تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 دی 1401 - 8:47
کد خبر : 7087

توسعه صادرات خودرو؛ ونزوئلا جدیدترین مقصد/ برنامه‌ریزی برای صادرات به کشورهای آفریقایی

توسعه صادرات خودرو؛ ونزوئلا جدیدترین مقصد/ برنامه‌ریزی برای صادرات به کشورهای آفریقایی
در حالی توسعه ورود به بازارهای صادراتی به عنوان محور سوم برنامه‌های «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صمت در حوزه خودرو در سال‌های آینده نوید داده شده بود که در ماه‌های اخیر شاهد صدور محموله‌های صادراتی دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان به مقاصد مختلف از جمله ونزوئلا هستیم.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران بر اساس برنامه تدوین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل سه مرحله اصلی شامل آماده سازی و احیاء ظرفیتهای موجود (نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱)، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) و تمرکز بر همکاری‌های فناورانه منطقه‌ای و بین‌المللی (سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴) است.

حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات متکی بر طراحی بومی (دانش بنیان شدن خودروسازی)، دستیابی به کیفیت رقابتی، بهره برداری از فرصت خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصول و فناوری و همکاری‌های فناورانه خارجی بر مبنای طراحی و سرمایه گذاری مشترک در فناوری‌ها، از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

فاطمی‌امین از ابتدای حضور در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم، موضوع صادرات ۳۰ درصد از خودروهای تولیدی را در افق ۱۴۰۴ مطرح کرد و عنوان‌داشت: در این زمینه، راه‌اندازی و توسعه خطوط تولید خودرو در خارج از کشور یکی از الزامات و راهکارها است.

با اینکه در این برنامه، توسعه صادرات محصولات خودروسازان از سال ۱۴۰۲ طرح‌ریزی شده بود، اما فعالیت‌های خودروسازان بزرگ کشور حاکی از تحقق این مهم در سال جاری و پیش از موعد است.

برپایه این گزارش، در ماه‌های گذشته شاهد ارسال دومین محموله صادراتی تارا اتوماتیک ایران‌خودرو به همسایه شمالی یعنی ارمنستان بودیم.

در این زمینه معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه صنعتی ایران‌خودرو، اعلام‌کرد: قراردادهای جدید ایران‌خودرو با نماینده جدید ارمنستان در اسفندماه سال گذشته منعقد شد و بر اساس آن، محموله نخست خودروهای تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو شامل تارا اتوماتیک و دناپلاس اتوماتیک اواخر شهریورماه سال جاری به این کشور ارسال شد.

«امیرعباس فرنودی» خاطرنشان‌کرد: برنامه توسعه بازار ارمنستان با سبد محصولات متنوع ایران خودرو در دستور کار است.

وی خاطرنشان‌کرد: برنامه گسترش شبکه خدمات پس از فروش نیز از برنامه‌ها و اهداف صادراتی ایران خودرو به این کشور به شمار می رود.

فرنودی یادآور شد: برنامه‌ریزی برای صادرات دو محصول ری‌را و TF21 نیز برای همه بازارهای صادراتی انجام شده است.

دی‌ماه سال گذشته نیز ایران‌خودرو از فعالیت مجدد سایت این شرکت در سنگال و تولید و عرضه خودرو به بازار این کشور خبر داده بود.

این در حالی است که سایت گروه صنعتی ایران خودرو در جمهوری آذربایجان نیز فعال است. اکنون صادرات خودرو به صورت SKD ( اس. کی. دی یا قطعات نیمه‌کامل) به جمهوری آذربایجان انجام می‌شود که شامل خودروهای سمند و دنا می‌شود.

توسعه صادرات خودرو؛ ونزوئلا جدیدترین مقصد/ برنامه‌ریزی برای صادرات به کشورهای آفریقایی

احیای بازارهای صادراتی سایپا

برپایه این گزارش، دومین خودروساز بزرگ کشور نیز پس از اعمال تحریم‌ها در صادرات محصولات خود دچار مشکل شد و در ادامه پاندومی کویید ۱۹ رکودی در منطقه، بازارهای خودرو و صادرات محصولات آن ایجاد کرد.

در این زمینه، پیشتر مدیر صادرات و امور بین الملل گروه سایپا از شرایط رو به رشد و مطلوب در صادرات محصولات این گروه با وجود تحریم‌ها خبر داد و افزود: اکنون به‌منظور حضور مجدد در بازار عراق قیمت‌ها مورد بازبینی قرار گرفته و ارسال قطعات خودروها آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال بتوان دست‌کم ۲‌هزار دستگاه به این بازار ارسال کرد.

«علی کریمی» با اشاره به تولید پراید ۱۳۱ در عراق، خاطرنشان‌کرد:‌ در تلاشیم سال آینده ساینا، شاهین معمولی و شاهین اتوماتیک را به این بازار صادر کنیم. هرچند تاکنون نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو ساینا به صورت CBU (خودروی کامل) ارسال شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: برنامه بلندمدت سایپا، راه اندازی خط تولید خودرو شاهین در این کشور است که از سال آینده انجام خواهد شد.

کریمی ضمن اشاره به برنامه‌ریزی برای حضور در بازار اقلیم کردستان عراق، به ممنوعیت واردات خودرو و قطعات منفصله از سوی دولت سوریه اشاره کرد، اما گفت: با همه توان و به صورت دیپلماتیک در سطوح مختلف موضوع پیگیر موضوع هستیم تا شرایط صادرات مجدد به این کشور مهیا شود.

صادرات به ونزوئلا

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه محصولات ایرانی در ونزوئلا، افزود: در قرارداد پنج ساله با ونزوئلا، ارسال ۲۰۰‌هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار گرفته که تاکنون یک‌هزار دستگاه خودرو کوییک و ساینا به صورت CBU ارسال شده و تا پایان سال جاری ۲ هزار دستگاه دیگر هم ارسال خواهد شد.

این مسوول سایپا خاطرنشان‌کرد: در سال آینده محصولات شاهین و آریا نیز بر اساس تقاضا به این کشور ارسال خواهد شد.

وی ادامه‌داد: علاوه بر ارسال محصولات، تولید خودرو در شرکت «ونیراتو ونزوئلا» پس از بازسازی و انجام تعمیرات لازم از سر گرفته خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای صادرات به کشورهای آفریقایی

کریمی اظهار داشت: برای صادرات به بازار کشورهای آفریقایی همچون تونس، الجزایر و کنیا برنامه‌ریزی انجام شده است. هرچند سایپا در سال‌های گذشته در الجزایر خط تولید خودرو احداث کرده بود، اما اکنون متوقف است و امید می‌رود مجدد راه‌اندازی شود.

وی افزود: برای بازار الجزایر، کوییک و ساینا تولید خواهد شد، در ادامه خودرو شاهین برای آن در دستور کار است و در نهایت محصول مشترک ایرانی- الجزایری در این کشور به تولید خواهد رسید.

مدیر صادرات و امور بین الملل گروه سایپا ادامه‌داد: در بازار تونس نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آن کشور، خط تولیدی فعال شده و تولید محصولات سایپا ۱۱۱ و ۱۵۱ انجام می‌شود و خودروهای تجاری سبک زامیاد به عنوان محصولات بعدی مد نظر قرار دارد.

وی بیان‌داشت: در حوزه بازار کنیا نیز با توجه به قابلیت‌های این کشور و برخورداری از بخش کشاورزی فعال، ارسال خودروهای تجاری برنامه‌ریزی شده است.

توسعه صادرات خودرو؛ ونزوئلا جدیدترین مقصد/ برنامه‌ریزی برای صادرات به کشورهای آفریقایی

برندسازی و حضور مستمر در بازار روسیه

کریمی درباره روسیه، آن را بازاری بسیار بزرگ، پر رقابت و استراتژیک برشمرد و تصریح‌کرد: در این کشور فقط ورود به بازار و عرضه محصول را دنبال نمی کنیم، بلکه ارائه خدمات پس از فروش مناسب، برندسازی و حضور مستمر در دستور کار است.

وی ابراز امیدواری کرد با به نتیجه رسیدن رفت‌وآمدهای هیات‌های مختلف تجاری و صنعتی ایرانی و روسی، سال آینده و در گام نخست بتوان ۲۰ هزار دستگاه از محصولات کوییک، شاهین و ساینا را به صورت CBU به این بازار ارسال کرد.

این مسوول سایپا با بیان اینکه در حوزه بُن‌سازه (پلتفرم) نیز درحال مذاکره با شرکت «آفتاواز» روسیه هستیم، گفت: ایجاد بن‌سازه جدید به منظور تولید مشترک خودرو با این شرکت در دستور کار است و به زودی با حضور تیم جدیدی از شرکت آفتاواز شرایط و مذاکرات دنبال خواهد شد.

به گزارش ایرنا برپایه آمارهای مندرج در سامانه کُدال، گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۶۸۲ دستگاه خودرو به صورت CBU و فروش SKD صادرات داشته است.

سایپا نیز در این مدت ۴۳۵ دستگاه صادرات به صورت CBU و فروش SKD به ثبت رساند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.