تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مهر 1401 - 9:32
کد خبر : 4833

کتابخانه مرکزی کرمان جوابگوی جمعیت مراجعان نیست/معطلی چندساله پروژه جدید

کتابخانه مرکزی کرمان جوابگوی جمعیت مراجعان نیست/معطلی چندساله پروژه جدید
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان ضمن اینکه می‌گوید کتابخانه مرکزی واقع در شهر مرکز این استان جوابگوی جمعیت پژوهشگران و مراجعه کنندگان نیست اظهارامیدواری می‌کند که ساخت کتابخانه جدید که چندسال معطل مانده با کمک شهرداری به نتیجه برسد.

احمد وفایی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ایجاد کتابخانه مرکزی جدید در شهر کرمان چندین سال محل بحث است افزود: این موضوع در پروژه‌های قبلی مجموعه شهرداری دیده شده و زمین و فضایی هم برای آن در نظر گرفته شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: ایجاد یک کتابخانه مرکزی به‌روز و استاندارد در شهر کرمان با حمایت شهرداری، خیران و دولت باید اتفاق بیافتد چون نهاد کتابخانه ها نهادی عمومی است که وظیفه اداره کتابخانه‌ها را برعهده دارد و اینگونه موضوعات بیشتر در حوزه فعالیت شهرداری‌ها باید رقم بخورد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان با اشاره به اینکه شهر کرمان به یک کتابخانه مرکزی استاندارد و به‌روز نیاز دارد، گفت: از آنجا که کتابخانه مرکزی کنونی جوابگوی جمعیت پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان نیست ما باید سالن‌های مطالعاتی شهر کرمان را افزایش دهیم.

وی معتقد است البته کمبودها در این زمینه تنها به مرکز استان محدود نمی شود و در سایر شهرهای استان نیز با کمبودهایی مواجه هستیم.

کتابخانه مرکزی کرمان جوابگوی جمعیت مراجعان نیست/معطلی چندساله پروژه جدید

استفاده از ظرفیت خیران و فضاهای مشارکتی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان همچنین در ادامه با اشاره به اینکه برای توسعه فضای فیزیکی کتابخانه‌ها چندین شیوه و راه در حال پیگیری است افزود: استفاده از ظرفیت‌های کتابخانه‌های مشارکتی با هماهنگی سایر سازمان‌ها از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در استان مشارکت‌های خوبی با مجموعه کتابخانه‌های عمومی انجام گرفته و در این زمینه ۳۳ واحد کتابخانه‌ای یا توسط خیران یا با مشارکت آنان ایجاد شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان با اشاره به اینکه کمبود فضاهای کتابخانه‌ای در ۲ شهرک مطهری و الغدیر شهر کرمان نیز محسوس است، تصریح کرد: رایزنی‌ها در حال انجام است تا در این ۲ شهرک کتابخانه‌هایی با مشارکت خیران، هیات امنای مساجد و مجموعه‌های فرهنگی ایجاد شود.

وفایی در عین حال با اشاره به اینکه در ۲ سال گذشته ۷۰۰ مترمربع به فضای کتابخانه‌ای و مطالعاتی استان اضافه شده است، گفت: همچنان کمبود فضای مطالعاتی در شهر کرمان و سایر شهرستان‌ها و مکان‌های پرجمعیت این استان وجود دارد.

بهسازی و تجهیز فضاهای کتابخانه‌ای

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان با بیان اینکه نوسازی و بهسازی کتابخانه‌ها در استان کرمان با قدرت در حال پیگیری است ادامه داد: در یک سال گذشته ۳۰ کتابخانه در سراسر استان کرمان بهسازی و نوسازی شده است.

وی تصریح کرد: فضای کتابخانه‌ای شهر کرمان بویژه کتابخانه مرکزی نیز کاملا به‌روز و بهسازی شده و تغییراتی در طراحی سالن‌های مطالعاتی و تجهیزات آن اتفاق افتاده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان با اشاره به اینکه در کتابخانه عمومی مفتح شهر کرمان نیز در سالن‌های مطالعه، مخزن نگهداری کتاب و زیباسازی فضاها تغییرات کاملا محسوسی اتفاق افتاده است، ادامه داد: در حال بازسازی و نوسازی کتابخانه و مجتمع فرهنگی و هنری شهر ماهان (شهرستان کرمان) نیز هستیم و تغییراتی در این مجتمع فرهنگی مبتنی بر استانداردها و تجهیزات روز انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تجهیزات و خدمات سیستم‌های رایانه‌ای کتابخانه‌های سراسر استان کرمان در حال به‌روز شدن است اظهارداشت: تجهیز منابع کتابخانه‌ای نیز امسال انجام می‌شود و تاکنون در این زمینه تعداد زیادی از منابع ناشران ملی و استانی خریداری شده است و این موضوع همچنان ادامه دارد.

وفایی با اشاره به اینکه ماهانه منابع مطالعاتی کتابخانه‌های استان به‌روز می شود ادامه داد: مرکز مبادله کتاب در شهر کرمان راه‌اندازی خواهد شد تا فضایی برای جابه‌جایی کتاب میان کتابخانه‌های استان فراهم شود.

نیاز ویژه شهرستان جیرفت

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان با اشاره به اینکه در میان تمامی شهرستان‌های استان محدودیت فضای کتابخانه‌ای در شهرستان جیرفت بیشتر محسوس است، گفت: رایزینی‌هایی در حال انجام است تا یک مجتمع فرهنگی و هنری با یک فضای خوب کتابخانه‌ای در این شهر ایجاد شود.

مکان هایی برای فعالیت‌های فرهنگی

وی ادامه داد: کتابخانه ها علاوه بر کارکرد اصلی خود در زمینه کتابخوانی، ظرفیت‌های مناسبی نیز برای انجام فعالیت های فرهنگی دیگر دارند و هم اکنون نیز در کتابخانه های عمومی استان برنامه های فرهنگی نظیر برگزاری شعرخوانی، داستان نویسی، نقد کتاب و غیره اجرا می شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان با اشاره به اینکه مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان فعالیت‌های خود را در فضاهای مجازی و حقیقی به شکل هم‌راستا دنبال کرده است، تصریح کرد: ۱۰۰ هزار عنوان محتوا در فضاهای مجازی مربوط به کتابخانه‌های عمومی این استان تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه هر یک از این کتابخانه‌ها به مثابه یک قرارگاه فرهنگی در حال اجرای برنامه‌های متنوع کتاب‌محور برای رده‌های سنی مختلف هستند که قطعا در تربیت نسل کتابخوان و افزایش سرانه مطالعه در کشور نقش‌های بی‌بدیلی ایفا می‌کنند، تصریح کرد: از این‌رو افتتاح هر کتابخانه نویدبخش اتفاقات خوشایند و امیدافزای فرهنگی در آن شهر و روستا خواهد بود.

فعالیت ادامه‌دار کتابخانه‌ها در دوران کرونا

وفایی با اشاره به اینکه به منظور جبران ضررهای روزهای همه‌گیری کرونا در مناطق کم برخوردار ۳۰ هزار عضو رایگان جذب کتابخانه‌های عمومی استان کرمان شده است، تصریح کرد: هم‌اینک از نظر مراجعه به کتابخانه‌های عمومی در وضعیتی مطلوب در استان قرار داریم.

وی اظهارداشت: در دوران شیوع ویروس کرونا طرح «پیک کتاب» با هدف تسهیل دسترسی علاقه‌مندان به کتاب و تحویل منابع کتابخانه‌های عمومی درِ منازل در کتابخانه های عمومی استان اجرا شد و در این بین بیش‌از ۱۰ هزار جلد کتاب به دست اعضای کتابخانه‌های این استان رسید.

توسعه فضاهای کتابخانه‌ای روستایی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمان تصریح کرد: در فضاهای روستایی و عشایری نیز به دنبال عضویت رایگان افراد بودیم و در این زمینه پیشخوان‌های کتابخانه‌ای را در این مکان‌ها تعریف کردیم.

به گزارش ایرنا ۱۳۳ کتابخانه نهادی و مشارکتی در سطح استان کرمان فعال است و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نسخه انواع کتاب در این کتابخانه‌ها وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.