تاریخ انتشار : شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 6:09
کد خبر : 10182

لزوم برداشتن گام‌های بلندتر در بازارهای بین‌المللی برای توسعه صادرات

لزوم برداشتن گام‌های بلندتر در بازارهای بین‌المللی برای توسعه صادرات
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی‌ داخلی کوچک شده و باید گام‌های بلندتری را در منطقه و بازارهای بین‌المللی برای صادرات محصولات داخلی‌مان برداریم.

به گزارش نسیم صبا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سیدمهدی نیازی» روز (جمعه)‌ در حاشیه حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران افزود: این نمایشگاه امسال با ابعاد وسیعتری برگزار و با استقبال خوبی از سوی واحدهای تولید و صنعتگران روبه‌رو شد که نشان‌دهنده آن است که تولید داخلی به لحاظ فنی و زیرساختی، آمادگی کامل را برای تامین نیازهای کشور در حوزه‌های مختلف را دارد.

وی با بیان اینکه سیاست ما قانع بودن به بازار داخلی نیست و صادرات را به شکل جدی دنبال می‌کنیم، گفت: معتقدیم ظرفیت ایران برای واحدهای تولیدی‌مان کوچک شده و باید گام‌های وسیع‌تری در منطقه و بازارهای بین‌المللی برداریم؛ این مساله در دستور کار است و در این راستا اقدامات خوبی انجام شده و باید از آنها پشتیبانی کنیم.

تغییر برخی از اولویت‌های تخصیص ارز به نفع تولید

سرپرست وزارت صمت با اشاره به اینکه مسائل و مشکلاتی که از سوی بسیاری از شرکت‌ کنندگان در این نمایشگاه مطرح شد، مرتبط با سایر دستگاه‌های خارج از وزارت صمت است، در مورد مشکل تخصیص ارز، اظهار داشت: در این زمینه، مذاکرات و نشست‌های بسیاری را با بانک مرکزی انجام دادیم و برخی از اولویت‌های تخصیص ارز را به نفع تولید تغییر دادیم که این مساله با همکاری کامل بانک مرکزی همراه شد.

وی اضافه‌کرد: ممکن است تاخیرهایی در تامین ارز واحدهای تولیدی اتفاق افتاده باشد که هفته گذشته در خصوص آن نشست‌های مختلفی برگزار شد؛ بر این اساس علاوه بر پیگیری موضوعات ارزی در کوتاه مدت به دنبال روش‌های جدید، بهتر و ساده‌تر هستیم تا مشکلات تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان جهت تامین مواد اولیه و قطعات با شرایط بهتری پیگیری شود.

ترخیص ۹۰ درصدی مواد اولیه

نیازی در مورد ترخیص کالا در گمرک هم تاکید کرد: با مدیران گمرک در این خصوص مذاکره کردیم و بحث ترخیص ۹۰ درصدی عملیاتی شده تا هر مواد اولیه و کالای واسطه ای که در گمرک موجود است و اسناد و مدارک از سمت ذی‌نفع خارجی در اختیار واردکننده و تولیدکننده وجود داشته باشد، به‌صورت ۹۰ درصد ترخیص ‌شود.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی همیشه مشکل نقدینگی داشته‌اند، ادامه‌داد: از سال گذشته روش‌های جدیدی در خصوص تامین مالی به روش زنجیره‌ای شروع کردیم که هنوز به‌شکل کامل از سوی بانک‌های عملیاتی نشده است؛ اگر این مساله را در شبکه مالی عملیاتی کنیم، امیدواریم بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکل تامین نقدینگی بنگاه‌ها برطرف شود.

ناترازی انرژی، ناترازی‌ مهم در کشور

سرپرست وزارت صمت در مورد برنامه این وزارتخانه درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه صنایع، خاطرنشان‌کرد: یکی از ناترازی‌های مهمی که در کشور وجود دارد، ناترازی انرژی است که الزاما نباید با تولید بیشتر انرژی حل شود.

وی ادامه‌داد: یکی از رویکردهای مهمی که همیشه در جهان وجود داشته و باید به‌شکل جدی به آن ورود کنیم، بحث بهینه‌سازی مصرف در همه حوزه‌ها است. بهینه‌سازی مصرف‌ در حوزه‌های ساختمان، محصولات صنعتی (خودرو و لوازم خانگی و غیره)، کشاورزی و … به ما کمک می‌کند که سیر انرژی و انرژی‌های ذخیره شده را برای سایر حوزه‌های مولد استفاده کنیم، زیرا بخش تولید در تابستان با محدودیت برق و در زمستان با محدودیت گاز روبروست.

نیازی در ادامه یادآور شد: شورای‌عالی انرژی به ریاست رئیس جمهوری در هفته جاری برگزار شد و تصمیمات و راهبردی مناسبی در این موارد اتخاذ شد.

تولید محصولات کم‌مصرف، ماموریت وزارت صمت است

وی اضافه‌کرد: در حوزه تولید محصولات کم‌مصرف که ماموریت وزارت صنعت، معدن و تجارت است، مانند حوزه‌های لوازم‌خانگی، حوزه خودرو و محصولات دیگر که مصرف کننده انرژی هستند، برنامه‌ جامعی خواهیم داشت.

این مقام مسوول یادآور شد: البته در حوزه تولید محصولات الکتریکی مانند یخچال و لوازم خانگی، عموما گریدهای بالای بهره‌وری انرژی تولید می‌شود، اما این به‌معنای توقف فعالیت‌ ها در این حوزه نیست زیرا باید بهره‌وری مصرف انرژی در این حوزه‌ها را ارتقا دهیم.

سرپرست وزارت صمت همچنین اظهار داشت: پروژه بازسازی و نوسازی صنایع برای افزایش بهره‌وری انرژی در خطوط تولید از سال گذشته شروع شده و امسال نیز با ابعاد وسیعتری اجرایی می‌شود.

برپایه این گزارش، سرپرست وزارت صمت امروز با حضور در نمایشگاه بین‌المللی تهران، از مجموعه‌های تولیدی و صنعتی شرکت کننده در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی بازدید کرد.

در این برنامه سرپرست وزارت صمت از ۶ سالن و بیش از ۵۰ غرفه بازدید و با مدیران شرکت‌های حاضر در نمایشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این بازدید ضمن اطلاع کامل از مشکلات این شرکت‌ها در حوزه‌های واردات، ارز، تامین مواد اولیه، دریافت تسهیلات بانکی، زیرساخت‌ها و غیره، راهکارهای لازم برای حل این مشکلات را به آنها ارائه کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.