تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 - 6:32
کد خبر : 8981

چهارمین تماس پوتین با رئیسی و نتایج اولیه یک دستور مهم

چهارمین تماس پوتین با رئیسی و نتایج اولیه یک دستور مهم
مأموریت ویژه فرستاده سلطان عمان، سفر گروسی به تهران، نتایج اولیه دستور رئیس جمهور به وزیر کشور و تأکیدات پی‌درپی آیت‌الله رئیسی برای پیگیری جدی موضوع مسمومیت دانش آموزان تا دیالوگ رؤسای جمهور ایران و روسیه از مهمترین رخدادها و اقدامات دولت در سومین هفته اسفند ماه بود.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، یک هفته دیگر از اسفند ۱۴۰۱ سپری شد و آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در نخستین روز کاری هفته را به برگزاری نشست شورای عالی جوانان همزمان با روز ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان اختصاص داد که برنامه ملی گفت‌وشنود با جوانان و همچنین سند ملی روایت پیشرفت و دستورالعمل صدور پروانه فعالیت راهنمای ازدواج و از مصوبات چهل و دومین جلسه شورای عالی جوانان بود.

دیگر مصوبه اجرایی دولت در این روز، انتصاب «علی زارعی» به‌جای «علی شمخانی» در هیأت مدیره منطقه آزاد اروند بود که از سوی «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

رافائل در پاستور

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ۱۲ اسفند به تهران سفر کرده بود، عصر شنبه با آیت‌الله رئیسی دیدار کرد؛ «رافائل گروسی» پیش از آن نیز با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کرده بود.

گروسی دیدار با رئیس جمهور را مطلوب توصیف کرد و با ابراز خرسندی از سفر به تهران، همکاری ایران و آژانس را دیرینه و مثبت خواند و رئیس‌جمهور هم از مذاکرات گروسی با مقامات ایرانی در سفر به تهران ابراز امیدواری کرد که آژانس براساس رفتار حرفه‌ای، قانونی و رعایت اصل بی‌طرفی نسبت به بیان واقعیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و شفاف‌سازی پایبندی کشورمان به قوانین اقدام کند.

مأموریت ویژه فرستاده شاه

در همین روز معاون اول آیت‌الله رئیسی میزبان «سالم بن ناصر العوفی» فرستاده ویژه پادشاه عمان و وزیر انرژی و معادن این کشور در پاستور بود که این دیدار در زمینه اقتصادی برگزار و بر رفع موانع بانکی برای گسترش همکاری‌های تجاری دو کشور تأکید شد.

اما مأموریت ویژه العوفی در سفر به تهران پیگیری روند همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های دو کشور در تمامی بخش‌ها از جمله انرژی بود که در این دیدار گفته بود به دستور پادشاه عمان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسائل پیش روی توسعه همکاری‌های تهران و مسقط را حل و فصل کنیم.

در کنار حضور چند مقام خارجی در تهران، «محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس جمهور نیز به‌منظور شرکت در پنجمین کنفرانس سازمان ملل برای کشورهای کمتر توسعه یافته به قطر سفر کرد و علاوه بر سخنرانی در این اجلاسیه، با برخی مقامات کشورهای شرکت کننده در این نشست دیدار و گفت‌وگو داشت.

نتایج اولیه دستور رئیس جمهور به وحیدی

رئیس جمهور هفته گذشته با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده در ارتباط با مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس به وزیر کشور مأموریت داده بود ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هرچه‌سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود؛ عصر همانروز وزارت کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تحقیقات میدانی نمونه‌های مشکوکی یافته شده که برای بررسی‌های تخصصی جهت شناسایی علل عوارض ایجاد شده در دانش‌آموزان در آزمایشگاه‌های معتبر کشور در دست بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع مردم خواهد رسید.

این موضوع بار دیگر از سوی رئیس جمهور مورد تأکید قرار گرفت که کار باید با جدیت تا حصول نتیجه دنبال شود؛ آیت‌الله رئیسی عصر یکشنبه ۱۴ اسفند در نشست هیأت دولت بر پیگیری قاطع و اطلاع‌رسانی به‌موقع درباره مسمومیت‌ها تأکید کرد و با اشاره به گزارش وزیر اطلاعات از بررسی و پیگیری مسأله، توطئه جدید دشمنان برای ایجاد دلهره در دل دانش‌آموزان و والدین آنها و هراسی افکنی در محیط مدارس را جنایت و اقدامی ضدبشری دانست.

فرمان تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دریا

رئیس جمهور در نشست هیأت وزیران همچنین با اشاره به سفر هفته گذشته خود به استان بوشهر و اهمیت نقش دریا در توسعه اقتصادی و ظرفیت‌های کشور در این زمینه، درآمد فعلی کشور از اقتصاد دریا را غیرقابل قبول دانست و بر لزوم تشکیل کارگروهی ویژه برای رصد و هماهنگی فعالیت دستگاه‌ها در اجرای سیاست‌های مربوط به فعال کردن اقتصاد دریا زیر نظر معاون اول تأکید کرد؛ اقدامی که پیش از آن برای پیگیری اقتصاد دیجیتال صورت گرفت و دستاوردهایی را در این حوزه به ارمغان آورد.

پیگیری یک دستور و تحقق وعده‌ای دیگر

رئیس جمهور در این روز طبق وعده‌ای که برای ساخت مسکن ملی داده بود، کلید ۲۳ هزار واحد مسکونی مددجویان تحت‌پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) را در آیینی به‌طور نمادین به متقاضیان سراسر کشور تحویل داد و گفت: اینکه مکرر گفته‌ام باید یک میلیون مسکن ساخته شود، یک نگاه شخصی و فردی نیست و امروز کسی که از وضع کشور و نیاز کشور آگاه باشد می‌داند که ما باید سالانه یک میلیون مسکن در سنوات گذشته می‌ساختیم اما در دهه‌های گذشته این کار انجام نشد و در این زمینه عقب‌ماندگی داریم که اکنون تبعات خود را نشان می‌دهد. ساخت مسکن به میزان نیاز در شهرها و روستاها و نیاز کشور، تکلیف قانونی است که در قانون جهش تولید مسکن بر آن تأکید شده و قابل تحقق است.

پیگیری مُصرانه با تشکیل کارگروهی برای حمایت از فرزندان ایران

دوشنبه ۱۵ اسفند؛ روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی. رئیس جمهور به رسم هر ساله نهالی را این بار در باغ گیاه‌شناسی تهران غرس کرد که همزمان با این مراسم پویش کاشت یک میلیارد اصله درخت در سراسر کشور نیز کلید خورد.

پس از پایان مراسم روز درختکاری رئیس جمهور که مسأله مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی شهرها را روزانه پیگیر می‌کند، بلافاصله در اقدامی تازه، دستور تشکیل کارگروه تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان را داد و در این کارگروه علاوه بر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای شناسایی عوامل احتمالی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور نیز مأمور بررسی دقیق موضوع شدند.

اقدامی که لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب بود که صبح همان روز در آیین روز درختکاری به موضوع «مسمومیت دانش‌آموزان» اشاره کردند و با تأکید بر اینکه مسئولان و دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی باید با جدیت آن را دنبال کنند، تصریح داشتند: این موضوع یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض است و اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید عوامل و مسببین آن به اشد مجازات برسند.

وزارت کشور هم در همین روز در بیانیه شماره ۲ خود برای رفع نگرانی خانواده‌ها اعلام کرد تاکنون وجود مواد سمی و خطرناک در هیچ‌یک از دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی بر اثر مسمومیت یافت نشده و با اشاره به برخی شایعه‌پراکنی‌ها در این زمینه از تحت پیگرد قرار گرفتن تعدادی از عناصر مخل روان و سلامت جامعه خبر داد که با نشر اکاذیب در کنار هیاهوی بیگانگان در ایجاد جو ملتهب و اضطراب تلاش داشتند.

این وزارتخانه همچنین در سومین بیانیه خود که روز سه‌شنبه منتشر کرد، از شناسایی و دستگیری برخی از عوامل دخیل در مسموم‌سازی دانش آموزان در ۶ استان خوزستان، آذربایجان غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان رضوی و البرز خبر داد و اعلام کرد «در مورد یکی از تیم‌های چهار نفره، سه نفر از آنان دارای سوءسابقه از جمله فعالیت در اغتشاشات اخیر هستند و ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی که نقش برجسته‌ای در اغتشاشات و جنگ ترکیبی اخیر داشته‌اند نیز محرز شده است و حتی یکی از اعضای این تیم ضمن انتقال مواد تحریک‌کننده از طریق فرزند خود به داخل مدرسه و انتشار آن در بین دانش آموزان، پس از بروز بدحالی تعدادی از عزیزان دانش آموز بلافاصله به تهیه فیلم از آنان در داخل مدرسه و بیمارستان اقدام کرده و صحنه بدحالی دانش آموزان را برای رسانه‌های معاند ارسال می کند تا در راستای سناریوی ایجاد هراس و دلهره در ملت عزیز و دانش آموزان و به تعطیلی کشاندن مدارس بهره‌برداری شود».

البته وزارت اطلاعات هم در این زمینه بیانیه‌ای را روز چهارشنبه منتشر کرد و به خانواده‌ها اطمینان داد که جامعه اطلاعاتی کشور در پیگیری این موضوع از همه توان خود برای حصول نتیجه در این خصوص استفاده می‌کند.

محتوای تماس تلفنی رئیس جمهور با همتای روسی چه بود

همچنین در لابه‌لای موضوعات جاری کشور عصر همین روز، رؤسای جمهور ایران و روسیه برای چهارمین بار در ماه‌های اخیر تلفنی گفت‌وگو کردند که محور این گفت‌وگو بررسی وضعیت همکاری‌های اقتصادی فیمابین و تقویت آنها به‌خصوص در حوزه ترانزیت بین الملل بود.

رئیسی میزبان غرب آفریقا

سه‌شنبه ۱۶ اسفند آیت‌الله رئیسی میزبان مهمانان خارجی در نخستین اجلاس همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غرب آفریقا بود و در دیدار با آنها بر آمادگی تهران برای گسترش همه‌جانبه همکاری با کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای غرب این قاره تأکید کرد.

رئیس جمهور همچنین به مسئولان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غرب آفریقا که در اجلاس تهران فعالانه حضور داشتند توصیه کرد مصوبات و تصمیمات این اجلاس را با جدیت پیگیری و اجرایی سازند.

پیشنهادهای ایران برای ارتقای ساختار سازمان شانگهای

در عصر سه‌شنبه آیت‌الله رئیسی میزبان دومین مقام خارجی پس از رافائل گروسی بود. «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی شانگهای که با حضور در پاستور با رئیس جمهور دیدار و اعلام کرد که پیشنهادهای ایران برای ارتقای ساختار سازمان شانگهای در دبیرخانه در دست پیگیری است.

رئیس جمهور هم با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این سازمان گفته بود عضویت ایران در سازمان شانگهای علاوه بر تحرک بیشتر در همکاری‌های منطقه‌ای روابط تجاری با کشورهای عضو را نیز تقویت خواهد کرد.

گشایش یکی از بزرگترین طرح های سلامت ایران

چهارشنبه ۱۷ اسفند و همزمان با نیمه شعبان و میلاد منجی موعود، بیمارستان هزار تختخوابی حضرت مهدی (عج) به‌عنوان بزرگترین و مجهزترین طرح حوزه سلامت کشور به دست رئیس دولت سیزدهم در تهران گشایش یافت که این دومین بهره‌برداری از طرح‌ها در هفته جاری بود.

دومین گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور با مقامات خارجی طی هفته‌ای که گذشت، پس از همتای روسی‌اش، به «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق اختصاص داشت که در آن بر لزوم تقویت همکاری‌های تهران – بغداد به‌خصوص در حوزه‌های انرژی، صنعتی، تجاری، مالی و بانکی تأکید شد.

دولت سیزدهم که تعطیلی برای آن معنا ندارد، در شب میلاد حضرت مهدی (عج) نشست ستاد هماهنگی اقتصادی را به ریاست رئیس جمهور تشکیل داد که در آن سند راهبردی اصلاح نظام بانکی با هدف هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد و اشتغال‌آفرین و افزایش دسترسی خانوارها و فعالان اقتصادی به تسهیلات و اعتبارت بانکی به تصویب رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.