تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 7:57
کد خبر : 8383

رییس جمهور: اجرایی شدن سند راهبردی/ ٢٠ تفاهم‌نامه در سفر به چین به امضا می‌رسد

رییس جمهور: اجرایی شدن سند راهبردی/ ٢٠ تفاهم‌نامه در سفر به چین به امضا می‌رسد
رییس جمهور، پیگیری اجرایی شدن سند راهبردی تهران -پکن را یکی از برنامه‌های سفر خود به چین عنوان و از امضای٢٠ تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف میان دو کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی دوشنبه شب پیش از عزیمت به چین در پاپیون فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهور کشور دوست چین انجام می‌شود در این سفر ابتدا اجرایی شدن سند راهبردی ۲۵ ساله که بین ایران و چین دنبال خواهد شد.

رئیس‌جمهور افزود: با چین ارتباطات زیادی داریم اما از ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقای سطح روابط به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری غفلت شد و متاسفانه در این راستا عقب‌ماندگی جدی داریم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: کشوری چون چین و ایران هر کدام دارای ظرفیتهای بسیاری هستند و به عنوان دو کشور مستقل، منافع مشترکی در منطقه و جهان دارند و می‌توانند ارتباطات بیشتری داشته باشند. بر این اساس ما باید عقب ماندگی که تاکنون در ارتباط با چین وجود داشته جبران کنیم.

رییس جمهور اراده دو کشور را توسعه و ارتقای سطح روابط عنوان و تاکید کرد: برای جبران این عقب ماندگی باید ظرفیت‌های دو کشور به ویژه در موضوع تبادل تجاری و اقتصادی به شکل دقیق شناخته شود.

آیت الله رییسی گفت: در حوزه‌های مختلف اقتصادی، انرژی و مالی پولی با چین ارتباط داریم این روابط باید دنبال شود و وزیران ما هم در این سفر تفاهم نامه‌هایی را به امضا خواهد رساند. ٢٠ تفاهم نامه به امضای مسئولان و مقامات عالی دو کشور می‌رسد. مهم این است که این روابط راهبردی در سطح دو جانبه و منطقه‌ای دنبال شود.

رئیس جمهور در ادامه به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای و ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی منطقه قطعی شده که این زمینه خوبی برای ارتباط با همه کشورهای آسیایی از جمله چین است.

آیت الله رئیسی به مواضع مشترک ایران و چین هم اشاره کرد و گفت: با چین مواضع مشترکی در مقابله با یکجانبه‌گرایی و حفظ استقلال سیاسی داریم و این مواضع مشترک ما را کنار هم قرار داده است به نحوی که بتوانیم همکاری‌های بسیار خوبی با هم در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و مسائل منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم.

رئیس جمهور درباره دیدار خود با همتای چینی و سایر مقامات ارشد این کشور، گفت: همکاران من در این سفر با همتایان خود در چین دیدارها و نشست‌های دارند و امیدوارم این سفر برای توسعه روابط همه‌جانبه با چین موثر باشد و سطح روابط را که اراده خاص دو کشور است ارتقا یابد.

به گزارش ایرنا، رئیس‌ جمهور امشب در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود به پکن سفر کرد.

این دهمین سفر خارجی آیت الله رئیسی در یک سال و نیم اخیر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.