تاریخ انتشار : شنبه 8 مرداد 1401 - 5:30
کد خبر : 3065

تشریح آخرین وضعیت مناطق سیلزده/ زورآزمایی با سیل در دیار کریمان

تشریح آخرین وضعیت مناطق سیلزده/ زورآزمایی با سیل در دیار کریمان
طی یک هفته گذشته با ورود و فعال شدن سامانه پرقدرت بارشی موسوم به مونسون در مناطق شرق و جنوب شرقی کشور، استان کرمان زورآزمایی جدی را با سیلاب داشته است.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، در حالی که استان کرمان نخستین ماه تابستان گرم‌خود را سپری و سایه شوم خشکسالی طی سال‌های متوالی بر این منطقه سنگینی می‌کرد، اما ورود ناگهانی پدیده جوی مونسون با بارش های سیل آسا باعث خوشحالی توام با نگرانی از خسارات سیلاب بین مسئولان و اهالی این استان شد.

وقوع سیلاب های سال‌های گذشته بویژه در دی ماه سال ۱۴۰۰ جنوب کرمان و تجارب مدیریت بحران آمادگی و هماهنگی خوبی بین مسئولان و دستگاه های خدمات رسان و امدادی برای مقابله با سیل ویرانگر و کاهش خسارت ها بوجود آورده است، هر چند به واسطه ضعف زیرساخت ها و گستردگی حوضه سیلاب مقابله با آن کار بسیار دشواری بود.

پدیده مونسون ابتدا با بارندگی های شدید فعالیت خود را در مناطق جنوبی استان کرمان آغاز کرد و اغلب شهرستان منطقه را تحت تاثیر خود قرار داد و از روز سه شنبه با نفوذ به نیمه شمالی استان این مناطق درگیر بارندگی شدند که هم اکنون نیز ادامه دارد.

نخستین هشدار قرمز

زورآزمایی با سیل در دیار کریمان

اداره کل مدیریت بحران کرمان روز یکشنبه ۲ مرداد در اطلاعیه ای با اتکا به هشدار سازمان هواشناسی اعلام کرد: از دوشنبه سوم مرداد بر میزان شدت و حجم بارش‌ها در این استان افزوده خواهد شد که طبق نقشه‌های فعلی، این بارش‌ها تا روز جمعه بویژه در ساعات بعدازظهر ادامه خواهد داشت.

رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران، رعد و برق و وزش تندبادهای لحظه‌ای به همراه بارش احتمالی تگرگ از اثرات احتمالی مخاطره جوی روزهای آینده در استان کرمان خواهد بود.

این اطلاعیه افزوده است، روز دوشنبه جنوب و غرب استان، روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه شهرستان‌ها و بخش‌های کرمان، اُرزوئیه، انار، بافت، بردسیر، بم، جیرفت، رابُر، راور، راین، رفسنجان، رودبارجنوب، ریگان، زرند، سیرجان، شهداد، شهربابک، صفاییه، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کهنوج، کوهبنان، گلباف، لاله زار، ماهان، منوجان و نرماشیر تحت تاثیر سامانه جوی جدید در استان خواهند بود.

اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمان در اطلاعیه خود تاکید کرده که بارش رگباری باران و رعد و برق به صورت سریع در مدت زمان کوتاه و با شدت زیاد منجر به آبگرفتگی معابر، جاری شدن آب از بالادست و سیلابی شدن مسیل‌ها در برخی مناطق بویژه در جنوب، غرب و شمال غرب استان خواهد شد.

مدیران کرمان برای پیشگیری از خسارت سیل به‌خط شدند

استاندار کرمان در جلسه ستاد مدیریت بحران این استان عصر یکشنبه دوم مرداد گفت: هواشناسی وضعیت حجم بارندگی‌ها و سطح خسارت احتمالی را به تفکیک شهرستان ها برای هر ۲۳ شهرستان استان کرمان ارسال کند که فرمانداران در شهرستان ها آمادگی لازم را داشته باشند.

فداکار تاکید کرد: فرمانداران طی فعالیت سامانه جدید بارشی نباید از حوزه کاری خود بویژه در شهرهای با احتمال خطر بیشتر خارج شوند.

وی افزود: مناطق و محلات مخاطره آمیز را فرمانداران بازدید کنند گ، سیل بندها رصد و اقدامات پیشگیرانه انجام و هشدارها به صورت مرتب اطلاع رسانی جدی شود.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: باید مردم را از خطرات سیل ترساند زیرا نمی ارزد که حتی جان یک انسان به خطر بیفتد.

وی گفت: شهرداری ها آمادگی آبگرفتگی را داشته باشند، نگذارید زندگی مردم به هم بریزد.

فداکار با بیان اینکه دهیاری ها در حوزه های خود آمادگی داشته باشند، افزود: پل هایی با احتمال طغیان رودخانه بازبینی و وضعیت آزادسازی و فعالیت دهانه پل ها و مسیل ها بررسی شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به سیل گذشته که آسمان آفتابی بود و هشدارهای زیادی دادیم گفت: افراد مناطق سیل خیر را تخلیه نکردند و حتی ۲ تن را سیل با خود برد.

رضافلاح افزود: لذا باید آنقدر هشدارها زیاد و جدی باشد که مردم احساس ترس کنند تا اقدامات لازم را در برابر سیل انجام دهند.

وی تاکید کرد: با ۱۵ سانتیمتر سیل تعادل خودرو از بین می‌رود، ۳۰ سانتیمتر آن را شناور می‌کند و آب ۶۰ سانتیمتری خودرو را با خود می برد و اتفاقی که در گلباف افتاد همینگونه بود.

فلاح افزود: سیل ریگان و کیسکان بافت به صورت کامل در ارتفاعات بود لذا باید تدابیر لازم در این مناطق اندیشیده شود.

وی اضافه کرد: سیل سال قبل در برخی مناطق با سیلاب های ۱۰ سال گذشته برابری می کرد و سیل رودبار به اندازه ۱۴ سال بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: آمادگی داریم این استان را به صورت منطقه ای تقسیم بندی و برای هر منطقه یک معین مشخص کنیم که عملیات امداد و نجات با آمادگی کامل انجام شود.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: ستاد بحران را از زمان دریافت وضعیت قرمز سازمان هواشناسی، در اداره‌کل راهداری برگزار کردیم.

احسان عراقی زاده با اشاره به پیش بینی ۲۱۰میلیمتر بارندگی در برخی مناطق استان کرمان افزود: در جبالبارز با ۸۰ میلیمتر بارندگی سیل راه افتاد لذا برای برنامه ریزی‌های بعدی نیاز به اعلام میزان بارش ها به تفکیک هر منطقه داریم.

وی اظهار داشت: بارش‌های استان های همجوار می تواند رود کالیشور را حرکت دهد و سیل به سمت راور و شهداد جاری شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان تاکید کرد: اکنون نیروهای این اداره کل در قالب ۴۵۰ نفر نیرو و ۳۶۰ دستگاه راهداری در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند، حتی ماموریت‌ها کنسل شده و بولدوزر و بیل مکانیکی را در شهرستان های کرمان و بم مستقر کردیم.

وی عنوان کرد: استان کرمان در برابر پیش بینی سیلاب آینده به چهار قسمت تقسیم‌بندی و مدیریت هر منطقه مشخص شده است.

استاندار کرمان که بازدید میدانی خود از مناطق درگیر سیل جنوب استان را از عصر سه‌شنبه و همزمان با شدت بارش‌ها شروع کرده بود ساعت ۲ بامداد روز چهارم مرداد به شهر قلعه‌گنج در ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان رسید و همان ساعت نیز جلسه مدیریت بحران را تشکیل داد.

زورآزمایی با سیل در دیار کریمان

جلسه شورای اداری و ستاد مدیریت بحران این شهرستان تا حوالی ساعت چهار بامداد در حالی طول کشید که جلسه مدیریت بحران در شهرستان همجوار (منوجان) نیز سه‌شنبه شب برگزار شده بود.

حضور میدانی در مناطقی که بیشتر درگیر سیلاب بودند، بازدید لحظه‌ای از اقدامات دستگاه های متولی که مشغول لایروبی مسیل ها بودند و بررسی و جمع بندی نقطه نظرات مدیران محلی از یک طرف و مطالبات مسئولان محلی در ضرورت اجرای مصوبات ۲ سیل زمستان سال گذشته محور این جلسات و بازدیدها بود که محمدمهدی فداکار استاندار کرمان درباره مصوبات مربوط به ۲ سیل پارسال اظهارداشت: گویا در برخی بخش ها برآوردها از سیل فراتر از واقعیت بوده یا دقیق نبوده و پیگیر موضوع هستیم.

جنوب استان کرمان زمستان سال گذشته نیز به فاصله یکماه ۲ مرتبه درگیر سیلاب شدید بود که خسارت های زیادی برجای گذاشت.

مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اعلام می کند: بارش شدید باران در شهرستان های فاریاب، منوجان، کهنوج، عنبرآباد، رودبارجنوب، قلعه گنج، جیرفت و اُرزوئیه رخ داده است.

به گفته وی تمامی رودخانه های فصلی در جنوب استان کرمان جاری و سیلابی شده اند.

سعیدی با بیان اینکه در این مناطق ۶۵ راه روستایی مسدود و بازگشایی شد اظهارداشت: چهار راه فرعی فاریاب – کهنوج، رودبارجنوب – برجک، قلعه گنج – رمشک و رودبار جنوب – کهنوج و ۲ راه اصلی رودبارجنوب به سمت زهکلوت و نیز ایرانشهر(سیستان و بلوچستان) به دلیل جاری شدن سیلاب مسدود شده است.

به گفته وی همچنین تعدادی منزل مسکونی نیز در شهرستان های ارزوئیه و فاریاب دچار آبگرفتگی شدند.

سعیدی همچنین تاکید کرد: سه دستگاه خودرو در شهرستان های منوجان، قلعه گنج و جیرفت دچار سیلاب شده بودند که سرنشینان آنها را نجات دادند اما خودروها را آب برده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان افزود: هشدارهای لازم به فرمانداری‌ها و اعضای ستاد مدیریت بحران استان داده شده تا مراقبت‌ها و پیش‌بینی‌های لازم را برای مقابله با سیلاب احتمالی و جلوگیری از خسارت به عمل آورند.

بارش ها از روز چهارشنبه در جنوب استان کرمان فروکش کرد و همانطور که پیش بینی می شد شمال استان با آغاز بارش ها تحت تاثیر سامانه مونسون به سمت جاری شدن سیلاب رفت.

تصاویر و کلیپ های منتشر شده در فضای مجازی نشان از خسارات گسترده سیل در شهرستان های زرند، راور، رفسنجان می دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان از مسدود شدن ۹۸ راه روستایی در این استان بر اثر جاری شدن سیلاب خبر داد و گفت: بارش باران و سیل خسارات گسترده ای به بخش‌های مختلف کرمان وارد کرده است.

زورآزمایی با سیل در دیار کریمان

مجید سعیدی با بیان اینکه بازگشایی معابر مسدود شده به دلیل سیل در استان کرمان بعد فروکش کردن بارش ها آغاز شده است افزود: پنج محور اصلی که به دلیل طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب مسدود شده بود امروز بازگشایی شد و از چهار محور فرعی مسدود شده نیز سه محور بازگشایی شده و یک محور نیز در حال باز شدن است.

آب ۳۵ روستای سیلزده کرمان وصل شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان تصریح کرد: ۳۵ روستای این استان بر اثر جاری شدن سیل با مشکل قطعی آب روبرو بودند که با تلاش های انجام گرفته اکنون آب این روستاها وصل شده است.

وی با بیان اینکه در چند روز اخیر یک هزار و ۸۱ نفر در جریان سیل در استان کرمان امدادرسانی شدند تاکید کرد: خوشبختانه در سیل اخیر مورد فوتی نداشته ایم و تنها در روستای “حشیش‌سنگ سیریز زرند” ۲ نفر مصدوم داشتیم.

سعیدی ادامه داد: روز گذشته ریزش و رانش کوه در جاده رفسنجان به زرند موجب مسدود شدن این مسیر شد که امروز با تلاش ماموران راهداری و سایر دستگاه های دولتی و خصوصی بازگشایی این محور انجام شده است.

خسارات گسترده سیل در کرمان

وی گفت: جاری شدن سیلاب طی روزهای گذشته به بخش های کشاورزی، تاسیسات زیربنایی، ابنیه و راه های استان کرمان خسارات وسیعی وارد کرد که میزان آن توسط کارشناسان بزودی مشخص می شود.

مدیرکل بحران استانداری کرمان افزود: با توجه به هشدارهای اعلام شده توسط سازمان های مسئول و آمادگی دستگاه های امدادی و اقدامات پیشگیرانه، بویژه همکاری خوب مردم به رغم بارش های سیل آسا و بی سابقه، اوضاع در این استان کنترل شد.

سامانه بارشی هنوز در کرمان فعال است

وی تاکید کرد: سامانه بارشی هنوز در کرمان فعال است و از فردا انتظار بارش ها را در مناطقی از این استان داریم که همچنان باید ضمن آماده باش، مسائل ایمنی را رعایت کنیم.

به گزارش ایرنا، سامانه پرقدرت بارشی بنام مونسون از ابتدای هفته جاری از منطقه اقیانوس هند وارد استان کرمان شد که موجب بارش های شدید و جاری شدن سیلاب در اغلب مناطق این استان شده است.

تخلیه ۱۷ منطقه روستایی رفسنجان بر اثر سیلاب و طغیان رودخانه ها

حسین رضایی سرپرست فرمانداری رفسنجان اظهار کرد: بارندگی در شهرستان رفسنجان از عصر روز گذشته آغاز شده و صبح پنجشنبه به پایان رسید در این مدت زمان بیشترین خسارت ها به زیرساخت ها اعم از تخریب جاده، قطعی برق، آب و گاز در پنج روستای داوران، اودرج، دره دُر، دره رنج و دره جوز بوده است.

وی ادامه داد: امّا عصر پنجشنبه دوباره بارندگی‌ها در این شهرستان آغاز شده و در سرچشمه شدت بارندگی بیشتر بوده که از آن‌جا آب به رفسنجان سرازیر شده و امکان ورود آب به مناطق مسکونی وجود دارد.

رضایی بیان کرد: از اهالی ۱۷ روستا شامل مناطق کشکوئیه، عباس‌آباد امین، شهرک عباس‌آباد، بهجت‌آباد، حسن‌آباد نواب، احمدآباد عباس‌خان، کوثرریز معین، خالق آباد کشکوئیه، گلشن، دئفه رضوی، عبدالله آباد، سعیدآباد شفیع‌پور، محمدآباد میثم، ناصریه، شهرک سپاه، شهرک یادگار امام و شهرک جهاد می خواهیم که منازل خود را تخلیه کنند.

وی افزود: حسینیه ثارالله و ورزشگاه تختی در رفسنجان آماده اسکان این افراد خواهد بود و برای انتقال آن دسته از افرادی که با مشکل مواجه هستند نیروهای کمکی و امدادی در مناطق ذکر شده حضور دارند تا آن‌ها را انتقال می‌دهند.

رضایی ادامه داد: مدارس ابن سینا، فاطمه الزهرا، هنرستان ابراهیمی و مسجد جامع در بخش کشکوییه جهت اسکان این افراد و همچنین مسافران در راه مانده اختصاص یافته است.

سرپرست فرمانداری رفسنجان تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل طغیان رودخانه و سیلاب؛ محور رفسنجان به انار و یزد در حوالی مسجد ابوالفضل و همچنین محور سرچشمه و جاده فرعی راویز مسدود شده است.

وی با اشاره به اینکه شدت بارندگی های دو روز آینده نسبت به روز پنجشنبه زیاد خواهد بود گفت: روز گذشته بر اثر بارندگی ها و طغیان سیل در برخی مناطق زیرساخت های اب، برق، گاز دچار خسارت شدند ومردم از این نعمت ها محروم ماندند.

رضایی ادامه داد: مردم باید در ۲ روز آینده از رفتن به ارتفاعات و مناطق کوهستانی و رودخانه ها به ویژه شاهزاده عباس و دره راگه پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: دامداران نیز دام های خود را در محل های سرپوشیده نگهداری کنند و از بردن در مراتع جلوگیری کنند.

هشدار زرد هواشناسی: فعالیت مجدد سامانه مونسون از اول هفته آینده در کرمان

زورآزمایی با سیل در دیار کریمان

اداره کل مدیریت بحران کرمان روز یکشنبه در اطلاعیه ای بر اساس هشدار هواشناسی اعلام کرد: پیرو هشدار قرمز تاریخ ۲ مرداد، ادامه فعالیت سامانه مونسونی تا روز سه شنبه آینده در مناطق غرب و جنوب غرب این استان پیش بینی می شود.

این هشدار زمان آغاز فعالیت سامانه را از شنبه هشتم مرداد و پایان آن را سه شنبه ۱۱ مرداد اعلام کرد.

رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران، رعد و برق، وزش تندهای لحظه ای و بارش احتمالی تگرگ از مخاطرات احتمالی جوی طی روزهای آینده است.

در اطلاعیه هشدار مدیریت بحران کرمان، مناطق غربی و جنوب غرب استان بویژه شهرستان های بافت، بردسیر، رابر، سیرجان، شهربابک، فاریاب و بخش لاله زار مناطق تحت تاثیر سامانه ذکر شده است.

این اطلاعیه تاکید می کند: بارش رگباری باران و رعد و برق به صورت سریع، در مدت زمان کوتاه و با شدت زیاد که منجر به آبگرفتگی معابر، جاری شدن آب از بالادست و سیلابی شدن مسیلها در برخی مناطق، بویژه در جنوب غرب و غرب استان کرمان خواهد شد و همچنین ایجاد خسارت در اثر تندبادهای لحظه ای در برخی مناطق محتمل است.

اطلاع رسانی به موقع از طریق صدا و سیمای مرکز کرمان و ادارات کل امور عشایری و جهاد کشاورزی شمال و جنوب این استان، آمادگی فرمانداری ها، شهرداری ها و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط، برای اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش خسارات احتمالی برای مقابله با اثرات این سامانه توصیه شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.