تاریخ انتشار : دوشنبه 3 بهمن 1401 - 8:32
کد خبر : 7755

وزیر صمت خبر داد: رشد ۷۰ درصدی صادرات به آفریقا/ عزم ایران و زیمباوه برای توسعه روابط تجاری

وزیر صمت خبر داد: رشد ۷۰ درصدی صادرات به آفریقا/ عزم ایران و زیمباوه برای توسعه روابط تجاری
وزیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر صنایع و تجارت زیمباوه بر توسعه روابط تجاری دو کشور تاکید و اعلام کرد: سال گذشته صادرات به آفریقا نسبت به سال ۹۹ حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت و امسال هم تا کنون نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات به آفریقا ۷۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش نسیم صبا از وزارت صمت، «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز میزبان «هوی سی‌اینسنزا» وزیر صنایع و تجارت زیمباوه بود و با وی در خصوص راهکارهای توسعه تجارت دو کشور به گفتگو پرداخت.

در این دیدار طرفین بر توسعه همکاری‌های مختلف اقتصادی تأکید و بر سر تدوین نقشه راه توسعه تجارت و همکاری‌های تجاری به کردند.

توسعه تجارت با کشورهای آفریقایی در دستور کار دولت سیزدهم

فاطمی امین در این جلسه با بیان اینکه توسعه تجارت با کشورهای آفریقایی و به خصوص زیمباوه از اولویت‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود، افزود: متاسفانه حجم تجارت ما با زیمباوه در سال‌های اخیر کاهش داشته و به عدد ناچیزی رسیده است که امیدواریم با برگزاری چنین جلساتی شاهد توسعه روابط تجاری دو کشور باشیم.

دستور رئیس جمهور زیمباوه برای توسعه روابط تجاری با ایران

«هوی سی‌اینسنزا» وزیر صنایع و تجارت زیمباوه نیز با تاکید بر این نکته که نظر رئیس جمهور زیمباوه نیز توسعه روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ما در شرایط تحریم به سر می‌بریم و خواهان استفاده از تجربیات کشورهایی هستیم که تجربه تحریم را داشتند.

فاطمی امین در این خصوص با بیان اینکه ایران آماده انتقال تجربیات خود در زمینه مقابله با تحریم‌هاست گفت: تحریم در وهله اول شاید مشکلاتی را ایجاد کند، اما در نهایت موجب می‌شود تا کشورها با تکیه بر توانمندی‌ها آن را به محرک پیشرفت تبدیل کنند و اقتصاد خود را اساسی شکل دهند.

در ادامه این دیدار طرفین در خصوص ظرفیت‌های تجارت با یکدیگر به گفتگو پرداختند و وزیر صنایع و تجارت زیمباوه خواستار استفاده از صنایع پیشرفته ایران در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی، تولید انرژی خورشیدی و واردات دارو و تجهیزات پزشکی از ایران شد.

وی بیان کرد: به عنوان وزیر صنایع و تجارت زیمباوه تا قبل از سفر به تهران شناختی از ظرفیت‌های صنعتی ایران نداشتم و اکنون با دیدن پیشرفت‌های ایران خواهان حضور شرکت‌های ایرانی در زیمباوه برای تولید مشترک خودرو، انرژی خورشیدی، فراوری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی هستیم.

دعوت از سرمایه‌گذاران زیمباوه برای بازدید از توانمندی‌های صنعتی ایران

وزیر صمت نیز با اعلام آمادگی ایران برای همکاری در این زمینه‌ها ضمن دعوت رسمی از سرمایه‌گذاران زیمباوه برای بازدید از شرکت‌های تولید انرژی خورشیدی و صنایع غذایی جهت همکاری‌های مشترک گفت: ما نیز به محصولات زیمباوه مانند پنبه و طلا نیاز داریم و می‌توانیم این کالاها را مبادله کنیم.

وی بیان داشت: در زمینه فرآوری مواد غذایی نیز که شما به آن اشاره داشتید ما در ایران در این حوزه پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و در زمینه صنایع غذایی مانند تولید گوجه‌فرنگی و ماکارونی پیشرفت خوبی داشته‌ایم، بنابراین می‌توانیم در این زمینه نیز همکاری داشته باشیم. در زمینه انرژی خورشیدی نیز چندین شرکت بزرگ در ایران شروع به فعالیت و تولید کرده‌اند و از ظرفیت خوبی نیز در این خصوص برخورداریم.

فاطمی امین با بیان اینکه در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی ایران از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است، خطاب به وزیر صنایع زیمباوه گفت: در این زمینه می‌توانیم با شما همکاری داشته باشیم و در حوزه معدن هم شرکت‌های بسیار بزرگی مانند مس، آلومینیوم وجود دارد و فعالیت می‌کنند؛ اما در ذخایر طلا محدودیت داریم و لذا زمینه مشارکت برای حضور شرکت‌های ایرانی در زیمباوه برای استخراج و تولید طلا فراهم است.

رشد ۷۰ درصدی صادرات به آفریقا در سال جاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: سال گذشته صادرات ما به آفریقا نسبت به سال ۱۳۹۹ میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافت و دو برابر شد، امسال هم تا کنون نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات ما به آفریقا ۷۰ درصد افزایش داشته است؛ در تلاش هستیم تا آنجا که امکان دارد نیازهایمان را از آفریقا تأمین و صادراتمان را به این کشور افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: ایران و زیمباوه می‌توانند روابط مکمل بین یکدیگر تعریف کنند؛ زیرا به لحاظ تاریخی ایران روابط گسترده‌ای با کشورهای آفریقایی داشته که البته در سال‌های اخیر یک مقداری این روابط افت داشت که می‌توان آن را جبران کرد.

فاطمی امین بیان داشت: در پنج سال گذشته روابط ما با زیمباوه کاهش داشته است به طوری که تا ۵ سال پیش سالی ۶۰۰ هزار دلار صادرات به زیمباوه داشتیم؛ اما اکنون صادرات ما به این کشور به ۱۰ هزار دلار کاهش یافته و تقریباً به صفر رسیده است.

تدوین نقشه راه توسعه تجارت میان ایران و زیمباوه

فاطمی امین با بیان اینکه کمیسیون مشترک بین دو کشور در یک ماه آینده برگزار می‌شود در پیشنهادی گفت: وزیر تعاون ایران و وزیر خارجه زیمباوه رؤسای کمیسیون مشترک هستند؛ لذا در یک ماهی که فرصت داریم می‌توانیم ارتباطات را داشته باشیم و نقشه راه توسعه همکاری بین دو کشور را تدوین کنیم.

«هوی سی‌اینسنزا» وزیر صنایع و تجارت زیمباوه نیز با استقبال از این پیشنهاد گفت: دو کشور زمینه‌های همکاری مشترک زیاد دارند و به نوعی اقتصادشان مکمل یکدیگر است.

سی‌اینسنزا با بیان اینکه زیمباوه هیچ‌گونه محدودیتی برای فعالیت در زمینه معادن، داروسازی و فناوری اطلاعات ندارد، ‌گفت: با توجه به دستور اکید رئیس‌جمهور زیمباوه می‌توانیم در هر سطحی روابط با ایران داشته باشیم.

سی‌اینسزا افزود: ما در دولت‌های گذشته برنامه‌ای برای همکاری توسعه صنعتی میان دو کشور داشتیم که خوب پیش نرفت؛ اما در دولت جدید قرار داریم و علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های صنعتی میان دو کشور هستیم.

وزیر صنایع و تجارت زیمباوه خبر از انجام مذاکراتی بین شرکت‌های ایرانی و زیمباوه‌ای برای تولید تنباکو در زیمباوه خبر داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.