تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آذر 1401 - 7:32
کد خبر : 6715

گروسی:پیشرفت‌هایی درباره ایجاد منطقه امن اطراف «زاپروژیا» حاصل شد

گروسی:پیشرفت‌هایی درباره ایجاد منطقه امن اطراف «زاپروژیا» حاصل شد
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز اعلام کرد که پیشرفت هایی در زمینه ایجاد منطقه امن در اطراف نیروگاه هسته ای «زاپروژیا» حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز سه شنبه در سخنانی از حصول پیشرفت‌هایی در زمینه ایجاد منطقه امن در اطراف نیروگاه هسته‌ای در دیدار با نخست وزیر اوکراین خبر داد.

«دنیز شمیهال» نخست وزیر اوکراین نیز در این دیدار گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) وعده داده است تا در آینده‌ای نزدیک نمایندگانی را به صورت دائمی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین اعزام خواهد کرد.

وی سه شنبه هشتم آذر ماه در سخنانی اعلام کرده بود که این نهاد حضور خود را در تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین تقویت خواهد کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پیامی تویتری در این باره نوشت: من همچنین تأیید کردم که آژانس بین المللی انرژی اتمی حضور خود را در تمام نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین تقویت خواهد کرد تا از زیرساخت‌ های انرژی این کشور محافظت کند. آژانس با وزارت خارجه اوکراین برای ایجاد یک منطقه ایمنی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروزیا (ZNPP) همکاری می‌ کند.

پیش از این، گروسی هشدار داده بود که گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین خطر وقوع یک فاجعه بزرگ هسته‌ای را به همراه دارد.

در حالیکه شواهد حاکی از حملات مداوم نیروهای اوکراینی به زاپروژیا است، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد: من نمی‌توانم این (عامل حملات) را تعیین کنم، ما بودجه‌ای برای این کار نداریم. باید عملیات نظامی در این منطقه را نظارت قرار دهیم، که نه تنها فراتر از اختیارات آژانس است، بلکه به منابع مالی زیادی نیز نیاز دارد.

زاپروژیا بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا است. روسیه در اواخر فوریه و اندکی پس از آغاز عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، کنترل این نیروگاه را به دست گرفت.

در حال حاضر، ۶ واحد انرژی این نیروگاه در حالت «خاموشی سرد» قرار گرفته است؛ زیرا نیروهای اوکراینی دائماً تأسیسات را بمباران می‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.