تاریخ انتشار : دوشنبه 30 خرداد 1401 - 8:49
کد خبر : 2186

روابط تجاری ایران و قزاقستان افزایش یافت/ به قزاقستان سفر می‌کنم

روابط تجاری ایران و قزاقستان افزایش یافت/ به قزاقستان سفر می‌کنم
رئیس‌جمهور گفت: روابط تجاری ایران و قزاقستان در این چند ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و سطح این روابط حتما می تواند، بیش از این افزایش پیدا کند.

به گزارش نسیم صبا از مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در راستای سفر یک روزه «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان و استقبال رسمی از وی در مجموعه سعدآباد در نشست خبری، گفت: در سی سال گذشته ما روابط خوبی با کشور همسایه و دوست خود قزاقستان داشتیم اما این روابط کافی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بسیاری در جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان وجود دارد که می تواند زمینه ارتقای روابط میان دو کشور را فراهم کند،افزود: امضای تفاهمنامه های امروز یا در گذشته نشانه مهمی از اراده دو کشور برای توسعه روابط میان دو کشور است.

رئیس جمهور تصریح کرد: روابط تجاری میان دو کشور در این چند ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و سطح این روابط حتما می تواند، بیش از این افزایش پیدا کند و ما می توانیم حجم مبادلات در سطح فعلی را در گام اول تا ۳ میلیارد دلار افزایش دهیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: روابط میان دو کشور می تواند در حوزه های صنعت، کشاورزی، انرژی،ترانزیت و نفت و گاز در حد گسترده باشد. زمینه فرهنگی و تمدنی دو کشور ایجاب می کند، تلاش بیشتری برای توسعه فرهنگی دو کشور انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مجموعه مذاکرات امروز زمینه همراهی دو کشور را فراهم کرد،اظهار کرد: ما مصمم هستیم علاوه بر روابط دو جانبه، روابط منطقه‌ای دو کشور را نیز گسترش دهیم. برای مثال همکاری های دو کشور در سازمان های منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا می تواند در منطقه افزایش پیدا کند.

رئیس جمهور بیان کرد: برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با همسایگان در دریای خزر در اولویت است و قصد افزایش همکاری ها در این زمینه را داریم و علاوه بر همکاری های منطقه ای بنای دو کشور این است که در سازمانهای بین المللی و همکاری های بین االمللی گام های برداشته شود.

رئیسی گفت: ما در مسائل منطقه و مسائل جهانی نگاه مشترکی داریم. برای مثال در مورد افغانستان و ضرورت تشکیل دولت فراگیر اشتراک نظر وجود دارد. اتفاق نظر داریم که حضور بیگانگان در منطقه امنیت ساز نیست و مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد. همچنین باور داریم مسئولان منطقه می توانند مسائل منطقه را حل کنند و گره منطقه به دست خود منطقه باز می شود.

وی با تاکید بر اینکه حل مشکلات منطقه و همه مناطق باید توسط مسئولین و مردم آن مناطق صورت گیرد، گفت: حضور بیگانگان در مناطق مختلف بیشتر بر مشکلات آن مناطق می افزاید و کمکی به حل مسائل نخواهد کرد.

رئیس جمهور در پایان اعلام کرد: بار دیگر از رئیس جمهور قزاقستان و هیئت همراه او برای سفر به ایران تشکر می کنم و در راستای دعوت رسمی وی در زمان مناسب به قزاقستان سفر خواهم کرد.

به گزارش مهر، رئیس جمهور قزاقستان نیز در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور کشورمان، اظهار داشت: از کشور ایران صمیمانه تشکر می کنم. اکنون ارتباط ما در حوزه دیپلماتیک مراحل پیشرفت را طی می‌کند و آقای رئیسی سهم زیادی در آن دارند.

وی افزود: ر این مدت همکاری و دوستی ما محکم تر شده و در زمینه فرهنگی نیز رونق پیدا کرد است؛ در چارچوب ساختارهای منطقه نیز همکاری های خوبی داریم.

رئیس جمهور قزاقستان تصریح کرد: امروز مذاکرات گسترده ای مطرح و موضوعات بسیاری مورد بررسی قرار گرفت. هر دو طرف علاقمند استفاده از ظرفیت ترانزیتی هستند و در این راستا کریدورهایی که شرق به غرب و شمال و جنوب را به هم متصل می کنند اهمیت ویژه ای دارند.

توکایف با بیان اینکه در زمینه کشاورزی نیز با ایران مذاکراتی داشتیم که منجر به ارتقا روابط قزاقستان و ایران خواهد شد، اظهار کرد: اسناد و قراردادهایی که امضا شد باعث کمک به پیشرفت دو کشور می شود.

رئیس جمهور قزاقستان با بیان اینکه ایران یک مرکز تمدن باستانی و یک شریک مهم در جهان اسلام است، گفت: ایران و قزاقستان در کنار دریای خزر دوست یکدیگر هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.