تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 فروردین 1402 - 7:45
کد خبر : 9442

اقدامات دولت سیزدهم تجارت با روسیه را تسهیل کرد/ روابط بانکی تهران و مسکو برقرار شده است

اقدامات دولت سیزدهم تجارت با روسیه را تسهیل کرد/ روابط بانکی تهران و مسکو برقرار شده است
نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه اقدامات دولت سیزدهم شرایط را برای توسعه مبادلات میان دو کشور تسهیل کرده است، گفت: توافق مبادله روبل-ریال در سال ۱۴۰۱ امضا شد و روابط بانکی تهران و مسکو در حوزه پولی و بانکی با روسیه ایجاد شده و در حال انجام است.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، روسیه کشوری در همسایگی که در طول تاریخ روابط گسترده‌ای را با ایران داشته است و در طول سال‌های اخیر نیز شاهد اتفاقات بسیاری در ارتباطات دو کشور بودیم.

در دولت سیزدهم با وجود فشار تحریم‌ها، ایران و روسیه توانستند با همکاری بیشتر و امضای توافق‌نامه‌ها مسیرهای تجاری خود را باز کنند و در کنار دستیابی به بازارهای ثالث، تجارت و اقتصاد یکدیگر را به صورت مکمل تامین کنند.

مهم‌ترین اقدام دولت سیزدهم امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا بود

بر همین اساس «کامبیز میرکریمی» نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام دولت سیزدهم در یک سال گذشته امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود، اظهار داشت: بر اساس این توافق کالاهایی که پیش از مشمول تجارت ترجیحی بودند با نرخ تعرفه صفر مبادله می‌شوند.

وی افزود: از نیمه دوم سال جاری و با تایید کشورها، تعرفه ۹۷ درصد کالاهای مورد مبادله ایران با پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به صفر می‌رسد که موجب چند برابر شدن آمار واردات و صادرات خواهد شد.

میرکریمی با تاکید بر اینکه این اقدام بسیار مهم و ارزشمند بوده است، خاطرنشان کرد: پیش از این در توافق ترجیحی برخی کالاهای مورد مبادله با تعرفه تخفیفی یا اندک انتقال می‌یافت؛ اما اکنون می‌تواند با نرخ ارزان‌تری در اختیار مشتری قرار بگیرد و از سوی دیگر با قیمت واقعی به ایران برسد.

توافق مبادله روبل-ریال برای تجارت ایران و روسیه

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به توافق مبادله روبل-ریال در سال ۱۴۰۱ برای تجارت ایران و روسیه، خاطرنشان کرد: دو نرخی بودن ارزها و تفاوت با بازار آزاد موجب مداخلاتی در توسعه این فرآینده شده، اما روابط بانکی در حوزه پول با این کشور ایجاد شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی این دو کشور روبل و ریال را به عنوان پول رسمی برای مبادله پذیرفته‌اند، گفت: این درآمد ارزی باید به سامانه نیما واریز شود، اما به دلیل تفاوت نرخ آن با بازار آزاد مشکلاتی برای تجار به وجود می‌آید که رفع آنها تجارت با روسیه را برای ایران تسهیل می‌کند.

به گفته میرکریمی، اتصال کارت شتاب ایران به کارت میر در روسیه اقدام بسیار مهمی است، اما همین تفاوت نرخ با بازار آزاد این روند را با وقفه مواجه کرده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در خصوص ایجاد تسهیلات در توسعه تجارت ایران و روسیه، گفت: فعالیت‌های بازاریابی، حضور در نمایشگاه‌ها، تبادل هیات تجاری شرایطی را فراهم می‌کند تا فعالان اقتصادی دو کشور یکدیگر را پیدا کنند و روابط تجاری و اقتصادی خود را توسعه دهند.

وی خاطرنشان کرد: بسته تشویقی اتاق بازرگانی برای پرداخت کرایه غرفه و فعالیت‌های نمایشگاهی، هزینه‌های بازاریابی را برای تولیدکنندگان کاهش می‌دهد و از سوی دیگر ایجاد پاویون تخصصی ایران به تجار کمک شایان توجهی می‌کند، این اتفاق در نمایشگاه مواد غذایی و صنایع ساختمانی انجام شد که به این ترتیب می‌توان برای شهرهای دیگر این کشور برای ارائه کالا نیز هدف گذاری کرد.

میرکریمی بیان کرد: برخی شهرها مانند کازان در روسیه منطقه مسلمان‌نشین هستند که ارائه مواد غذایی حلال می‌تواند بسیار در این مناطق مفید باشد و ظرفیت توسعه صادرات محصولات ایرانی را دارند.

نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: برای سال ۱۴۰۲ رویدادهای نمایشگاهی برنامه‌ریزی شده و از سوی دیگر تردد بیشتر هیات‌های تجاری که از افزایش پروازها قابل مشاهده است، می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی دو کشور کمک شایان توجهی کند.

تفاهم‌نامه‌های لجستیکی میان ایران و روسیه به امضا شده است

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های لجستیکی میان ایران و روسیه به امضا رسیده است، اظهار داشت: افزودن تعداد کشتی‌ها در دریای خزر، تقویت کریدور شمال جنوب در مسیرهای متعدد ریلی، جاده‌ای و دریایی از دیگر برنامه‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها است که در حال حاضر به جهش مناسب دست نیافته است و در برخی مواقع موجب ایجاد صف‌های طولانی در مرزها می‌شود.

میرکریمی تاکید کرد: سال ۱۴۰۱ نقطه عطفی در روابط دو کشور بود؛ زیرا توافقات خوبی به امضا رسید، برای نخستین بار همکاری نفت و گاز عملیاتی شد و شرکت‌های صنعت انرژی اقدامات بسیاری را به ثمر رساندند

این فعال اقتصادی با بیان اینکه لغو روادید ایران و روسیه می‌تواند جهش مناسبی را در توسعه اقتصادی و تجاری ایجاد کند، خاطرنشان کرد: یکی از لازمه‌های روند جهشی روابط دو کشور و اختصاص سهم قابل توجه ایران از بازار روسیه تعیین تکلیف نرخ ارز در هر دو کشور است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه تاکید کرد: با امضای تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دولت سیزدهم برای تعرفه صفر گمرکی کالاهای تجاری بسیار اتفاق مهمی بود، همچنین در یک سال اخیر در اجلاس دریای خزر برای توسعه همکاری حمل و نقل توافقاتی خوبی انجام شد که می‌تواند توسعه بسیاری را به همراه داشته باشد.

رشد چشمگیری تجارت ایران و ترکمنستان با برداشته شدن موانع

وی با اشاره به مسدود بودن شرق دریای خزر در سال‌های اخیر، گفت: با سفرهای رییس جمهوری و مذاکرات با ترکمنستان برای نخستین بار محدودیت‌ها برداشته شد چند کامیون در مسیر شرق دریای خزر به روسیه تردد می‌کند که به تعداد آن افزوده خواهد شد.

میرکریمی تاکید کرد: مسیر شرق دریای خزر نیاز به تقویت دارد؛ زیرا با برداشته شدن موانع برای صادرات و واردات به روسیه نرخ‌ها کاهشی می‌شود و می‌تواند تاثیر چشمگیری بر بازار دو کشور داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.