تاریخ انتشار : یکشنبه 4 دی 1401 - 6:50
کد خبر : 6972

هشدار دامپزشکی برای احتمال شیوع آنفلوآنزای پرندگان در کرمان

هشدار دامپزشکی برای احتمال شیوع آنفلوآنزای پرندگان در کرمان
مدیرکل دامپزشکی کرمان نسبت به احتمال بروز و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان هشدار داد.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، حسین رشیدی در ستاد استانی پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزود: مراقبت‌های لازم در مرغداری‌های سنتی در روستاها، واحدهای پرورش طیور بومی و تالاب‌ها در حال انجام است.

وی اظهار داشت: ادارات کل دامپزشکی و محیط زیست بازدیدهای مستمری را از تالاب‌ها و آبگیرهای نواحی مختلف استان کرمان انجام می‌دهند و در صورت مشاهده هرگونه علائمی از این بیماری اقدام خواهند کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اینکه لازم است اتحادیه‌های ذینفع صنعت طیور هرگونه تلفات غیرعادی و افت تولید را از طریق مسئول فنی بهداشتی واحد خود گزارش دهند، تصریح کرد: تمام واحدهای مرغداری اجداد، مادر و تخم‌گذار موظف به اجرای واکسیناسیون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای خود هستند.

وی گفت: اتحادیه و تعاونی‌های مرغداران نظارت و کنترل لازم بر تهیه جوجه یک روزه گوشتی و تخم‌گذار و پولت از واحدهای واکسینه شده کشور را انجام می‌دهند.

رشیدی با بیان اینکه ناظرین بهداشتی کشتارگاه‌ها، نظارت‌های بهداشتی خود را در این خصوص تشدید می‌کنند، افزود: اتحادیه‌های مرغداران در خصوص رعایت میزان جوجه‌ریزی با ظرفیت واحدها و نیز حذف گله‌های با سن بیش‌از دوره پرورش مجاز تعیین شده اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه لازم است بیمه تکمیلی گله‌های صنعتی اعم از نیمچه‌های گوشتی و پولت‌های تخم‌گذار تجاری در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: این اداره کل با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، اطلاع‌رسانی و آموزش را برای تولیدکنندگان و ذینفعان از طریق رسانه‌ها و جراید انجام می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: ضوابط امنیت زیستی واحدهای مرغداری از سوی این اداره کل به تمامی اتحادیه مرغداران ارسال شده است.

وی از روستاییان خواست برای جلوگیری از تماس پرندگان وحشی با مرغ‌های بومی حتی المقدور مرغ‌های خود را در مکان‌های سرپوشیده نگهداری کنند، ضمن اینکه در صورت مشاهده تلفات غیرعادی طیور بومی، موارد را به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.

رشیدی ضمن تاکید بر هماهنگی بین بخشی بین دستگاه‌های ذیربط در خصوص پیشگیری از این بیماری در استان کرمان، بیان کرد: برای ورود و خروج محموله‌های غیرمجاز کود مرغی و طیور و فرآورده‌های خام طیور، کنترل و ممانعت لازم توسط نیروی انتظامی صورت خواهد پذیرفت، ضمن اینکه اداره کل آب منطقه‌ای، در صورت مشاهده هرگونه تلفات پرندگان وحشی مجاور سدهای اصلی استان گزارش به سازمان محیط زیست و اداره کل دامپزشکی گزارش‌های لازم را ارسال خواهد کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.