تاریخ انتشار : یکشنبه 22 آبان 1401 - 7:36
کد خبر : 5719

مانور ترویجی مقابله با کرم خراط در روستای دودران بخش راین شهرستان کرمان برگزار شد

مانور ترویجی مقابله با کرم خراط در روستای دودران بخش راین شهرستان کرمان برگزار شد
مانورترویجی مقابله با کرم خراط با حضور مسئولین ادارات تولیدات گیاهی و ترویج شهرستان کرمان، کارشناسان و رئیس مرکز جهاد کشاورزی راین، دهیار و رئیس شورا و جمعی از کشاورزان و بهره برداران در روستای دودران بخش راین برگزار شد.

به گزارش نسیم صبا:سنخانی رئیس مرکز خدمات بخش راین اظهار داشت: کرم خراط یکی از مهمترین آفات است که متاسفانه جمیت آفت در روستای دودران افزایش یافته است.

وی هدف از برگزاری مانور را آگاهی بخشی به کشاورزان و بهره برداران در خصوص اهمیت مبارزه اصولی و گروهی در منطقه دانست و افزود: آفت کرم خراط یا پروانه فری به ۷۴ گونه گیاهی از جمله درختان مثمر و غیر مثمر مانند گردو، زیتون، انار، انگور، سیب، به، گلابی، مرکبات، بیدمشک، نارون و بلوط حمله و از سرشاخه ها، تنه و میوه تغذیه می کند.

وی با اشاره به اینکه کرم خراط در ایران هر یک یا دو سال یک نسل دارد، ابراز داشت: مهمترین دلایل افزایش این آفت خشکی و افزایش دما و نداشتن زمستانهای سرد و یخبندان، تنش تغذیه و آبیاری، کاهش فعالیت دشمنان طبیعی، نقل و انتقال نهال آلوده و عدم رعایت بهداشت باغ و هرس درختان است.

وی اذعان داشت: همچنین در این مانور مقرر شد با هماهنگی واحد حفظ نباتات مدیریت شهرستان کرمان و با همکاری نیروهای بسیج و اهالی دودران و نظارت کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی مانوری در جهت شناسایی درختان آلوده و کنترل آفت صورت گیرد.

لازم به ذکر است در حاشیه این مراسم کارگاه آموزشی ترویجی آشنایی با کرم خراط و روشهای اصولی پیشگیری و مبارزه با آفت تشکیل شد و ضمن آموزش در خصوص بیولوژی، دامنه میزبانی، علائم خسارت و روش مبارزه با آفت، مدعوین به صورت عملی با آماده سازی ترکیب سم و نحوه استعمال آن بر روی درختان آشنا شدند و در پایان به سوالات مطرح شده پاسخ داده شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.