تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 - 7:50
کد خبر : 10213

امضای تفاهم نامه پنج جانبه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در کرمان

امضای تفاهم نامه پنج جانبه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در کرمان
رییس کل دادگستری استان کرمان: با هم افزایی امکانات موجود می توان اقدامات گسترده ای برای کاهش آسیب های اجتماعی انجام داد

به گزارش نسیم صبا:رییس کل دادگستری استان کرمان ضمن بیان این مطلب که با وجود محدودیت های موجود در حوزه های مختلف از جمله نیروی انسانی، امکانات و … می توان کارهای بزرگی را برای مقابله با آسیب های اجتماعی انجام داد، گفت: با هم افزایی امکانات موجود در دستگاه های مختلف، پشتیبانی از یکدیگر و پرهیز از حرکت های جزیره ای، ظرفیت های بزرگی برای کنترل آسیب های اجتماعی ایجاد می شود.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در آیین انعقاد تفاهم نامه پنج جانبه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که کل جامعه از وجود آسیب های اجتماعی پاک شود.

وی با اشاره به این مطلب که پیشگیری مقدم بر درمان است، تاکید کرد: هر چه بتوان از بروز آسیب های اجتماعی پیشگیری کنیم، ضمن آنکه هزینه کمتری دارد، نتیجه بهتری نیز به دنبال خواهد داشت.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان ضمن بیان این مطلب که آسیب های اجتماعی به مانند ویروسی هستند که اگر به موقع مقابله پیشگیرانه نداشته باشیم به سرعت افراد زیادی را دچار می کنند، تصریح کرد: شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه به نحوی است که به آسیب های اجتماعی دامن می زند و تاکید بر است که باید اولویت نگاه و برنامه ها، با محوریت پیشگیری از وقوع جرم باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی بر شناسایی علت های بروز آسیب های اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: باید علت ها را شناسایی و برطرف کرد تا افراد دچار آسیب های اجتماعی نشوند و اقدامات و برنامه های این حوزه باید با انگیزه لازم، دقت نظر و بر مبنای تصویب و به روزرسانی قوانین مورد نیاز دنبال شود.

وی یادآور شد: اقداماتی که تاکنون در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی انجام شده، لازم است اما کافی نیست و باید به عرصه هایی که تاکنون وارد نشده ایم، ورود نماییم.

رییس کل دادگستری استان کرمان، برخورد با پدیده بدحجابی را اقدامی در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی دانست و تصریح کرد: فردی که بدون حجاب قانونی وارد جامعه می شود باید بداند که خود فرد در اولین مرحله در معرض آسیب های اجتماعی است و در این رابطه باید با برنامه و تدبیر حرکت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، مقابله با آسیب های اجتماعی را نیازمند نگاه اعتقادی دانست و تصریح کرد: وقتی هر فرد مسئول در هر جایگاهی، اعتماد نظام و مردم که بر عهده وی گذاشته شده است را به خوبی بشناسد و با نگاه به انجام وظیفه شرعی و قانونی خود در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی اقدام کند، آثار اقدامات وی بسیار گسترده خواهد بود.

وی گفت: امیدوارم پس از امضای تفاهم نامه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی که یک دوره نیز اجرایی شده است، به دنبال بهره گیری های حداکثری باشیم و به حداقل ها رضایت ندهیم.

وی یادآور شد: در چارچوب وظایف و تکالیف محوله براساس سند تحول قضایی، تفاهم نامه های همکاری بین دستگاه قضایی و سایر سازمان ها منعقد می شود که بسیار خوب و تاثیرگذار هستند.

وی بیان کرد: لازم است که کارگروهی با حضور نمایندگان پنج دستگاه همکار در اجرای این تفاهم نامه، تشکیل شود و نقاط ضعف و قوت بررسی شود تا با اجرای این تفاهم نامه آسیب های اجتماعی را کاهش داده و کنترل کنیم و نتیجه آن این باشد که شهرها و روستاها از آسیب های اجتماعی دور باشند و خانواده ها بتوانند زندگی سالم تری داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز گفت: از سال قبل تفاهم نامه هایی به منظور کنترل و هم افزایی در کنترل آسیب های اجتماعی تدوین و اجرایی شده است.

سید مهدی قویدل با اشاره به این مطلب که در تفاهم نامه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی تلاش شده که نقاط ضعف شناسایی و برطرف شده و نقاط قوت ارتقاء یابد، افزود: در سال های اخیر آسیب های اجتماعی، افزایش آنها و پیچیدگی های این حوزه ضرورت توسعه هماهنگی های بین دستگاهی را نشان داده است.

وی تصریح کرد: در حوزه های مختلف از جمله کودکان کار، کودکان بزهکار و بزه دیده، خشونت های علیه زنان و کودکان، پرونده های موجود در مراکز مهر خانواده که نیاز به نگاه ویژه دارند و… نیاز به هم افزایی بین دستگاهی وجود دارد که این مهم در قالب تفاهم نامه پنج جانبه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی دنبال می شود.

این مقام قضایی ادامه داد: دادگستری کل استان کرمان در سطح حوزه های قضایی دفاتر حمایت از زنان و اطفال را راه اندازی کرده است و راه اندازی مراکز مشاوره اطفال ، مشاوره خانواده و مراکز مهر خانواده با همکاری دادستان های استان در دستور کار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قرار دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: با توجه

به سند تحول قضایی و برنامه های عملیاتی قوه قضاییه، ضرورت حمایت های لازم از زنان در معرض خطر، شناسایی و انجام حمایت های لازم از اطفال و کودکان آسیب دیده، کودکان فاقد سند هویتی، کودکان بد سرپرست و بی سرپرست، کودکان بازمانده از تحصیل و … مطرح است و از این رو به منظور افزایش ارتباط بین دستگاه های مربوطه تفاهم نامه پنج جانبه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی تنظیم و به روز رسانی شده است.

قویدل به ایده راه اندازی اورژانس قضایی نیز اشاره و بیان کرد: در قالب این طرح تلاش می شود پرونده هایی که ماهیت اجتماعی دارند و نیاز به مداخله پلیس و قاضی ندارند را با استفاده از ظرفیت مصلحین، حکمین و مشاوران و براساس مداخله مشاوره ای و روانشناسی به نتیجه برسانیم که منجر به تشکیل پرونده قضایی نشود و نتیجه آن کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری شود.

وی ضمن بیان این مطلب که راه اندازی مجتمع شوق زندگی در استان کرمان نیز در دست پیگیری است، تصریح کرد: با راه اندازی این مرکز بسیاری از مشکلات موجود در این مرکز پیگیری و رفع خواهد شد.

شایان ذکر است؛ این تفاهم نامه بین دادگستری کل استان کرمان، نیروی انتظامی، بهزیستی، استانداری، دانشگاه های علوم پزشکی استان به امضا رسید.

………………..

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.