تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 - 8:11
کد خبر : 10107

سفیر ایران: توافقات تهران و دمشق برای کشورهای تحریم شده آمریکا کارساز است

سفیر ایران: توافقات تهران و دمشق برای کشورهای تحریم شده آمریکا کارساز است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه با اشاره به اینکه ورود کشورهای قدرتمند مانند روسیه، چین و هند به صحنه سیاسی، حصار اقتصادی هیمنه آمریکا را شکسته و فرصت‌های جدید بوجود آورده است، گفت: توافق تهران و دمشق می‌تواند برای تمامی کشورهایی که مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفتند، بسیار کارساز باشد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا ، حسین اکبری سفیر کشورمان در دمشق عصر سه شنبه در نشست خبری با حضور جمعی از روزنامه نگاران و خبرنگاران و شبکه های تلویزیونی سوریه درباره نتایج سفر هفته گذشته آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و دیدار با بشار اسد همتای سوری و توافقات صورت گرفته فیما بین ، این مذاکرات را بسیار راهبردی و مهم ارزیابی کرد که در طول سالهای گذشته میان دو کشور سابقه نداشت است .

وی در ابتدا با بیان اینکه فلسطین مهم ترین موضوع جهان اسلام و از اهم موضوعات و همواره در سیاست خارجی جمهوری اسلامی نقش دارد با عرض تسلیت بمنظور شهادت شهدای فلسطنی اخیر که رژیم صهیونیستی با جنایت اخیر خود موجب به شهادت رسیدن آنان شد گفت: فلسطین مهمترین محور بحث کشورهای اسلامی نیز می باشد .

سفیر کشورمان یکی از مهمترین بخش‌های سفر رئیس جمهور کشور را ما موضوع فلسطین خواند که آیت الله رئیسی جلسه ای با رهبران مقاومت و مسئولان سیاسی فلسطین و نخبگان و رسانه‌ها و علمای فلسطینی نشستی برگزار کرد.

وی افزود: یکی از مشترکات جمهوری اسلامی و کشور عربی سوریه در ۴۴ سال گذشته دفاع از مقاومت و ملت مظلوم فلسطین است و تا آزادی مسجد الاقصی ادامه خواهد داشت .امروز مردم فلسطین و جبهه مقاومت فلسطین یک حرکت گسترده در دفاع از مقاومت مردم فلسطین در جهان است . امروز مقاومت مردم فلسطین قوی تر از هر زمان دیگر است . هر دو رئیس جمهور درمذاکرات مساله فلسطین را مطرح کردند. در اکثر سخنرانی ها نیز موضوع فلسطین به عنوان یک موضوع محوری مطرح شد و موضوع مقاومت را یکی از مشترکات دو کشور عنوان کردند.

اکبری ادامه داد: امروز در دنیای کنونی جبهه مقاومت و همه کسانی که استقلال از نظام سلطه دارند با مردم فلسطین بوده و مدافع مردم فلسطین هستند . امروز مسئله فلسطین تبدیل شده به یک مقاومت و مسئله مهمی در جهان است که به اراده همه ملت‌های آزادیخواه جهان تبدیل شده است .امروز فلسطین در اوج قدرت و رژیم صهیونیستی آمریکا و هم‌پیمانانش در اوج ذلت قرار گرفتند. امروز اهمیت فلسطین نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و تا پیروزی و آزادی قدس شریف مقاومت مردم فلسطین ادامه پیدا خواهد کرد.

توافقات بین دو کشور به عنوان توافق جامع راهبردی میان دو کشور با امضای روسای جمهور دو کشور همراه بود

سفیر کشورمان در دمشق:توافقات ایران و سوریه برای کشورهای تحریم شده آمریکا کارساز است+فیلم

سفیر کشورمان در دمشق در پاسخ به سوالی که پیامدهای سیاسی و اقتصادی سفر رئیس جمهور چه بود گفت: این سفر در زمان بسیار خوبی انجام شد و در آن توافقات بسیار مهمی صورت گرفت .توافقات بین دو کشور به عنوان توافق جامع راهبردی میان دو کشور با امضای روسای جمهور دو کشور همراه بود و به امضا رسید. برای اولین بار بود که بین دو کشور توافقات جامع راهبردی طولانی مدت امضا شد این توافقات بسیار راهبردی و بسیار مهم بود و در بخش اقتصادی توافقات خوبی با نگاه ویژه بین دو کشور صورت گرفت .

اکبری تصریح کرد: با توجه به اینکه دو کشور سال های طولانی زیر تحریم های ظالمانه دشمنان خود قرار داشتند و دارند این توافق صورت گرفت و حتی کشورهای سلطه گر بسیار تلاش داشتند که کشورهای حوزه مقاومت نتوانند در کنار همدیگر متحد شوند. نظام سلطه وقتی در حوزه‌های مختلف نتوانست به کشورهای مقاومت فشار وارد کند و نتیجه ای که از آن می خواستند را بگیرند با فشار به مردم و فشارهای اقتصادی در پی این بودند که مقاومت مردم را شکست بدهند و کشورها را به زانو در بیاورند و ما شاهد بودیم که در کشورهایی مثل ایران و سوریه این فشارها بسیار زیاد بود تا مردم و دولتها را متحمل شکست کرده و دولتها را به زانو در بیاورند.

وی ادامه داد: ما شاهد این هستیم که کشورهای ایران و سوریه و دولت های در برابر تحریم‌های ظالمانه کشورهای نظام سلطه مقاومت کردند. امروز این کشورها در مقابل فشارهای نظام سلطه پیروز شدند و این فشارها را پشت سر گذاشتند. امروز کشورهای زورگو به این نتیجه رسیدند که با فشار اقتصادی بر مردم نتوانستند حرف خود را به کرسی بنشانند و فشار مضاعف آنها باعث شود که کشورها در کنار هم قرار نگیرند که خیالی باطل است و امروز روابط بین کشورهای عربی و سوریه و همچنین کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی ایران دلیل بر این است که امریکا و رژیم صهیونیستی با فشارهای اقتصادی که بر مردم کشورهای منطقه وارد آوردند موفق نشدند که کشورها را از کنار هم قرار گرفتن دور کنند و امروز هم انگیزه ای برای کشورهای منطقه ایجاد شده تا در برابر نظام سلطه قرار گرفته و همچنین با وحدت و روابط بین خود فشارها و تحریم های ظالمانه را خنثی کنند.

سفیر کشورمان گفت :من فکر می کنم که علی رغم مشکلات به وجود آمده دو کشور توانمندی‌های زیادی دارند که می‌توانند به پیشرفت کشورها کمک کند و این توانمندی‌ها در رفع مشکلات مردم دو کشور خیلی موثر است . کشور ما در پی بیش از ۳۰ سال تحریم های ظالمانه موفق شده به دستاوردهای بسیار بزرگی دست پیدا کند و ایران اسلامی امروز در بسیاری از جهات خودکفا شده و این توانمندی ها به کار مردم کشورمان آمده است.

سفیر کشورمان در دمشق:توافقات ایران و سوریه برای کشورهای تحریم شده آمریکا کارساز است+فیلم

کشور ایران در بخش تولید برق به رکوردهای خوب و جهانی دست پیدا کرده

اکبری تاکید کرد : امروز کشور ایران در بخش تولید برق به رکوردهای خوب و جهانی دست پیدا کرده. امروز تقریباً تمام کشورهای همسایه ایران از جمهوری اسلامی برق را خریداری می کنند و در حوزه گاز و انرژی و نفت ما از امکانات خوب و توانمندی بسیار بالایی برخورداریم. تقریباً در تمام حوزه‌ها جمهوری اسلامی از توانایی های بسیار بالایی برخوردار است و موفق شده در حوزه های علم و فناوری در جهان رتبه های بالایی را کسب کند .

نماینده دولت ایران در سوریه افزود: البته این به این معنا نیست که ایران می تواند تمام مشکلات سوریه راه حل و فصل کند و ما می توانیم با توانمندی هایی که وجود دارد بسیاری از مشکلات را مرتفع کنیم . و کشور سوریه بتواند از این مرحله بحران عبور کند . من فکر می‌کنم در حوزه هایی که توانمندی‌های اقتصادی وجود دارد و یا دو طرف در محدودیت‌های اقتصادی هستند ،دو کشور در کنار همدیگر می توانند کمک های خوبی برای هم باشند و در کنار یکدیگر مشکلات بسیاری حل شود.

سفیر ایران در دمشق گفت : یکی از دستاوردهای خوب سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه این بود که دو کشور در کنار همدیگر قرار گرفتند و در فرصت هایی که وجود داره همکاری می کنند . فرصت های بسیار مناسبی برای شرکت های خصوصی دو کشور به صورتی که سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور انجام می شود و حضور شرکت های خصوصی باعث می شود که سرمایه‌گذاری خوبی صورت بگیرد و همچنین شرکت‌های خارجی هم در کنار آنها سرمایه‌گذاری در سوریه و کشور ما انجام دهند.

تعرفه های گمرکی میان دو کشور با توافقی که صورت گرفت حذف شد / حدف دلار از مبادلات /هفته ای یکهزار زائر به سوریه سفر کنند

اکبری با بیان اینکه تعرفه های گمرکی میان دو کشور با توافقی که صورت گرفت حذف شد تصریح کرد: همچنین شرکت های خصوصی فرصت های اقتصادی جدید رو درست می کنند ، باتاسیس بانک مشترک بین دو کشور قادر هستیم به وسیله آنها کارهای اقتصادی مشترک را از لحاظ مالی سر و سامان داده و با پول ملی دو کشور مبادلات اقتصادی انجام شود و همچنین دلار از گردونه مبادلات خارج شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه افزایش پروازها از جمهوری اسلامی ایران به سوریه توافق شد افزود: مقرر شد بین دو کشور هر هفته یکهزار نفر به سوریه سفر کنند به عنوان زائر، در حوزه های ریلی در حوزه کشتیرانی فرودگاهی و هوایی توافق های بسیار خوبی انجام شد .اینها همه فرصت های بسیار خوبی است که در توافقات صورت گرفته .در بسیاری از این توافقات در حال مذاکره هستیم و امیدواریم که در آینده فرصت های شغلی بسیاری در زمینه های مختلف برای دو کشور حاصل شود. در حوزه نفت و انرژی مقرر شد که دو کشور همکاری های بسیار خوب و نزدیکی را با هم داشته باشند.

ایجاد پارک علم و فناوری در سوریه / جدول زمان بندی برای توافقات / این تفاهم ها آورده برای کشورهای محور مقاومت دارد

سفیر کشورمان در دمشق:توافقات ایران و سوریه برای کشورهای تحریم شده آمریکا کارساز است+فیلم

سفیر کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در رابطه با زمان اجرای توافقات صورت گرفته بین دو کشور و همچنین در ابعاد فرهنگی علمی و فناوری گفت : برای ایجاد پارک علم و فناوری در سوریه هماهنگی های بسیار خوبی صورت گرفت و بین مقامات دو کشور مقرر شد که ایران توانمندی های خود را در زمینه علم و فناوری در بخش های مختلف در اختیار طرف سوریه قرار بدهد. این موضوع قطعاً یک فرصت جدید برای دو کشور هست و همچنین باید گفت که ما به عنوان کشوری که در حوزه فناوری و علم مطرح هستیم تجربیات خودمان را به کشور سوریه انتقال بدهیم .

اکبری ادامه داد: اصرار و تاکید دو رئیس جمهور این بود که این توافقات در یک جدول زمان بندی مشخص اجرایی شود و همچنین توافق شد که این توافقات در یک ساز و کار مشخص اجرا شده و تیم هایی تشکیل شوند بین دو کشور که این توافقات را پیگیری و مرتب دنبال کنند . همچنین توافق شد که این تفاهمات در یک کنسرسیوم عالی روزانه پیگیری شود تا به یک نتیجه کامل و خوب دست پیدا کنیم و قطعاً سفارت های جمهوری اسلامی در دمشق و کشور عربی سوریه در تهران در این توافقات همکاری های لازم را خواهند داشت و هیئت هایی نیز قطعاً در آینده نزدیک رفت و آمد بین دو کشور خواهند داشت تا این توافقات اجرایی شود.

وی تصریح کرد : همانطور که اشاره کردید مردم دو کشور منتظر اجرایی شدن این توافقات هستند تا با همکاری مشترک در بخش‌های خصوصی به انجام برسانند ، قطعاً مردم دو کشور از ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده خواهند کرد و کشور سوریه از ظرفیت‌های کشور ایران و همچنین مردم کشورمان از ظرفیت‌های کشور سوریه به صورت مطلوب استفاده می کنند تا فرصت های شغلی مناسبی بین دو کشور به اجرا برسد.

اکبری گفت: اگر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و سوریه بتوانند از مشکلات خود با همکاری عبور کنند قطعاً راهکار و آورده بسیار خوبی برای کشورهای محور مقاومت در پی خواهد داشت .

ورود کشورهای قدرتمند مانند روسیه چین و هند به بازارها و روابط اقتصادی

سفیر کشورمان در دمشق:توافقات ایران و سوریه برای کشورهای تحریم شده آمریکا کارساز است+فیلم

سفیر ایران تصریح کرد : امروز ورود کشورهای قدرتمند مانند روسیه چین و هند به صحنه سیاسی،حصار اقتصادی هیمنه آمریکا را شکسته و فرصت های جدید بوجود آورده و این تجربه دو کشور می‌تواند برای تمامی کشورهایی که مورد تحریم‌های ظالمانه امریکا قرار گرفتند بسیار کارساز باشد.

وی افزود: بخشی از این توافقات برمی گردد به موضوعات بین المللی و شرایط بین الملل که امروز به حمدالله اقبال کشورهای عربی برای روابط با سوریه زیاد است و جمهوری اسلامی از این موضوع استقبال می کند. همینطور رابطه کشورهای اسلامی با جمهوری اسلامی ایران نیز یک فرصت مناسبی را در منطقه ایجاد کرده به هر حال این یک فرصت برای کشور ما و سوریه است و این که هرچقدر کشورهای اسلامی وحدت نظر داشته باشند و اختلافات آنها کمتر بشود فرصت های سیاسی و امنیتی برای کشورهای مقاومت ایجاد خواهد شد.

سفیر ایران گفت: تلاش بیشتر کشورهای ایران و سوریه برای اتحاد کشورهای اسلامی و رفع اشکالات فی مابین یک اتفاق جدیدی است ،به ویژه اینکه ارتباط کشور سوریه با کشور عربستان سعودی نیز یک فرصت جدید در حال ایجاد شدن است و جمهوری اسلامی از این رابطه استقبال و به آن کمک می کند.

اکبری ادامه داد: امروز امریکایی ها نفت و انرژی سوریه را تاراج و هم زمین های کشاورزی سوریه را اشغال کرده اند و با فشار سیاسی وارد کردن به مردم سوریه و همچنین مردم یمن و محروم کردن آنها از منابع انرژی و نفت آنها درحال مضاعف کردن فشارهای اقتصادی به مردم این کشورها هستند . قطعا توافقات اقتصادی بین کشورها می تواند تحریم‌ها را لغو کند و قطعاً این توافقات می‌تواند نتیجه خوبی برای کشور هاب همکار داشته باشد و این توافقات وحدت میان کشورها را بیشتر می کند.

وی تصریح کرد : هرچقدر ما بتوانیم شرایط همکاری رو آماده تر بکنیم طبیعتاً شرایط سرمایه گذاری را افزایش می دهیم. برای اینکه کشورهایی که تحت تحریم‌های ظالمانه هستند در این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر حضور داشته باشند . این تعاملات می‌تواند یک فضای خوب سیاسی و اقتصادی را در میان کشورهای منطقه و محور مقاومت ایجاد کند. کشور سوریه کشور فقیری نیست دارای منابع خوب الهی و مردم بسیار خوب و بااراده بالایی دارد. این کشور دارای موقعیت استراتژیک بسیار خوبی هست و بسیاری از فرصت های سرمایه گذاری را در کشور خود دارا می باشد. طبیعتاً وقتی یک کشوری این چنین ظرفیت‌هایی را دارد کشورهای دیگر علاقه مند هستند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

سوری ها، آمریکا و نیروهای اشغالگر این کشور را به عنوان یک شرور از منابع سوریه دور سازند

سفیر کشورمان در دمشق:توافقات ایران و سوریه برای کشورهای تحریم شده آمریکا کارساز است+فیلم

سفیر کشورمان درباره روابط بین سوریه و ترکیه گفت: وقتی مشکلات فی مابین ترکیه و سوریه حل شود قطعاً اقتدار دولت سوریه را به همراه خواهد داشت و کشور سوریه برای این منظور و برای موفقیت باید در کشورش، آمریکا و نیروهای اشغالگر این کشور را به عنوان یک شرور از منابع سوریه دور ساخته و از مناطقی که از این کشور را اشغال کردند بیرون کند.

اکبری درباره همکاری عراق و سوریه تاکید کرد : همانطور که اشاره شد کشورهای منطقه به کمک هم نیاز دارند بین عراق و سوریه نیز همکاری مشترک بسیار نیاز است یکی از همکاری های بین این دو کشور می تواندموضوع حمل و نقل بین دو کشور باشد. زمانی که تروریست ها و داعش به سوریه وارد شدند سعی کردند تمام هدف های اقتصادی و جایگاه های اقتصادی سوریه را تخریب کنند .یکی از جاهایی که تروریست‌ها به شدت به آن آسیب رساندند نیروگاه برق سوریه بودو سوریه از لحاظ تولید برق کشور غنی بود قبل از جنگ . تروریست ها بسیاری از چاه های نفت سوریه را اشغال کردند یا برخی از آنها را منهدم کردندو هر کجا رفتند آنجا را تخریب کردند .ریل های راه آهن را تخریب کردند تمام صنعت سوریه و کارخانجات را هم غارت کردند هم تخریب ، سعی کردن که کشور سوریه بعد از جنگ از لحاظ اقتصادی نتواند روی پای خود بایستد.

روابط سه جانبه ایران عراق و سوریه

سفیرمان در دمشق درباره روابط سه جانبه ایران عراق و سوریه گفت: بین سه کشور ایران عراق و سوریه گفتگو هایی انجام شده و توافقاتی صورت گرفته که بین سه کشور مطرح است از جمله موضوع حمل و نقل و بحث های ترانزیتی که باید بین سه کشور صورت بگیرد. البته تروریست ها در عراق هم همینطور که در سوریه تخریب کردند آنجا هم خرابی های گسترده به بار آوردند و اماکن صنعتی و هر جایی که توانستند در سر راه خود را تخریب کردند. البته سوریه نیز به شدت برای همکاری متقابل با عراق و ایران استقبال می کنند . طبیعتاً این یک فرصت اقتصادی مناسب برای کشورها خواهد بود.

اکبری درباره مسایل سیاسی و فرهنگی توافقات تاکید کرد: در سفر آقای رئیسی به سوریه مقرر شد جانب مسائل سیاسی هم گرفته شود و توافقات و بحث های سیاسی نیز گفت وگو شود، همچنین که فردا در مسکو اجلاس چهار جانبه ایران روسیه ترکیه و سوریه انجام خواهد شد و همچنین همه کشورهایی که سعی می کنند رابطه شان را با سوریه و ایران برقرار کنند . بحث های رسانه ای و فرهنگی هم که از گذشته وجود داشت . نیاز است در آینده بیشتر در باره آن ها بحث بشود و برنامه‌ای برای توافقات بیشتر و اجرای آن داشته باشیم. در آینده باید سعی کنیم در حوزه های فنی و هنری فرهنگی و اجتماعی بیشتر همکاری داشته باشیم همانطور که مثل این بار محور کار بحث های اقتصادی بود توافقاتی داشته باشیم.

بیانیه مشترک امضا شده بین دو تا کشور اصولاً و اساساً بر سه محور مشترک

وی افزود: در بیانیه مشترک امضا شده بین دو تا کشور اصولاً و اساساً بر سه محور مشترک و مورد علاقه دو کشور بحث و صورت گرفت بحث اول برای تولید برق بود که اشاره شد بحث دوم ایجاد شرکت‌های خصوصی و مشترک و سوم هم بحث حذف تعرفه های گمرکی بین دو تا کشور بود تا بخش خصوصی دو کشور را رونق ببخشد. قطعاً دو کشور نیاز داشتند به این بحث های مشترک انجام شده .توافقاتی که صورت گرفت ، تجارت با پول مشترک دو کشور قطعاً در آینده شرایط خوبی را رقم خواهد زد برای تجار و بازرگانان دو کشور و ما مصر هستیم که کمک کنیم به حل مشکلات هر دو کشور و اراده هر دو طرف به این است که اولویت ها تعریف بشود و برنامه ها برای اجرا نهایی شود.

سفیر کشورمان گفت : دو طرف به دنبال این هستند که مشکلات همدیگر را رفع کنند و در رابطه با اینکه سود حداکثری از همدیگر کسب کنند نیستند و بیشتر به جنبه کمک و یاری دو طرف برنامه ریزی شده ولی خوب باید طوری انجام بشود که بخش خصوصی هم در این کار شرکت کرده و سود خودش رو ببرد.

اکبری ادامه داد: به خوبی اشاره شد به تحریم های ظالمانه‌ای که از سوی کشورهای نظام سلطه و جمهوری اسلامی ایران و سوریه برای فشار به مردم دو کشور ایجاد شد همچنین این فشارها بر مردم کشورهای حوزه محور مقاومت انجام شد تا بتوانند مردم را در برابر دولت های خود قرار دهند .این فشارها را در یمن و لبنان و بسیاری از کشورهای مقاومت دارند اعمال می کنند ولی امروز آنها به این نتیجه رسیدند که با فشارهای اقتصادی به نتیجه دلخواه خود نرسیدند. البته این به این معنا نیست که آنها در آینده از فشار وارد کردن به مردم کشورهای مقاومت دست بردارند چون فشار اقتصادی آخرین ابزار نظام سلطه و کشورهای مقاومت است و طبیعی است که آن را باید با مقاومت دفع کرد و با شرایط جدیدی که به وجود آمده همکاری بین کشورهایی که تحریم شدند و مورد ظلم واقع شدند و همچنین کشورهای مخالف امریکا می‌شود این تحریم‌ها را خنثی کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.