تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1403 - 6:52
کد خبر : 18187

بهره‌برداری از بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور در خمین

بهره‌برداری از بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور در خمین
وزیر نیرو گفت: مجهزترین و بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور با ظرفیت ۱۸۰۰‌ مگاوات در خمین به بهره‌برداری رسید.

به گزارش نسیم صبا از مهر، علی اکبر محرابیان ظهر دوشنبه در آئین افتتاح به‌روزترین و بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در خمین همزمان با افتتاح متمرکز ۱۲ نیروگاه تجدیدپذیر در ۷ استان اظهار کرد: در این واحد تولیدی مایه مباهات است که جوانان نخبه و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف با عشق و علاقه در مسیر رشد و بالندگی کشور تلاش می‌کنند.

وی افزود: تأمین انرژی به عنوان حیاتی ترین عنصر پیشرفت، رفاه و مهمترین عامل رشد اقتصادی کشور از مهمترین ارکان در دستور کار دولت است و بیش از ۳۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیتی بالغ بر هشت هزار و ۴۰۰ مگاوات در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: رفع ناترازی انرژی ایجاب می‌کند پروژه‌ها حمایت شوند و بتوان به روز در مسیر کاهش این ناترازی ها حرکت کرد و برای رفع ناترازی باید مسیری انتخاب شود که این مسیر بتواند مشکل برق کشور و دیگر مشکلات را رفع کند.

محرابیان با بیان اینکه انرژی تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی چند ویژگی از جمله حفظ محیط زیست و داشتن محیطی سالم دارد تصریح کرد: ویژگی نخست این است که ناترازی انرژی را رفع و در وهله دوم با توجه به عدم نیاز به سوخت، در مسیر ناترازی سوخت نیز کمک می‌کند؛ همچنین سومین ویژگی در این محور است که به دلیل عدم نیاز به آب در حفظ منابع آبی نیز کمک می‌کند.

وزیر نیرو تاکید کرد: برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر همزمان دو مسیر توسعه نیروگاه‌ها و توسعه صنعت و زنجیره‌های تولید باید دنبال شود و این واحد تولیدی امکان تولید ۲۳۰۰ پنل خورشیدی را فراهم کرده و از جمله صنایعی است که تأثیر بالایی در این هدف بزرگ دارد.

وی با اشاره به عدم توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در صنعت فتوولتائیک و ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به عنوان مشکل در این حوزه اضافه کرد: در اقتصاد یارانه‌ای که در آن قرار داریم و یارانه‌ای که بر روی سوخت محاسبه می‌شود اجازه نمی‌دهد که بتوان در صنعت تجدیدپذیر رشد و جهش داشت.

وزیر نیرو گفت: خوشبختانه با قوانین وضع شده و حمایت‌های دولت و مجلس امروز در مسیری قرار داریم که این صنعت به عنوان یک صنعت توجیه پذیر پروژه‌های متعددی را آغاز کرده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: اگر قیمت سوخت به قیمت واقعی محاسبه شود به طور تقریبی یک کیلو وات برق تولیدی از مسیر انرژی‌های فسیلی شاید حدود ۱۰ برابر انرژی تولید شده از مسیر تجدیدپذیر است که این فاصله بسیار قابل توجهی است که می‌تواند به اقتصاد کمک شایانی داشته باشد اما در دولتی که انرژی آن به صورت یارانه‌ای است، در تولید برق قیمت سوخت محاسبه نمی‌شود و قیمت برق تولیدی از مسیر نیروگاه‌های حرارتی ارزان‌تر محاسبه می‌شود که این یک محاسبه غلط است.

محرابیان ادامه داد: خوشبختانه با قوانین وضع شده و روش‌های پیش رو، این مسیر امروز باز شده و مهمترین بخش کار ریل گذاری برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

وی گفت: برای اولین مرتبه در تاریخ صنعت برق کشور مجوز صادرات برق برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم شده؛ این نیروگاه‌ها می‌توانند در ۸ ماه از سال صادرات داشته و ۴ ماه گرم سال را برق تولیدی خود را به روش‌های مختلف در بازار عرضه کنند.

محرابیان اضافه کرد: برای رقابت برق سبز یا تجدیدپذیر تابلوی مخصوصی در نظر گرفته شده که امکان رقابت عرضه کنندگان برق سبز را فراهم کرده و پس از ای جا این تابلو همه روزه شاهد فروش و عرضه برق تجدیدپذیر هستیم و نرخ‌ها با توجه به نیاز مصرف کنندگان تنظیم شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در سال گذشته صنایع موظف شدند یک درصد برق مصرفی خود را از تجدیدپذیر استفاده کنند و سالانه یک درصد تا سقف ۵ درصد به این عدد اضافه شود که امسال به دو درصد رسیده است‌، همچنین مصوب شد بخش‌های اداری ۲۰ درصد برق خود را برق تجدیدپذیر استفاده کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.