تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 اسفند 1400 - 6:26
کد خبر : 1157

استاندار کرمان: مصوبات شورای برنامه‌ریزی باید اجرا شود

استاندار کرمان: مصوبات شورای برنامه‌ریزی باید اجرا شود
استاندار کرمان خطاب به مدیران با تاکید براینکه مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان ضرورت اجرایی دارد، گفت: مدیران زمانی مصوبه‌ای از یک مرجع رسمی دریافت می کنند، باید آن را اجرا کنند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، علی زینی‌وند عصر چهارشنبه در دهمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان با تبریک عید نوروز افزود: واگذاری اماکن دولتی به سایر ادارات از اختیارات استاندار کرمان و شورای برنامه ریزی و توسعه استان است؛ این قانون تفسیر نمی خواهد که هر مدیری به سلیقه خود در این حوزه عمل کند.

وی با بیان اینکه مصوب کردیم که اموال تملیکی استان در سالنی مستقر شوند و کار در آغاز انجام شد اما اکنون متوقف شده است، اظهار داشت: دستگاه هایی که مصوبه شورای برنامه ریزی را دارند، بروند و این کار را ادامه دهند و نیروی انتظامی نیز از آنان ‌پشتیبانی می‌کند.

زینی وند تصریح کرد: واگذاری اماکن دولتی در حیطه اختیارات استاندار است و نه تهران؛ مگر ما در اختیارات تهران دخالت می کنیم؟ حتی به صورت تلفنی به دادگستری اعلام کردم که قفل را بشکنید زیرا مصوبه شورا را کسی نباید زیر پا بگذارد.

وی ادامه داد: مدیری که مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان را دوباره در جای دیگر مطرح می کند، توجیه نیست و یا اینکه مدیریت ندارد.

نماینده عالی دولت در استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: وظایف شورای برنامه ریزی و توسعه استان و شهرستان ها در سال ۱۴۰۱ جدی تر پیگیری می شود و اعضای این شورا خود را برای کارهای تحولی و اقدامات اجرایی تر در این حوزه‌ها آماده کنند.

وی عنوان کرد: دبیرخانه، برنامه‌های شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان را از سوی بودجه به سمت برنامه محوری پیش برده که اینگونه اقدامات باید در سال آینده برجسته تر شود و در این زمینه برنامه های ملی و استانی هدف گذاری، پایش دقیق و راستی آزمایی شوند.

زینی‌وند یادآور شد: این شورا برای استان کرمان مهم و تاثیرگذار است لذا باید دستورکارهای مهمی در راستای وظایفش برای توسعه استان داشته باشد.

وی افزود: شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان تلاش خود را برای جذب اسناد خزانه ‌به کار گیرد و عملکرد استان در جذب اعتبارات تبصره ۱۸ بد نیست اما باید به صورت جدی این حوزه تقویت و به روزرسانی شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه تیم های مالی دستگاه‌ها هم در توزیع اعتبارات پیگیری لازم را داشته باشند، عنوان کرد: مدیران قانون را بخوانند و در این زمینه مصوبات شورا ضرورت اجرایی دارد، مدیران یا نماینده تخصصی ثابت آنان در کمیسیون ها حضور یابند و مدیران در جایی که امضا می کنند باید پای آن بایستند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز با بیان اینکه رقمی ناچیز در برگشت مازاد درآمدها به استان کرمان ابلاغ شده است گفت: اعتبار تکمیل مجتمع های اداری ۱۶ سال ابلاغ شده اما فرمانداران نمی توانند اعتباری از محل منابع مالی شهرستان برای این بخش بگذارند، در حالی که این مجتمع‌های اداری باید تکمیل شوند.

جعفر رودری در این نشست افزود: سه‌هزار پروژه نیمه تمام در استان کرمان وجود دارد و باوجود کمبود اعتبارات مازاد درآمد استان، نمی‌توانستیم توزیع اعتبارات را برای این طرح‌ها به صورت شهرستانی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: لذا سعی کردیم، توزیع شهرستانی را به حوزه های نمایندگان مجلس شورای اسلامی تخصیص دهیم که هرکدام از این نمایندگان بخشی از اعتبارات را جذب کنند.

رودری در پاسخ به مدیرکل آموزش و پروش استان کرمان که اذعان داشت مدارس تخریبی و نیمه تمام نیاز به بازسازی دارند گفت: نیاز آموزش و پرورش بیش از کل اعتبارات این حوزه استان است لذا اعتبار مجموعه های ورزشی آموزش و پرورش از محل ماده ۲۱ و ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده تامین شود.

استاندار کرمان همچنین در این نشست گفت: حمایت از طرح‌های آموزش و پرورش عزم همگانی می طلبد و باتوجه به هدف گذاری انجام شده، در طول چهار سال دولت سیزدهم زیرساخت های این حوزه را ارتقا دهیم و معتقدم اگر ظرفیتی در استان باشد باید به آموزش و پرورش اختصاص یابد.

زینی وند افزود: سازمان نوسازی مدارس کمک‌های خوبی در این حوزه به استان کرمان داشته زیرا آموزش و پرورش باید دغدغه همگانی کل دستگاه های دولتی و خیران باشد، معتقدم هرجا بتوان به آموزش کمک کرد باید آن نقطه حمایت شود که هدف گذاری درستی است.

وی با بیان اینکه ایده ای در شورای معادن مطرح کردم اما مقاومت ها در این حوزه شدید است تصریح کرد: باید میانگین اعتبارات مسئولیت اجتماعی معادن را مشخص کنیم و سالانه آن را افزایش دهیم.

استاندار کرمان ادامه داد: سپس تامین اعتبار سهمی از آن رقم توسط صنایع استان در نظر گرفته شود و این منابع به صندوقی وارد شود تا بخشی از این اعتبارات را به آموزش و پرورش و جاهای دیگر پرداخت کنیم.

وی افزود: همچنین باید در کنار همه این اعتبارات، خیران را با استفاده از ظرفیت های استان فعال کنیم.

یکهزار میلیارد تومان اعتبار برای محرومیت زدایی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این خصوص گفت: اعتبار مناطق محروم استان کرمان یکهزار و ۲۵ میلیارد تومان شده که پرداخت این اعتبارات در پنج سرفصل در تهران مشخص شد و در حوزه نوسازی مدارس برخی پروژه ها اصلاح و لیست نهایی به تهران ارسال شده است.

رودری با بیان اینکه فرایند جذب اعتبارات از خزانه را مورد توجه قرار دادیم اما این فرایند کند پیش می‌رود افزود: استان کرمان ۵۶۰ میلیارد تومان اسناد خزانه را امسال جذب کرده است.

توازن استان باید پیگیری شود

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه بحث توازن باید پیگیری شود گفت: گلایمندی از شرکت های بزرگ استان برای راه اندازی هولدینگ گردشگری وجود داشت که در این زمینه گهرزمین با ساخت هتل کار را شروع کرده اما کم است و شرکت گل گهر پروژه ای جالب با بودجه مطلوب را انجام می دهد اما شرکت مس تا این لحظه اقدامی نکرده است.

وی ادامه‌داد: سازمان مدیریت و معاونان استانداری پیگیری کنند که این شرکت ها حتما هولدینگ گردشگری خود را ایجاد کنند، زمانی به شرکت های بزرگ می گوییم در بحث توازن وارد شوند، آنان حساب و کتاب می کنند و درآمد این حوزه را با تولیدات معادن مقایسه می‌کنند.

زینی‌وند افزود: شرکت های بزرگ استان باوجود گرفتن مصوبه برای احداث قطعه‌ای از محور سیرجان – بندرعباس، به علت نداشتن سوددهی از آن امتناع می کنند.

این پروژه یک‌ تکلیف شبه مسئولیت اجتماعی است؛ به اندازه تولیدات معدنی ‌درآمد ندارد اما هزینه آن برمی‌گردد.

وی ادامه داد: همچنین پروژه تولید لاستیک های بزرگ مقیاس را مطرح کردیم زیرا ایران ۸۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار واردات این محصولات را داریم که عمدتا در استان مصرف می‌شود.

این پروژه با همکاری و مشارکت شرکت های معدنی چادرملو، مس و گل‌گهر تامین اعتبار شده و کاری اصولی در این حوزه در حال انجام است.

الکترونیکی شدن اعتبارات

دستگاه‌ها موضوع الکترونیکی شدن جذب اعتبارات را به همه اعلام کنند تا اعتبارات هیچ دستگاهی برگشت نخورد، ضمن اینکه روزهای پایانی سال با خزانه در ارتباط باشید تا کسی به مشکل برخورد نکند و فرایند جذب اعتبارات به صورت هفتگی رصد شود.

یک دستگاه اعلام کرده که اعتبار اسناد خزانه را جذب نمی‌کند و این امر باید مستند شود.

رودری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این خصوص گفت: دیگر برای جذب اعتبارات تعطیلی نداریم و زمان جذب اعتبارات دستگاه ها انتهای اردیبهشت تعیین شد که اگر دستگاهی آن را جذب نکند اعتبارات آن دستگاه واگذار می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز در این نشست گفت: جذب خسارت های واحدهای معدنی و صنعتی مدت ها به استان کرمان تخصیص نمی‌یافت و تا سال گذشته از آن محروم بودیم که امسال با وجود حمایت ها به استان برگشته است.

۹۸.۶ درصد اعتبارات کرمان تخصیص یافت

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: کل اعتبارات ابلاغی ۳۱ دستگاه اجرایی استان کرمان مشمول نظام پرداخت استان ۹۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان براورد می شود تا این تاریخ معادل ۹۸.۶ درصد به استان تخصیص یافته است.

استاندار کرمان: مصوبات شورای برنامه‌ریزی باید اجرا شود

وی افزود: کماکان پیگیر تخصیص ۱۰۰ درصدی این اعتبارات هستیم، کسری اعتبارات دستگاه‌های اجرایی استان در جلسات متعددی که طی یکماه گذشته داشتیم، احصا شد.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان گفت: و با احتساب آنالیز هزینه ها۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیارد تومان برآورد شده و تا کنون میزان ۵۸ میلیارد تومان از محل مازاد درآمدهای استان کرمان به استان تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه پیگیر وصول مازاد درآمدهای استان هستیم از احتمال ابلاغ مبالغی دیگر از این محل به استان طی روزهای آینده خبر داد.

رودری افزود: پرداخت‌های اجتناب ناپذیر دستگاه های اجرایی از۵۸ میلیارد تومان ابلاغی انجام شده و مابقی بعلاوه پرداختی مجدد احتمالی بر اساس اولویت بندی (حقوق-مطالبات بازنشستگان و …) بین دستگاه‌های اجرایی توزیع خواهد شد.

وی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای استان را نیز چهار هزار پ ۲۹۹ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: یکهزار و ۶۷۷ میلیارد تومان معادل ۳۹ درصد از این میزان به استان ابلاغ شده است که نسبت به جلسه قبل ۱۴۹ میلیارد تومان که عمدتا اعتبارات استانی هستند، ابلاغ و تخصیص جدید واصل شده است.

رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کرمان از افزایش اعتبارات ابلاغی نفت از ۲۱ درصد به ۲۷ درصد خبرداد و افزود: در سال جاری نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان از ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش اموال مازاد دولتی به استان برگشت شده است.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان ضمن تاکید بر تسریع در فرآیند جذب اعتبارات اسناد خزانه توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی استان آخرین مهلت جذب اعتبارات یاد شده را پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد.

وی افزود: اعتبارات اسناد خزانه دستگاه‌های اجرایی که تا تاریخ یاد شده تعیین تکلیف نشوند به منظور جلوگیری از عودت جابجا خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.