تاریخ انتشار : دوشنبه 26 دی 1401 - 8:43
کد خبر : 7563

برداشت ذرت دانه ای از ۱۲۵۰۰ هکتار مزارع شهرستان ارزوئیه

برداشت ذرت دانه ای از ۱۲۵۰۰ هکتار مزارع  شهرستان ارزوئیه
، پورعبدالله مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: برداشت ذرت دانه اي در این شهرستان از اواسط آذرماه آغاز شده وتا اواخر ديماه ادامه دارد.

وی افزود: مساحت مزارع ذرت دانه ای شهرستان ۱۲۵۰۰ هکتار است که در سال زراعی جاری ۱۰۰۰ هکتار آن به صورت علوفه ای و با عملکرد ۵۰ تن در هکتار و ۱۱۵۰۰هکتار به صورت دانه ای با عملکرد ۸ تن در هکتار برداشت می شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت قریب به ۹۵۰۰۰ هزارتن محصول تولید شود، افزود:کشاورزان محصول برداشت شده را به ایستگاههای ذرت خشک کنی موجود در شهرستان تحویل می دهند که پس از تعیین افت و رطوبت محصول تولیدی، هر کیلوگرم ذرت دانه ای به قیمت ۱۰۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود.

پورعبدالله خاطرنشان کرد: ارقام ذرت شهرستان شامل هکتور،ال جی،سیمون، ۷۰۴،جوین وسینجنتا است و در حال حاضر ۴۰دستگاه کمباین کاربرداشت مزارع را برعهده دارند و در زمان برداشت ۲۴ ایستگاه ذرت خشک کنی ذرت خشک کنی، ذرت تولیدی کشاورزان با رطوبت ۲۱ تا۲۳ درصد تحویل میگیرند.

وی تصریح کرد: ۵۰۰۰ هکتار مزارع ذرت شهرستان به صورت نواری تیپ آبیاری می شوند که این روش آبیاری باعث صرفه جویی ۳۵ درصد در مصرف آب و همچنین افزایش عملکرد حدودا ۲تا۳ تن در هکتار می شود.

پورعبدالله خاطرنشان کرد: همچنین در این شهرستان ،یک طرح pvs(مقایسه ارقام ذرت ) به تعداد ۶ رقم ذرت نیز کاشته شده است تا پس از برداشت بهترین رقم از لحاظ کمیت ،کیفیت وسازگاری با منطقه، معرفی شود.

مدیر جهاد کشاورزی ارزوئیه استفاده از بذر مرغوب و با کیفیت ذرت، اجرای سیستم آبیاری نوین بصورت نواری تیپ، استفاده متعادل و بهینه از کودهای پایه، اجرای خاکورزی حفاظتی، رعایت تاریخ کشت مناسب، مصرف کودهای ریزمغذی در مراحل مختلف رشد گیاه، مدیریت به موقع آفات، بیماریها وعلفهای هرز در مزرعه،آبیاری به موقع ومناسب ، عدم سرمازدگی و بهره گیری کشاورز از توصیه ها و تجربه کارشناسان را از دلایل افزایش تولید محصول ذرت در سال زراعی جاری نسبت به سالهای قبل بیان کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.