تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آبان 1401 - 7:39
کد خبر : 5763

اصلاح الگوی مصرف و جبران ناترازی گاز با تعرفه گذاری پلکانی برای پُرمصرف‌ها

اصلاح الگوی مصرف و جبران ناترازی گاز با تعرفه گذاری پلکانی برای پُرمصرف‌ها
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اصلاح الگوی مصرف و جبران ناترازی گاز با تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، گفت: یکی از روش‌ها اصلاح نظام توزیع یارانه‌ای است تا افرادی که مصرف بهینه انرژی ندارند، نتوانند از یارانه استفاده کنند و یارانه را به کسانی بدهیم که انرژی را بر اساس الگوی مصرف می‌کنند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، هفته انتهایی مهرماه گزارش کمیسیون انرژی مجلس پیرامون ناترازی گاز در فصول سرد سال در جلسه نظارتی مجلس شورای اسلامی در صحن خوانده شد. این گزارش به بیان مشکلات مختلف ایجاد شده در بخش تولید گاز و همچنین عدم بهینه‌سازی مصرف گاز طی سال‌های اخیر اشاره داشته است.

در این گزارش البته اشاره شد که تولید گاز از پارس جنوبی طی یک سال اخیر افزایش جدی داشته است، اما نکته بسیار مهم در بخش مصرف گاز بوده که به شکل بسیار ناامیدکننده‌ای مصرف رشد داشته و همین موضوع نیز سبب شده است که ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در زمینه استفاده از گاز طبیعی به شکل مسرفانه باشد.

شدت مصرف انرژی در ایران ۱۵ برابر ژاپن، دو برابر چین و ۲.۵ برابر متوسط جهانی است

طبق گفته سخنگوی صنعت برق، ایران بر اساس اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی، در رتبه اول شدت مصرف انرژی جهان قرار دارد. در ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی برای کالا و خدمات انرژی مصرف می‌کنیم و روند مصرف سالانه بر خلاف تجربه سایر کشورهای دنیا که کاهشی هستند، صعودی است؛ همچنین طبق این گزارش، در سال ۲۰۲۱، شدت مصرف انرژی در کشور ما تقریباً ۱۵ برابر ژاپن، بیش از دو برابر چین و ۲.۵ برابر متوسط جهانی است.

رجبی مشهدی در ادامه با اشاره به قیمت پایین انرژی در کشور اشاره دارد که مهم‌ترین دلیل افزایش مصرف انرژی در ایران مربوط به پایین بودن نرخ انرژی سوخت است که مجلس در بخش اصلاح یارانه‌های انرژی مصوبه‌های مهمی در بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای رفع این موضوع تصویب کرده است؛ اما این مصوبه‌های مهم که در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به آن اشاره شد، موضوع ایجاد نظام تعرفه گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف است که به پیشنهاد مراکز اندیشگاهی و با محوریت کمیسیون انرژی مجلس در قانون بودجه قرار گرفت.

اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی برای مشتریان پرمصرف

«مالک شریعتی نیاسر» سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به بهینه سازی مصرف گاز، اظهار کرد: یکی از روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی این است که نظام توزیع یارانه را به صورتی تعیین کنیم تا افرادی که مصرف بهینه ندارند نتوانند از یارانه استفاده کنند و یارانه را به کسانی دهیم که مطابق الگو مصرف عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی برای مشتریان پرمصرف، گفت: در تعرفه گذاری پلکانی این هدف را دنبال می‌کنیم تا به افرادی که بیشتر از الگوی مصرف، انرژی مصرف می‌کنند، یارانه ندهیم و هزینه واقعی را بپردازند.

شریعتی افزود: در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به دولت تکلیف شد، در حوزه برق و گاز نظام تعرفه‌‍گذاری موثر پرمصرف‌ها را اعمال کند تا بتوانیم سطح مصرف را در حوزه‌های خانگی و صنایع با اجرای این طرح، اصلاح کنیم.

سال‌های آینده با مشکل کمبود گاز مواجه خواهیم شد

این نماینده مجلس تصریح کرد: در بحث دیگر کمیسیون انرژی این مسئله را دنبال می‌کند که تجهیزات کم‌مصرف در اختیار مردم قرار گیرد تا تمرکزی در بحث مدیریت مصرف دنبال شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مخاطرات ناترازی گاز در کشور خاطرنشان کرد: ناترازی در زمان پیک مصرف چیز جدیدی نیست و هرساله بوده، اما اگر برای سال‌های آینده تدبیر بهینه نشود به مشکل خواهیم شد. فعلاً در کوتاه‌مدت مشکلی نداریم و ناترازی می‌تواند در سال‌های آینده مشکل آفرین باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.