تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مهر 1401 - 8:47
کد خبر : 4805

صنعت تجهیزات پزشکی قابلیت جهش بالایی به‌ویژه در صادرات دارد

صنعت تجهیزات پزشکی قابلیت جهش بالایی به‌ویژه در صادرات دارد
وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی برای تدوین نقشه راه صنعت تجهیزات پزشکی با همراهی فعالان این صنعت با محوریت صادرات خبر داد و گفت: این صنعت از قابلیت جهش بالایی به‌ویژه در مقوله صادرات برخوردار است.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، «سید رضا فاطمی‌امین» امروز در خاتمه نشست با فعالان صنعت تجهیزات پزشکی در جمع خبرنگاران افزود: در رتبه‌بندی بین صنایع، صنعت تجهیزات پزشکی دارای رتبه چهارم در بین پنج صنعت بالغ، رو به رشد و پیشرو کشور است و بر این اساس باید به آن کمک کرد.

وی گفت: در این جلسه در بسیاری تجهیزات، فناوری و صادرات خوبی داریم اما حجم صادرات آنها اندک است.

وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: در جلسه امروز مقرر شد با همکاری فعالان این صنعت، نقشه راهی با تمرکز بر صادرات آماده شود تا شاهد رشد صادرات محصولات این بخش باشیم.

وی یادآوری‌کرد: در این جلسه، فعالان تجهیزات پزشکی مشکلات موجود از جمله در موضوع تعرفه‌ها و برخی موارد که وزارت بهداشت مطرح می‌کند عنوان کردند که مقرر شد کارگروه مشترکی بین دو وزارتخانه برای رفع و رجوع آنها شکل بگیرد.

فاطمی‌امین ادامه‌داد: با توجه به اینکه بخش تولید تجهیزات پزشکی در حوزه وزارت صنعت و از نظر بهره‌برداری در حوزه وزارت بهداشت قرار می‌گیرد، دو وزارتخانه با یکدیگر برای رفع مشکلات موجود تعامل خواهند داشت.

وی تصریح‌کرد: با رفع مشکلات موجود، امکان جهش بسیار بالایی از این صنعت انتظار می‌رود.

وزیر صمت از صادرات دو دستگاه ربات جراح تولید کشورمان به اندونزی در سال گذشته خبر داد و افزود: در سفری که به بلاروس داشتم، شرکتی ایرانی به سرمایه‌گذاری در راستای تامین مواد اولیه و همچنین فروش فناوری تجهیزات پزشکی به این کشور پرداخت که جای افتخار دارد و باید چنین شرکت‌هایی را حمایت کرد و ارتقا داد.

ایران با کاهش عوارض ترانزیتی با ارمنستان موافق است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به جلسه امروز خود را گروهی از نمایندگان مجلس ارمنستان اشاره کرد که به عنوان گروه دوستی به ایران سفر کرده بودند و گفت: ارمنستان یکی از همسایگان ایران است که از نظر تاریخی، فرهنگی و اجتماعی قرابت‌هایی با ایران دارد و گرچه روابط سیاسی خوبی با یکدیگر داریم، اما سطح روابط اقتصادی دو کشور به همان میزان رشد نداشته است.

وی به سفر سال گذشته خود به ارمنستان اشاره کرد و افزود: در آن سفر ۲۳ حوزه کاری مشخص شد و دو نفر به نمایندگی از دو کشور در این حوزه‌ها به صورت پیوسته و هماهنگ کارها را به پیش می‌برند.

تولید خودروی ایرانی در ارمنستان

فاطمی‌امین خاطرنشان‌کرد:‌ گروه یاد شده نمایندگان مجلس این کشور در چند زمینه از جمله تولید خودروهای ایرانی در ارمنستان، ارائه خدمات فنی و مهندسی از سوری ایرانی‌ها، فعالیت در حوزه های معدنی و همچنین عوارض ترانزیت حمل و نقل، بر تداوم و ارتقای همکاری‌ها تاکید داشتند.

وی بیان‌داشت: در زمینه خدمات فنی و مهندسی، به‌تازگی مناقصه یک پروژه بزرگ عمرانی- راهسازی در ارمنستان آغاز شده که ایرانی‌ها نیز در آن شرکت داشته اند، همچنین شرکت‌های ایرانی اقداماتی در زمینه شناسایی ذخایر معدنی در ارمنستان آغاز کرده‌اند.

فاطمی‌امین با تاکید بر اینکه کریدور (دالان) شمال- جنوب برای کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است، توضیح‌داد: از چند مسیر در حال پیگیری این کریدور هستیم که یکی از آنها مسیر ارمنستان است و این مسیر برای روسیه، بلارس و گرجستان نیز مهم تلقی می‌شود.

وی تاکید کرد: کاهش عوارض ترانزیتی بین دو کشور، یکی از اهدافی است که در این گفت‌وگوها دنبال می‌شود و ایران با آن موافق است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان‌کرد: در مجموع جلسه امروز مروری بر توافقات هفت ماه گذشته دو کشور بود و در بحث پیگیری می‌توان به آن نمره ۸۰ از ۱۰۰ داد.

واردات خودرو

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص وارد خودرو، افزود: آیین نامه واردات خودرو در دولت مصوب و به مجلس ارسال شد، با این حال هیات تطبیق مجلس در چند زمینه نظر اصلاحی داشت که هرچند تغییر کلی در این آیین‌نامه ایجاد نخواهد کرد، اما به‌زودی اصلاحات مورد نظر انجام می‌شود.

فاطمی‌امین یادآور شد: در آیین‌نامه بر چند شرط از جمله لزوم انتقال فناوری و تضمین خدمات پس از فروش از سوی واردکنندگان تاکید شده که در این زمینه درخواست‌هایی برای انجام واردات به وزارت صمت رسیده و در حال بررسی است.

وی گفت: تا هفته گذشته فقط دو شرکت توانسته بودند همه شرایط وزارت صمت برای واردات خودرو را تامین کنند و بر این اساس به‌زودی ثبت‌سفارشات واردات انجام خواهد شد.

سهم بیش از ۲ برابری خودروسازان خصوصی از بازار

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درخصوص مطرح شدن انتقاداتی از نحوه قیمتگذاری برخی خودروهای مونتاژی، گفت: در این زمینه به سازمان حمایت اعلام شده که به انجام بررسی‌های لازم اقدام کند و چنانچه قیمت‌های مطروحه و حاشیه سود محصولات بالاتر از حد مجاز بود، قیمت‌ها باید کاهش یابد و شرکت مربوطه جریمه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته پس از بررسی این سازمان قیمت یکی از خودروهای مونتاژی تا ۴۰۰ میلیون تومان کاهش یافت، تاکید کرد: وقتی شاهد رفع این مشکل خواهیم بود که عرضه و تقاضای خودرو در بازار با یکدیگر تطابق داشته باشد.

به گفته وزیر صمت، امسال در مقایسه با پارسال سهم بازار خودروسازان خصوصی و خودروسازان به‌جز ایران‌خودرو و سایپا به بیش از ۲ برابر رسیده است که جای خوشحالی دارد و هرچه عرضه خودرو افزایش یابد خود به‌خود تنظیم بازار اتفاق می‌افتد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.