و شماری از معاونان، طرح‌های در دست اجرای وزارتخانه را تشریح و در خصوص روند اجرای آنها توضیحاتی را ارائه دادند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.