تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 - 7:55
کد خبر : 4767

سوئد همچنان مخالف حضور روسیه در تحقیقات انفجار نورداستریم است

سوئد همچنان مخالف حضور روسیه در تحقیقات انفجار نورداستریم است
سوئد بار دیگر مشارکت روسیه در تحقیقات مرتبط با خرابکاری در خط لوله گاز نورداستریم را رد کرد.

به گزارش نسیم صبا به نقل از تاس، سوئد بار دیگر مشارکت روسیه در تحقیقات مرتبط با خرابکاری در خط لوله گاز نورداستریم را رد کرد و در همین ارتباط نیز، «ماگدالنا اندرسون»، سرپرست نخست‌وزیری سوئد ضمن مخالفت با درخواست روسیه برای شفاف‌سازی تحقیقات مرتبط با خرابکاری در خط لوله گاز نورد استریم و مشارکت مسکو در این تحقیقات، مدعی شد که این تحقیقات به صورت محرمانه انجام می‌شود.

این مقام سوئدی روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تحقیقات مربوط به انفجار در خط لوله نورداستریم محرمانه است و امکان انتشار علنی اطلاعات در حال حاضر وجود ندارد.»

جمعه گذشته، وزارت امور خارجه سوئد تأیید کرده بود که نخست وزیر این کشور نامه‌ای از مقامات روسیه دریافت کرده است که در آن مقامات مسکو خواستار مشارکت روسیه در تحقیقات مرتبط با خرابکاری خط لوله گاز نورد استریم شده بودند.

«پیتر هالتکویست»، سرپرست وزارت دفاع سوئد نیز پیشتر گفته بود که روسیه اجازه نخواهد داشت تا به تحقیقات مرتبط با انفجار در خط لوله نورد استریم بپیوندد. همچنین «مورگان یوهانسون»، سرپرست وزارت دادگستری و مهاجرت سوئد نیز گفته بود که سوئد تحقیقات مقدماتی مشترکی را بر اساس قانون سوئد انجام می‌دهد که به صورت محرمانه است و اجازه دسترسی افراد دیگر به تحقیقات اولیه داده نخواهد شد.

اخیراً دست کم چهار قسمت از خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ (NS) و نورد استریم ۲ ر (NS2) در آب‌های کم عمق تنگه دانمارک در دریای بالتیک و در محدوده جزیره بورنهلم منفجر شد؛ عملیاتی که به نظر می‌رسد نظامی و پیچیده و با همکاری همزمان چند بازیگر طبق یک برنامه ریزی جامع صورت گرفته است.

بر پایه برآورد زلزله شناسان سوئدی، قدرت این انفجارها به اندازه ۷۰۰ کیلوگرم تی ان تی بود تا لوله‌های گازی نورد استریم ۱ و ۲ که تقریباً در این پهنه آبی در عمق ۶۰ متری قرار دارند را تخریب کند.

باوجود این که لوله‌ها با بتن‌های فولادی بسیار محکم ساخته شده‌اند و قادر به مقاومت در برابر ضربه ناشی از لنگرهای ناو هواپیمابر هستند اما در جریان این انفجارها که از سوی پهپادهای زیر آب انجام گرفت، ۲ نشت در نزدیکی سوئد و ۲ نشت در نزدیکی دانمارک رخ داد.

تردیدی وجود ندارد که هر جرم و خرابکاری با یک انگیزه‌ای صورت می‌گیرد. دولت روسیه لااقل تا پیش از خرابکاری‌ها، نفت و گاز طبیعی به اتحادیه اروپا می‌فروخت و این گمانه زنی که اطلاعات روسیه خطوط لوله گازپروم را نابود کرده، بسیار مضحک است زیرا آنها تنها کاری که باید می‌کردند این بود که شیرها را ببندند.

برخی منابع دیپلماتیک از مذاکرات محرمانه برلین و مسکو خبر داده اند که برای حل وفصل مسائل مرتبط با خطوط انتقال گاز نورد استریم ۱ و ۲ صورت گرفته است. بنابراین شاید انگیزه خرابکاران این بوده است که این مذاکرات را متوقف کنند.

پیش از این نیز، سازمان امنیت سوئد با انتشار گزارشی تأئید کرده بود که تحقیقات سرویس امنیتی سوئد در محل حادثه در نورد استریم یک و نورد استریم ۲، ظن وقوع خرابکاری آشکار را افزایش می‌دهد.

همچنین سرویس اطلاعات خارجی روسیه پیشتر وقوع انفجار در خطوط لوله گازی نورد استریم یک و دو را یک اقدام طراحی شده بین المللی ارزیابی کرده بود. «سرگئی ناریشکین» رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که مسکو از پیش شواهدی در اختیار دارد که موید ردپای غرب در سازماندهی و اجرای این انفجارها در خطوط لوله گازی روسیه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.