تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 اسفند 1401 - 8:08
کد خبر : 8930

سوسک سرخرطومی کارشناسان فائو را به کرمان کشاند

سوسک سرخرطومی کارشناسان فائو را به کرمان کشاند
-جهاد کشاورزی کرمان اعلام کرد که اعضای سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو) برای بررسی روش های مقابله با آفت سوسک سرخطرومی حنایی خرما به این استان سفر کردند.

به گزارش نسیم صبا:فاطمه موحدخواه مدیر تدوین ضوابط قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور در حاشیه سفر کارشناسان بین المللی به کرمان گفته که هدف از سفر اعضای فائو به این استان بررسی روش های مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی و وضعیت موجود آن است.

وی افزود: در صورت نیاز به اصلاح این وضعیت پروتکل های مختلف از طرف سازمان فائو اعلام می شود که امیدداریم در این زمینه مسیر دریافت بعضی از موارد مقابله با این آفت نیز هموار شود.

آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما نخلستان هایی را در شرق و جنوب استان کرمان در سال جاری تهدید کرده است.

سوسک سرخرطومی کارشناسان فائو را به کرمان کشاند

آفت سوسک سرخرطومی حنایی چیست؟

سوسک سرخرطومی حنایی بعد از ورود به تنه درخت با تخم گذاری و افزایش جمعیت و در نتیجه ایجاد دالان هایی طویل، لایه های حیاتی درخت را از بین می برد و در صورت متوجه نشدن کشاورز بعد از مدتی با کج شدن تاج نخل، درخت از درون تهی می شود و بر زمین می افتد.

طبق گفته کارشناسان، استفاده از پاجوش و اندام های آلوده درخت نخل به آفت و ورود آن از سایر شهرستان ها از سال گذشته موجب ورود آفت سوسک سرخرطومی حنایی به استان کرمان شده است.

آفت سرخرطومی حنایی خرما با توجه به قدرت تهاجمی و تولید نسل زیاد می تواند تا ۱۰۰ درصد به نخل خسارت وارد کند و ردیابی آن براساس پایش‌های چشمی، مشاهده علائم و استفاده از فرمون‌های جنسی مخصوص این سوسک انجام می‌شود.

فائو در سال ۱۹۴۵ توسط ۴۴ کشور عضو سازمان ملل متحد تأسیس شد. این سازمان از مرکز فائو و از طریق شبکه جهانی بالغ بر ۹۰ اداره برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تأمین غذای مناسب برای همگان، به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

خبرنگار:طیبه رضوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.