تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 آذر 1401 - 7:51
کد خبر : 6506

حکایت یک انتخاب/چرا روز دانشجوی امسال مهم است؟

حکایت یک انتخاب/چرا روز دانشجوی امسال مهم است؟
رئیس‌جمهور ۱۶ آذر مهمان دانشگاه تهران است؛این مهمانی در شرایط حساس این روزها، تنها یک پیام دارد که رسانه‌های فارسی زبان خارج ایران تقلا می‌کنند آن را در سیاه‌نمایی‌های خود پنهان کنند: دولتمردان سیزدهم «شنیدن» صدای مردم را حتی اگر از منتقد و مخالف باشد، انتخاب کرده و در میدان و همراه آنها هستند

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، سخنران هفتادمین سالگرد بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» است و رئیس جمهور میان دانشجویان حضور می‌یابد تا انتقادها، اعتراض‌ها، راه‌حل‌ها و درد و دل‌های دانشجویان را بشنود.

این دومین حضور آیت‌الله رئیسی در دانشگاه در روز دانشجو و در مقام رئیس‌جمهور است. حضوری که امسال کمی متفاوت‌تر و البته مهم‌تر از سال‌ گذشته بوده و به همین دلیل است که دستگاه نظام رسانه‌ای وابسته به غرب با تمام قوا به پیشواز این حضور رفته‌اند تا از آب‌گل‌آلود ناشی از برخی رویدادهای اخیر ، ماهی خود را شکار کنند.

۱۶ آذر و مرور چهار دهه گرامیداشت آزادی‌خواهی

۱۶ آذر ۱۳۳۲ و به فاصله چهارماه از کودتای ۲۸ مرداد آمریکا و انگلیس در ایران که منجر به سقوط دولت قانونی وقت شد، محمدرضا پهلوی میزبان «ریچارد نیکسون» معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا بود. مهمانی شاه و حامی کودتاگرش برای دانشجویان آزادی‌خواه آسان نبود و اعتراضات به این سفر منجر به شهادت سه تن از دانشجویان دانشکده فنی شد. این مناسبت گرچه در دولت پهلوی دوم، اهمیتی نداشت اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان نمادی از مبارزه برای استقلال و آزادی، گرامی داشته شد.

حضور رؤسای جمهور دولت‌های مختلف در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه‌ها، از دولت اصلاحات مرسوم شد و رئیس این دولت ۴ بار در دانشگاه‌های مختلف تهران حضور یافت و سخنرانی کرد که ماحصل آن‌ها تأکید بر قانونمداری، رواداری و البته تصریح بر بی‌اعتمادی ایران به آمریکا بود.

پس از دولت اصلاحات این رویه ادامه یافت. «محمود احمدی‌نژاد» آذر سال ۸۵ در دانشگاه امیرکبیر حضور یافت و دانشجویان را دعوت به سعه صدر و شنیدن سخنان مخالف کرد. حسن روحانی در طول دو دوره مسئولیت خود در مقام رئیس جمهور، هفت بار در دانشگاه‌های مختلف ایران حضور یافت که دعوت به نقادی درست از سوی دانشجویان و ضرورت فضای امن برای این نقادی در دانشگاه، پاسخ به انتقادات از برجام و مشکلات معیشتی و گرانی بنزین، مهمترین محور سخنرانی‌های وی در دانشگاه‌ها بود.

دولتی که دانشگاه را باور دارد

می توانست به بهانه شرایط حساس، مشغله کاری یا حتی سفری پیش‌بینی نشده، ۱۶ آذر به دانشگاه نرود اما انتخاب آیت‌الله رئیسی این نیست. سال هاست که از شنیدن صدای مردم حتی اگر مخالف و منتقدش باشند، واهمه‌ای ندارد. سال‌هاست که دانشجویان را فرزندان خود می‌داند و حضور در میان آن‌ها را نه برای رفع تکلیف و از سر تکلف که با ایمان به راهگشا بودن این حضور، می‌پذیرد.هم در دوره ریاست بر قوه قضائیه به جوانان و راهگشایی آنان باور داشت و هم در دوره ریاست بر قوه مجریه. بارها تأکید کرده که با روحیه و اقتضائات جوانی آشناست و از این روست که شور و حرارت و حتی عصبانیت و تندی آن‌ها را درک می‌کند.

آیت‌الله رئیسی آذرماه گذشته و در نخستین سال مسئولیت خود در حالی به دانشگاه صنعتی شریف رفت که مطمئن بود، پس از دو سال کرونایی، با سیل خواسته‌ها و مطالبات دانشجویی و البته انتقادات و اعتراض‌های تند آن‌ها روبرو خواهد شد. با این همه کنار آن‌ها نشست و دغدغه های آنان را که طیف گسترده‌ای از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تا ارز و یارانه را در برمی‌گرفت، شنید. در میانه دیدار برخی دانشجویان تند شدند، انتقاد کردند، صریح و شفاف حرف زدند. عده‌ای هم از ۱۰۰ روز کار و تلاش دولتش تقدیر کردند آیت‌الله رئیسی نکات، سخنان و دغدغه‌های همه را یادداشت و تاکید کرد که آمده است، اول خوب بشنود و بعد خوب پاسخ دهد.

دیدارهای دانشجویی رئیس‌جمهور و دولتمردان، محدود به ۱۶ آذر نماند و آیت‌الله رئیسی در سفرهای استانی، ضیافت‌های رمضان و مناسبت‌های مختلف، مهمان و میزبان دانشجویان و دانشگاهیان بود. حضور صمیمانه در خوابگاه دانشجویان دانشگاه خوارزمی و نشستن پای سفره افطار آن‌ها تصویر جذابی است از رئیس‌جمهوری که انتخاب کرده میان جوانان باشد و حرف‌های آن‌ها را بشنود. این حضور سرزده برای دانشجویان خوابگاه خوارزمی هم شیرین آمده بود و در شبکه‌های اجتماعی از غافلگیری خود حکایت کرده بودند.

رئیس‌جمهور ۲۴ فروردین سال جاری بیش از ۳ ساعت میزبان فعالان و تشکل‌های دانشجویی بود و با دقت به دغدغه‌ها، گلایه‌ها و انتقادات اغلب تند آن‌ها گوش سپرد. دیداری که «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت آن را گرم و صمیمی و همراه با سؤالات صریح و نقدهای بدون لکنت دانشجویان و پاسخ‌های روشن آیت‌الله رئیسی توصیف کرد. پس از این دیدار دانشجویان حاضر هم در توصیف نشست خود با رئیس‌جمهور، مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند که نقطه کانونی آن، تاکید بر سعه‌صدر آیت‌الله رئیسی در شنیدن سخنان و انتقادات بود.

آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، همزمان با برخی تنش‌ها و اعتراضات در جامعه بود و کلاس‌های درس برخی دانشگاه‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل بود. فشارهای رسانه‌ای از یک سو و برخی اقدامات نامعقول از سوی دیگر، جو برخی از دانشگاه‌ها را بهم ریخت و حضور دولتمردان برای شنیدن صدای دانشجویان را ضروری کرد.

آیت الله رئیسی۱۶ مهرماه به مناسبت آغاز سال تحصیلی۱۴۰۲- ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی مهمان دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) بود. رئیس جمهور همچنین در دو ماه گذشته با اساتید و مسئولان دانشگاه صنعتی شریف و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی دیدار و با دغدغه‌های دانشگاه‌ آشنا شد. دولتمردان و اعضای کابینه هم میدان‌دار گفت‌وگو با دانشجویان بودند. بهادری جهرمی مهرماه و در بحبوحه اعتراضات دانشجویی به دانشگاه‌های علامه طباطبایی، خواجه نصیرالدین طوسی، قم، صبورانه عصبانیت‌ها و انتقادات تند دانشجویان را شنید و از آن‌ها خواست اجازه مصادره خواسته‌هایشان را به بیگانگان ندهند.

در ادامه تلاش دولتمردان برای گفت‌وگو با جوانان، دانشگاهیان و دانشجویان، معاونان حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور هم دیدارهایی با این گروه‌ها برگزار کردند. «محمد دهقان» معاون حقوقی و «محمد حسینی» معاون امور مجلس رئیس‌جمهور هم با دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دیدار و گفت‌وگو کردند. در آستانه روز دانشجو هم وزرا، معاونان و مدیران دولتی با حضور در دانشگاه‌های مختلف کشور، میان دانشجویان حضور یافتند و دغدغه‌های آنان را شنیدند.

حضور رئیسی مهم است

همزمانی روز دانشجو با اعتراضات در دانشگاه‌ها و شرایط خاص کشور، آیت‌الله رئیسی را از حضور میان دانشجویان منصرف نکرد و رئیس‌جمهور تصمیم به حضور در دانشگاه تهران گرفت. تصمیمی که چندان به مذاق رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور خوش نیامده است. با توجه به محتوی خبرها و تحلیل‌های منتشر شده در این رسانه‌ها، به نظر می‌رسد آن‌ها امیدوار بودند رئیس‌جمهور از حضور در دانشگاه و میان دانشجویان با توجه به شرایط خاص اشاره شده، انصراف دهد تا آن‌ها سوژه جدیدی به دست آوردند و تریبون‌های خود را آماده تاختن به رئیس‌جمهور به بهانه عدم حضور کنند. حالا اما داستان تفاوت کرده است و آیت‌الله رئیسی صبح چهارشنبه ۱۶ آذرماه در دانشگاه تهران حضور خواهد یافت و به صدای دانشجویان؛ حتی اگر بلند و فریاد هم باشد، گوش خواهد سپرد.

نوع مواجهه و پیشوازی که رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران برای این گوش‌سپاری رئیس‌جمهور، داشتند به خوبی نشان می‌دهد که آنها هرگز خواستار این گوش‌سپاری نبوده و نیستند. از همان مرداد ۱۳۳۲ تا به امروز، ایجاد فاصله میان دولت و ملت در ایران بزرگترین هدف و خواست لندن‌نشینان و اهالی کاخ سفید است.

آنها به خوبی می‌دانند که رسیدن صدای منتقد و دانشجو به گوش مسئولان می‌تواند آغازی بر پایان سوءتفاهمات و فاصله میان آن‌ها باشد و با کم شدن این فاصله، اغتشاشات و اعتراضات ناشی از آن، به پایان رسد و مردم ایران روی آرامش ببینند. غرب این آرامش را برای مردم ایران نمی‌پسندد و نشانه روشن آن تحمیل جنگ، ترور و تحریم است.

دولت آیت‌الله رئیسی اما با آگاهی از این موضوع مطمئن است که می‌تواند چالش‌های کشور را به دست دانشجویان و دانشگاهیان حل کند. مطمئن است که با تداوم گفت وگوها میان دولت و مردم می‌توان راهکار عبور از شرایط سخت را پیدا کرد، مطمئن است که آگاهی سیاسی دانشجویان و نه سیاست‌زدگی دانشگاه‌ها می‌تواند در توسعه ایران اثرگذار باشد.

۶ بار حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه‌های سراسر کشور در یک‌سال گذشته نشانه واضح این اطمینان است که به دیگر دولتمردان هم تسری پیدا کرده و سخنگوی کابینه را هم ۸ مهمان دانشگاه‌های مختلف ایران کرده است.

آیت‌الله رئیسی حراست از حقوق مردم و شنیدن صدای همه را اولویت خود و دولتش می‌داند، درصدد فرافکنی یا فرار از شنیدن این صدا نیست و برعکس دولتش از اصحاب حضور در میدان مشکلات و انتقادات مردم است. کیفیت حضور رئیس‌جمهور و جزئیات رویدادهای دانشگاه، در برابر اصل حضور در مراسم بزرگداشت روز دانشجو، در اولویت دوم است و همین حضور بسیاری از بهانه‌ها و خوراک‌های خبری را از استودیوهای سعودی و انگلیسی خواهد گرفت.

گرامیداشت ۱۶ آذر، گرامیداشت مقام قشری است که برای آبادی و آزادی ایران از جان خود گذشتند و این گرامیداشت را با تمام فراز و فرودهای آن می‌توان از برجسته‌ترین نقاط کارنامه نظام جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته دانست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.