تاریخ انتشار : شنبه 9 مهر 1401 - 5:04
کد خبر : 4458

جشن ملی پسته با حضور معاون رییس‌جمهور در رفسنجان/از خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی تا تلاش برای تامین آب

جشن ملی پسته با حضور معاون رییس‌جمهور در رفسنجان/از خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی تا تلاش برای تامین آب
جشن ملی پسته رفسنجان به همراه جشنواره بازی‌های بومی محلی و نیز نمایشگاه تولیدات و محصولات کشاورزی و صنایع دستی روز جمعه با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در شهر جوادیه فلاح بخش نوق این شهرستان برگزار شد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا این ششمین جشن ملی پسته است که در این منطقه و در حالی برگزار می شود که امسال شمال استان کرمان و رفسنجان به عنوان قطب بزرگ تولید طلای سبز کشور دچار خسارت های هنگفت ناشی از سرمازدگی و سیل شده و آنطور که مسئولان می گویند باوجود گذشت ۶ ماه از سرمازدگی هنوز یک ریال از تسهیلاتی که مسئولان در تهران وعده داده بودند پرداخت نشده است.

۲ ماه پیش درحالی شاهد خسارت سیل در رفسنجان و دیگر مناطق شمال استان کرمان بودیم که خشکسالی و کم آبی در این منطقه اهالی و بویژه باغ های پسته را با یک بحران مواجه کرده است.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی که در کرمان و رفسنجان حضور یافته می گوید تحقیقات علمی در حوزه فناوری هسته ای برای کاهش میزان خسارت ناشی از آفت در باغ های پسته و نیز دیگر محصولات کشاورزی استان کرمان با همکاری این سازمان جریان دارد؛ به گفته وی با فناوری پلاسما ، سم زدایی و پلاسماتراپی را در تحقیقات به نتیجه رسیده و در این زمینه از یکسال گذشته کاری مهم مرتبط با آفت آفلاتوکسین پایه گذاری شد.

سرپرست فرمانداری رفسنجان در مراسم افتتاحیه این جشن به ۴.۵ میلیارد دلار ارزآوری محصول کشاورزی پسته رفسنجان طی ۱۲ سال اخیر اشاره و اظهار کرد: ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد که از جمله مهمترین مشکلات این بخش کمبود آب، خشکسالی و نیز سرمازدگی و سیل بوده است.
حسین رضایی بیان کرد: کشاورزان نیاز به حمایت های دولتی دارند تا بتوانند بهره وری این محصول که دومین کالای لوکس ارزآور در کشور است را افزایش دهند.
وی ادامه داد: ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب اجازه استفاده کشاورز از منابع آبی را نمی دهد که باید ساماندهی شود.
رضایی ادامه داد: ۲ مشکل حوزه صادرات پسته شامل پیمان سپاری ارزی و باقیمانده سم آفلاتوکسین در محصول پسته است که تدابیر لازم نیاز دارد تا صادرات پسته بخوبی و بدون دغدغه انجام‌ شود.
وی تصریح کرد: شهرستان سابقه ۱۰۰ ساله در صادرات پسته دارد؛ به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود ۴۰۰ هزار نفر در رفسنجان با کشاورزی پسته در گیر هستند و درآمد کسب می کنند.
سرپرست فرمانداری رفسنجان کشت های جایگزین و گلخانه ای را راه حلی برای رفع مشکلات حوزه کشاورزی پسته رفسنجان عنوان کرد و ادامه داد: اگر ۲ هزار هکتار از باغ های پسته رفسنجان به کشت های جایگزین و گلخانه ای تبدیل شود می توان ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری ایجاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار هکتار باغ پسته در این شهرستان در جریان سیل اخیر دچار خسارت شد که برای لایروبی هر هکتار از این باغ ها ۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است و امیدواریم دولت تسهیلات در این زمینه را در نظربگیرد و به کشاورزان واگذار کند.
رضایی گفت: صندوق حمایت از بخش کشاورزی پسته باید راه اندازی شود و مشکلات کشاورزان این حوزه را مرتفع سازد؛ اتاق بازرگانی رفسنجان مستقل می شود تا مسایل ۲۰۰ صادرکننده حوزه کشاورزی و صنعتی رسیدگی شود.

یک ریال تسهیلات پس از ۶ ماه پرداخت نشد

به گزارش ایرنا نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ۶ ماه از خسارت سرمازدگی گذشته اما هنوز یک ریال از تسهیلات قول داده شده وارد سیستم کشاورزی نشده و باغ های پسته در رفسنجان ۲ ماه قبل هم دچار سیل زدگی شدند و درختان قدرت تنفس ندارند.
حجت الاسلام حسین جلالی ادامه داد: هم درختان از بین رفته و هم برای کشاورزان قبوض برق میلیونی صادر می شود که این یک فاجعه بزرگ است.

وی بیان کرد: باتوجه به وضع موجود درواقع امروز روز جشن پسته ما نیست روز عزای پسته است؛ کنار کشاورز که بنشینیم اشک وی در می آید زیرا زندگی اش مختل شده است؛ کشاورزان منتظر تسهیلات هستند.

جلالی ادامه داد: در بحث آفت های پسته رونمایی از محصول برطرف کننده آفلاتوکسین خوب است اما راجع به امهال وام ها امیدوارم دولت بتواند سریعتر اجرا کند تا کشاورزان بتوانند با این امهال و دریافت تسهیلات جدید تعمیرات باغ ها را انجام دهند.

جشن ملی پسته با حضور معاون رییس‌جمهور در رفسنجان/از خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی تا تلاش برای تامین آب

برآورد خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی پسته کاران رفسنجان

به گزارش ایرنا استاندار کرمان هم در این آیین گفت: مردم و کشاورزان پسته کار رفسنجان امسال به علت سرمازدگی و سیل ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت دیدند.

محمدمهدی فداکار بیان کرد: در محصول پسته مشکلات عدیده ای وجود دارد و از حوزه نخبگان و اصلاح شیوه آبیاری باید این مشکلات برطرف شود.
وی تصریح کرد: استفاده از فناوری نوین در بحث برداشت و پس از آن نیاز است؛ همچنین قبل از برداشت سمپاشی ها انجام می شود که همین سمپاشی ها مشکلی است که باید به طور تخصصی به آن پرداخته شود و علاوه بر آن فرآوری پسته و بسته بندی باید از حالت فله ای خارج شود.
وی همچنین در ادامه با تشریح اقدامات برای تامین آب شرب منطقه با اشاره به اینکه ۶۰ درصد اعتبار طرح قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای آبرسانی آشامیدنی به رفسنجان درنظر گرفته شده است تصریح کرد: برای اجرای طرح آب شیرین کن ها نیز پیگیری ها انجام می شود تا مناطق کشاوری که کیفیت لازم ندارند بتوانند آب را شیرین کنند و به باغ ها برسانند.

جشن ملی پسته با حضور معاون رییس‌جمهور در رفسنجان/از خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی تا تلاش برای تامین آب

به گزارش ایرنا بازدید مسئولان از جمله رییس سازمان انرژی اتمی از بخش های مختلف نمایشگاه محصولات کشاورزی و صنایع دستی که در خلال جشن ملی پسته در این منطقه دایر شده از دیگر برنامه ها بود.

برپایی ۲۸ غرفه تولیدات و محصولات محلی شامل صنایع دستی، عروسک بافی، مس، کودمایع ماهی و شیرینی محلی استان کرمان از جمله برنامه های جنبی این جشنواره است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.