تاریخ انتشار : یکشنبه 10 بهمن 1400 - 11:03
کد خبر : 253

سونامی دلال ها کشاورزی جنوب کرمان را نابود می کند

سونامی دلال ها کشاورزی جنوب کرمان را نابود می کند

به گزارش نسیم صبا از مهر : هر چند سیلاب اخیر به کشاورزان جنوب کرمان به خصوص در رودبار و قلعه گنج خسارت‌های زیادی وارد کرده است بطوریکه تنها در موج اول سیلاب هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان به مزارع خسارت وارد شما و خسارات در موج دوم نیز قابل توجه بود اما هنوز هم بسیاری از مزارع سیب

به گزارش نسیم صبا از مهر : هر چند سیلاب اخیر به کشاورزان جنوب کرمان به خصوص در رودبار و قلعه گنج خسارت‌های زیادی وارد کرده است بطوریکه تنها در موج اول سیلاب هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان به مزارع خسارت وارد شما و خسارات در موج دوم نیز قابل توجه بود اما هنوز هم بسیاری از مزارع سیب زمینی و پیاز در جنوب کرمان در حال آماده شدن برای برداشت محصول می‌باشند.

در حال حاضر مزارع جنوب کرمان زیر کشت محصول پیاز و سیب زمینی طرح استمرار هستند و جهاد کشاورزی نیز با برخی از روستاییان برای کشت محصول قرار داد بسته است.

روستاییان کرمان قبل از اجرای طرح کشاورزی قراردادی توسط وزارت کشاورزی بسیاری از محصولات خود را در قالب عقد قرارداد با تجار کشورهای مختلف تولید و صادر می‌کردند اما به هر صورت اجرای این طرح در کرمان نتوانسته مشکلات کشاورزان را برطرف کند.

سیستم توزیع محصولات کشاورزی دست دلالان است

در حال حاضر برداشت سیب زمینی طرح استمرار در جنوب کرمان آغاز شده است اما سیب زمینی در مزارع کرمان کیلویی چهار تا ۵ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود و همین سیب زمینی در شهر کرمان تا کیلویی ۱۱ هزار تومان به مصرف کننده ها فروخته می‌شود.

سونامی دلال ها کشاورزی جنوب کرمان را نابود می کند

این در حالی است که سرمازدگی، سیل و افزایش قیمت نهاده‌های تولید نیز مشکلات بسیار زیادی به کشاورزان وارد کرده است.

محمد افراسیابی یکی از کشاورزان جنوب کرمان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه طی دو هفته اخیر سیل و بارندگی شدید خسارتهای زیادی به گلخانه‌های کشاورزان وارد کرده و بخش قابل توجهی از محصول سیب زمینی و پیاز را نیز از بین برده است.

اندک محصول باقیمانده کشاورزان به تاراج می‌رود

وی افزود: شاید اگر بگوییم نیمی از کشاورزان جنوب کرمان در فصل جاری هیچ محصولی برای فروش ندارند اغراق نکرده‌ام در رودبار و قلعه گنج و حتی در جیرفت و فاریاب و عنبرآباد برخی از کشاورزان هزاران هکتار را که زیر کشت سیب زمینی برده بودند به کلی از دست داده‌اند.

این کشاورز گفت: زمین یکی از کشاورزان در عنبرآباد بستر بروز سیلاب شد و الان به جز گل و سنگ‌های بزرگ هیچ چیز در زمینش وجود ندارد در حالی که ۵ میلیارد تومان برای کشت سیب زمینی هزینه کرده که همه این مبلغ را از طریق وام و قرض تهیه کرده است.

وی گفت: در سال جاری تنها امید ما بعد از سیل به همین محصول بود که بخش قابل توجهی از محصول از دست رفت و باقیمانده را هم دلال‌ها به تاراج می‌برند.

این کشاورز افزود: حالا پس از سیل همین محصول نصفه و نیمه را هم دلالان باید خریداری کنند چون بسیاری از مردم کشت خارج از قراردادهای جهاد کشاورزی انجام داده‌اند.

وی گفت: سیب زمینی در حال حاضر با قیمت ۴ هزار تومان از کشاورز توسط دلالان خریداری می‌شود و در همین شهر جیرفت ۸ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود و در کرمان قیمت این محصول به ۱۰ هزار تومان می‌رسد.

حسن ابراهیمی یکی دیگر از کشاورزان نیز گفت: کشاورزی که نمی‌تواند در طرح قراردادی ورود کند نمی‌توان زمینش را بدون محصول نگه دارد و مجبور به کشت محصول است تا بتواند هزینه‌های زندگی را تأمین کند چون هیچ کشت جایگزینی به ما معرفی نشده است.

هیچ تلاشی برای صادرات محصولات کشاورزی انجام نمی‌شود

وی افزود: دلالان مهمترین مشتریهای ما هستند و طی سالهای اخیر تجار افغان، عراقی و روس هم به دلیل تحریم‌ها و کرونا برای عقد قرار دادها به جنوب کرمان نمی آیند و هیچ دیپلماسی کشاورزی هم برای تسهیل صادرات انجام نمی‌شود و در نتیجه تنها گزینه ما دلال است.

سونامی دلال ها کشاورزی جنوب کرمان را نابود می کند

وی ادامه داد: هزینه تولید محصول بسیار بالا رفته است، بذر، سم و کود بسیار گران شده است هزینه کارگر، حمل و نقل نیز بسیار زیاد است و در این میان دولت‌های مختلف فقط شعار می‌دهند و هیچ کاری برای حل مشکل مردم انجام نمی‌دهند.

کرمان در واقع جزو شش استانی است که در فصل زمستان و در حالی که زمین‌های سایر مناطق کشور زیر برف است به تولید محصولات سیفی اختصاص می‌یابد، کشت خارج فصل اما در سال‌های اخیر در عدم مدیریت دولت و خلاء بزرگی که وجود دارد توسط دلال‌ها پر می‌شد.

سیب زمینی، پیاز و گوجه مهمترین محصولاتی هستند که در این فصل در کرمان تولید می‌شود اما هر بار کشاورزان در دام دلالان می‌افتند و کامشان تلخ می‌شود.

با وجود افزایش عرضه نسبت به تقاضا اما هیچ اقدامی برای صادرات گسترده محصولات انجام نمی‌شود و حرکت‌های محدود صادر کننده ها نیز پشت سد تعرفه‌ها، کرونا و شایعات استفاده از سم غیر استاندارد امکان صادرات پیدا نمی‌کنند و مسئولان هم سکوت می‌کنند.

سال گذشته دولت برای کنترل قیمتها بخش زیادی از محصول کشاورزان را خریداری و در همین مزارع امحا کرد و هیچ بهره‌ای از تولیدات نصیب کشاورزان نشد.

عدم بازاریابی مهمترین مشکل محصولات کشاوری جنوب کرمان

معاون زراعت جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: مهمترین مشکلی که وجود دارد عدم بازاریابی و نبود بازار مصرف است در حالی که می‌توان با بازریابی صحیح در کشورهای اطراف بازار بزرگ ارزاوری را در جنوب کرمان ایجاد کرد اما این امر فقط یک هدف گذاری است که هنوز انجام نشده است.

فرامرز رستگاری بیان کرد: عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار داخلی نیاز به صادرات را حتمی می‌کند و باید در این زمینه کاری انجام داد.

وی تصریح کرد: کشاورزی قرار دادی بخشی از مشکلات را رفع می‌کند اما همچنین عرضه بالاست و باید اصلاح الگوی کشت در دستور کار قرار گیرد تا بتوان از توان تولیدی محصولات در فصل‌های مختلف بهره برداری شود.

رستگاری بیان کرد: روند تغییر الگوی کشت کمی مشکل است و کشاورزان زیر بار نمی‌روند.

هم اکنون در جنوب کرمان سالانه ۵ میلیون تن محصول مختلف تولید می‌شود و اینکه بتوان در کوتاه مدت نوع محصول تولیدی را تغییر داد کاری سخت است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.