تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1401 - 7:38
کد خبر : 8692

هدف‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در توسعه حجم تجارت ایران و ارمنستان

هدف‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در توسعه حجم تجارت ایران و ارمنستان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به هدف‌گذاری سه میلیارد دلاری در توسعه حجم تجارت ایران و ارمنستان گفت: توسعه مناسبات همه‌جانبه با ارمنستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش نسیم صبا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدصولت مرتضوی» در دیدار با «نارک میکرتچیان» وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان با یادآوری روابط و پیوندهای تاریخی و تمدنی میان مردم دو کشور اظهار داشت: ارتباطات دوستانه‌ای میان دو ملت ایران و ارمنستان براساس ارزش‌های انسان‌دوستانه و آرمان‌های مقدس انسانی و الهی برقرار است.

وی افزود: مردم دو کشور همواره در طول تاریخ و در شرایط سخت منطقه‌ای و بین‌المللی و حوادث ناگوار طبیعی در کنار هم بوده‌اند و این تعاملات دوستانه و صمیمی ادامه خواهد یافت.

مرتضوی، رویکرد اصلی جمهوری اسلامی ایران را پیشبرد سیاست همسایگی به‌ویژه در حوزه قفقاز عنوان کرد و ادامه‌داد: تعاملات ایران و ارمنستان در حوزه اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری متنوع‌سازی می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در خدمت برقراری صلح و ثبات در قفقاز و رشد و توسعه آن منطقه قرار دهد.

مرتضوی، ارمنستان را کشور دوست و همسایه‌ای مهم دانست و اضافه‌کرد: توسعه مناسبات دوستانه و همه‌جانبه با ارمنستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان‌کرد: ظرفیت‌های دو کشور امکان دستیابی به عدد یک میلیارد دلار مبادلات تجاری را در کوتاه‌مدت فراهم می‌کند و باید تلاش کنیم به سرعت حجم مبادلات دوجانبه را ابتدا به یک میلیارد دلار و سپس به میزان سه میلیارد دلار برسانیم.

این عضو کابینه دولت، سیاست کلان اقتصادی جمهوری اسلامی را اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: براساس این سیاست باید از ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای همسایه به گونه‌ای استفاده شود که منافع اقتصادی منطقه به خود این کشورها برسد.

مرتضوی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم وزارت کار جمهوری اسلامی ایران، مدیریت و سیاست‌گذاری حوزه کارگری و کارفرمایی در کشور است، افزود: این وزارتخانه مدیریت حدود ۶۰۰ شرکت که در مجموع حدود ۱۵ درصد اقتصاد ایران را شامل می‌شود، برعهده دارد.

وی تاکید کرد: آمادگی برای تبادل تجربیات در زمینه‌های مربوط به کار و کارگری، تعاون، بهزیستی، آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای، سیاست‌های اشتغال، موارد مربوط به رفاه اجتماعی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنایع مختلف را با کشور ارمنستان داریم.

مرتضوی با بیان اینکه هلدینگ شستا سهم مهمی از تولیدات ایران دارد، گفت: در زمینه‌های مصالح ساختمانی به خصوص سیمان و مواد نفتی، پتروشیمی، راه‌سازی و توسعه همکاری‌های اقتصادی و صنعتی با ارمنستان آمادگی لازم وجود دارد.

تاسیس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای مشترک ایران و ارمنستان

«نارک میکرتچیان» وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان نیز در این نشست با اشاره به قدمت دیرینه و دوستانه روابط دو کشور، بیان‌داشت: همکاری مشترک وزارتخانه‌های کار ایران و ارمنستان در زمینه رفاه اجتماعی، اشتغال، بهزیستی و توسعه مجتمع‌های آموزش فنی‌وحرفه‌ای با تشکیل کارگروه‌های تخصصی مشترک گسترش پیدا می‌کند.

وی افزود: وزارت کار جمهوری ارمنستان آمادگی کامل برای توسعه همکاری اقتصادی و اجتماعی با وزارت کار جمهوری اسلامی ایران را دارد.

وزیر کار و امور اجتماعی ارمنستان خاطرنشان‌کرد: در آینده‌ای نزدیک مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای مشترک ایران و ارمنستان تأسیس می‌شود.

به گزارش ایرنا، سیدصولت مرتضوی در صدر هیأتی بلندپایه به دعوت وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان، شامگاه یکشنبه (هفتم اسفندماه ۱۴۰۱) با استقبال مقام‌های ارشد سیاسی ارمنستان وارد فرودگاه ایروان شد.

دیدار با برخی وزرا و مقام‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جمهوری ارمنستان و بازدید از مراکز اقتصادی و تجاری این کشور به منظور گفت‌وگو و تبادل‌نظر پیرامون گسترش همکاری‌های دوجانبه در قالب کمیسیون مشترک از جمله برنامه‌های وزیر کار جمهوری اسلامی ایران در این سفر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.