تاریخ انتشار : دوشنبه 24 بهمن 1401 - 7:23
کد خبر : 8353

بانوی هنرمند کرمانی کارآفرین نمونه صنایع‌دستی کشور شد

بانوی هنرمند کرمانی کارآفرین نمونه صنایع‌دستی کشور شد
معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: اکرم قلندری فعال حوزه صنایع‌دستی در رشته حصیربافی شهرستان قلعه‌گنج در نخستین جشنواره کارآفرینان نمونه کشور، به‌ عنوان‌ کارآفرین نمونه صنایع‌دستی کشور انتخاب شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، کاظم حسین‌زاده گفت: این بانوی هنرمند از کارآفرینان نمونه استان در حوزه تولید و آموزش رشته حصیربافی در شهرستان قلعه‌گنج است.

وی افزود: تاکنون قریب به هزار نفر در قلعه‌گنج و روستاهای اطراف همچون چاه المدین، ریگ‌آباد، سوردر، میان ده، تگک، کرکگ، چاهک، گاوبنان، سهرانی، پیزگی، علی‌آباد، اشکوتو و سورتاک به تولید حصیر مشغول هستند که این تعداد شغل را باید مدیون این هنرمند کارآفرین باشیم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: با فعالیت‌های این بانوی توانمند تغییرات بزرگی در وضع معیشت مردم این منطقه ایجاد شده و بحث محرومیت‌زادیی توسط او و همکارانش تا حدودی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های اکرم قلندری موجب شده تعدادی از هنرمندان به ظرفیت موجود در این منطقه شامل مردم هنرمند و همچنین مواد اولیه مناسب برای تولید انواع مختلف حصیر پی ببرند و درصدد آموزش و تولید بیشتر صنایع‌دستی در این منطقه برآیند.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: باید با حمایت کارآفرینان حوزه صنایع‌دستی به اشتغال بیشتر و توسعه اقتصادی مردم توجه بیشتری کنیم زیرا صنایع‌دستی تنها صنعتی است که با سرمایه بسیار اندک ایجاد می‌شود و جای بسیاری برای پیشرفت دارد.

مطالب آشنایی بیشتر با فعالیت های این بانونی نمونه کارآفرین صنایع دستی استان کرمان را اینجا بخوانید.

تعداد ۷۰ هزار هنرمند در حدود ۱۰۰ رشته صنایع دستی به صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش ایرنا، استان کرمان با غنای تاریخی و فرهنگی و اقلیم های متفاوت صنایع دستی متعددی دارد که مشهورترین آنها قالی و فرش، گلیم، پته، شال، مصنوعات فلزی و غیره محسوب می شوند که به خارج از استان و کشور صادر می شود.

شهرستان سیرجان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده است و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی قرار دارند.

در کنار ظرفیت های صنایع دستی در دیار کریمان، کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی‌ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.