تاریخ انتشار : یکشنبه 6 شهریور 1401 - 8:30
کد خبر : 3686

گازرسانی به ۱۲۰۰ واحد صنعتی خراسان رضوی/جلوه ای از نگاه عدالت‌محورانه دولت جهادی

گازرسانی به ۱۲۰۰ واحد صنعتی خراسان رضوی/جلوه ای از نگاه عدالت‌محورانه دولت جهادی
اهمیت گاز طبیعی و نقش آن در اقتصاد و توسعه، دولت سیزدهم را که گام های بلندی برای تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی برداشته است، بر آن داشت تا به روند گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی و روستاهای خراسان رضوی شتاب داده و به محفل همه ساکنان استان در نقاط شهری و روستایی گرما ببخشد

به گزارش نسیم صبا ازایرنا: یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود.

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

به گزارش ایرنا، گاز طبیعی هم‌اکنون انرژی برتر جهان شمرده می‌شود و جمهوری اسلامی ایران با ۳۳ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز و داشتن ۱۷ درصد منابع گازی جهان، بعد از روسیه مقام دوم را در اختیار دارد.

شرکت ملی گاز ایران در اسفند ماه ۱۳۴۴ تاسیس شد و تا زمان پیروزی انقلاب پنج شهر کشور و ۵۱ هزار خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند بودند. پیش از انقلاب در خطه خراسان (شامل استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی امروزی)، تنها شهر مشهد، آن هم هزار و ۲۳۴ مشترک گاز داشت.

اکنون ۴۳ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از مجموع ۸۰ شهر خراسان رضوی، ۷۹ شهر و از ۲ هزار و ۷۴۲ روستای واجد شرایط آن بیش از ۲ هزار و ۵۵۸ روستا گازرسانی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی که به مناسبت هفته دولت در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان حضور یافته بود، در خصوص عملکرد یکساله دولت سیزدهم در این حوزه گفت: در آغاز کار دولت سیزدهم یکی از اقدامات مهمی که دولت در شروع کار با آن مواجه شد، ناهمترازی گاز طبیعی بود به این معنا که توسعه حوزه گاز در دوره گذشته متوازن نبوده است و در بخش زیرساخت چنان که باید و شاید طرحهای مورد نیاز اجرا نشده بود.

حسن افتخاری افزود: همین موضوع باعث شد که دولت با ناهمترازی شدید گاز طبیعی مواجه شود به طوری که آنچه تولید و آماده عرضه به مشترکان می‌شد با میزان مصرف فاصله ۲۰۰ میلیون مترمکعبی داشت. با توجه به دوری خراسان رضوی از منابع گاز جنوب، این استان یکی از نگران کننده ترین شرایط را داشت، چرا که از این میزان حدود ۶۰ میلیون مترمکعب به این استان مربوط می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از اولین دستورالعمل هایی که وزیر نفت صادر کرد، توجه به این منطقه بود و تاکید شد که در مدت کوتاهی اقداماتی برای رفع این مساله انجام شود. در این زمینه وزارت نفت مصوبات خاصی را از هیات دولت گرفت و فضا باز شد تا کار کوتاه مدت اجرایی شود. با تمهیدات در نظر گرفته شده و همکاری مسوولان، ما زمستان پارسال را بدون هیچ قطع گازی پشت سر گذاشتیم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی اظهار داشت: البته در یکسال اخیر از توسعه و پیگیری برای تکمیل زیرساخت گازرسانی هم غفلت نشده است. در سفر فروردین ماه رییس جمهور به مشهد با پیگیری های انجام شده مصوبات مغفول گذشته، که باید در سالهای قبل اتفاق می‌افتاد با قاطعیت و دستور رئیس جمهور فعال شد. که اجرای این مصوبات باعث خواهد شد که این منطقه در آینده در خصوص تامین گاز هیچگونه نگرانی نداشته باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس بنا شد ساخت خط انتقال گاز “پارچین به سنگ بست” و خط انتقال “دیزباد به تربت حیدریه” شتاب گیرد که تا پایان شهریور جاری خط دیزباد – تربت حیدریه به بهره برداری می رسد و نیروگاه راشد این شهر در مدار قرار خواهد گرفت و گازرسانی به این شهر و کاشمر تقویت خواهد شد.

تبدیل دود به پول

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب و نامگذاری امسال به “تولید، دانش بنیان، اشتغال‌آفرین”، این شرکت گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی را مورد توجه ویژه قرار داد که در هفته دولت ۲۲۰ طرح افتتاح و عملیات اجرایی گازرسانی به ۵۸۰ واحد تولیدی صنعتی استان با مجموع اعتبار ۴۰۳ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

گازرسانی به ۱۲۰۰ واحد صنعتی خراسان رضوی/جلوه ای از نگاه عدالت‌محورانه دولت جهادی

وی گفت: با بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۸۰۰ طرح گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی استان، سالانه ۵۰ میلیون لیتر ظرفیت جایگزینی مصرف فرآورده های مایع ایجاد شده که با فروش آن امکان ارزآوری برای کشور فراهم خواهد شد.

افتخاری افزود: همچنین بنا بر مصوبات و قوانین کشوری، گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی دو شرط دارد، یکی اینکه واحد در داخل شهرک صنعتی نباشد و دیگر اینکه مصرفی بیش از پنج هزار متر مکعب در ساعت نداشته باشد. شرکت گاز موظف است که گاز را تا ورودی شهرک صنعتی برساند و ادامه کار در داخل شهرک بر عهده خود شهرک صنعتی است زیرا اعتبار انجام این کار جزو بودجه سنواتی آنها است.

وی اظهار داشت: اکنون در داخل شهرک های صنعتی استان هیچ واحد فعالی که بدون گاز باشد، نداریم و حدود نیمی از ظرفیت ایجاد شده در شهرک های صنعتی هم بدون استفاده است. انتظار داریم در راستای سیاست هایی که استاندار هم بر آن تاکید کرده است از پتانسیل موجود استفاده و اگر این ظرفیتها پاسخگو نبود به سمت توسعه شهرکها حرکت شود.

وی با بیان اینکه این واحدهای تولیدی پیش از این فرآورده نفتی مصرف می کردند، افزود: در قبال این جایگزینی سوخت، وزارت نفت هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و اعتبار گازرسانی را از محل صرفه جویی که در مصرف سوخت مایع یارانه ای اختصاصی به این واحدها پرداخت می‌شد، تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: واحدهایی نیز که تازه شروع به کار می‌کنند باید پروانه بهره برداری و تاییدیه شرکت نفت را داشته و تعهد بدهند که دست‌کم برای مدت سه سال فعالیت کنند و اگر فعالیتی کمتر از این مدت داشته باشند هزینه گازرسانی انجام شده از آنها دریافت خواهد شد.

افتخاری با بیان اینکه شرکت گاز خراسان رضوی، قطب پژوهشی و ارتقای عملکرد محصولات گازسوز است، افزود: امسال از محل منابع اعتباری شرکت، هفت میلیارد تومان در حوزه زیرساخت و پژوهش هزینه کرده‌ایم و آزمایشگاه راندمان انرژی را نیز در حال احداث داریم.

وی اظهار داشت: شرکت گاز نه تنها مانعی برای توسعه نیست بلکه به تعمیق و گسترش روند توسعه کمک کرده و خود همیشه به دنبال آن است تا پیشران توسعه استان باشد.

مسوولیت اجتماعی و توجه به اقشار محروم

وی با بیان اینکه شسرکت گاز خراسان رضوی در حوزه مسوولیت اجتماعی نیز اقدامات مختلفی انجام داده است، افزود: امسال از محل اعتبارات وزارت نفت ۶۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه مسوولیت اجتماعی در نظر گرفته شده است که یکی از مصادیق آن توجه به قشر محروم و حاشیه شهر است. امسال ۱۵ میلیارد تومان به کمیته امداد و بهزیستی برای کمک به لوله کشی داخلی واحدهای مسکونی مددجویان زیر پوشش آنها در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان مصرف گاز استان هم گفت: در تابستان میانگین حدود ۲۷ میلیون مترمکعب و در زمستان حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون مترمکعب مصرف روزانه داریم و سالانه حدود ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز به مصرف می‌رسد.

افتخاری ادامه داد: در تابستان حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد گاز مصرفی استان و در زمستانها حدود ۵۰ درصد آن از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس تامین می‌شود.

اجرا و افتتاح ۹۲۶ طرح گازرسانی در هفته دولت

مدیر بهره برداری شرکت گاز خراسان رضوی هم با بیان اینکه در یک سال اخیر در تمام شهرهای استان حتی یک مورد نداشته ایم که تقاضایی در محدوده خدماتی صورت گرفته و پاسخ نگرفته باشد، افزود: در این یکسال ۹۷ هزار و ۵۰۰ اشتراک جدید شهری و روستایی هم پذیرش شد و تعداد مشترکان این شرکت از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک فراتر رفت.

فرشید دشتی افزود: در هفته دولت ۹۲۶ طرح گازرسانی با اعتبار ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری رسیده و یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

گازرسانی به ۱۲۰۰ واحد صنعتی خراسان رضوی/جلوه ای از نگاه عدالت‌محورانه دولت جهادی

وی ادامه داد: تأمین زیرساخت‌ها به ویژه در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته، مصداق بارز برقراری عدالت اجتماعی است، بر همین اساس همزمان با هفته دولت در بخش روستایی استان، افتتاح و بهره برداری طرح گازرسانی به ۶۰ روستا و آغاز عملیات اجرایی در ۶۵ روستای دیگر انجام می شود.

همچنین در حوزه شهری نیز در راستای اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان، پروژه گازرسانی به شهر باجگیران، به عنوان تنها شهر فاقد گاز استان به صورت رسمی آغاز خواهد شد که با بهره برداری از این طرح ها، تمام نقاط شهری و نیز روستاهای دارای شرایط استان که قابلیت گازرسانی داشته اند، از این امکان برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه در مجموع با آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری از طرح های جدید، بیش از ۱۴ هزار خانوار شهری و روستایی دیگر استان از گاز طبیعی بهره مند خواهند شد، افزود: اعتبار طرح های گازرسانی بخش شهری و روستایی استان در هفته دولت امسال رقمی بالغ بر ۶۴۱ میلیارد تومان است.

گازرسانی به ۱۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در یکسال

استفاده واحدهای مختلف صنعتی و کارخانه های بزرگ از گاز طبیعی، نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا دارد. در کنار گازرسانی شهری و روستایی، گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی نیز بخش دیگری از فعالیتهای شرکت گاز استان است که در یکسال اخیر رونق گرفته است.

رییس امور برنامه ریزی شرکت گاز استان خراسان رضوی اظهار داشت: اکنون ۲۰ هزار مشترک صنعتی در استان داریم. از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، از محل اعتبارات شرکت ملی گاز و وزارت نفت و با حمایت مسوولان ارشد استانی به هزار و ۲۰۰ به واحد تولیدی و صنعتی گازرسانی شده است. گازرسانی به ۲ هزار واحد صنعتی دیگر نیز، که بیشتر آنها جدید هستند، در دست اقدام است.

گازرسانی به ۱۲۰۰ واحد صنعتی خراسان رضوی/جلوه ای از نگاه عدالت‌محورانه دولت جهادی

سیدمحمدجواد کوچک‌زاده، ادامه داد: هم اینک شرکت گاز استان به ۲ میلیون و ۵۸۵ هزار مشترک شهری و روستایی خدمت رسانی می‌کند که از این تعداد ۲ میلیون مشترک شهری و بقیه روستایی هستند.

وی بیان کرد: با توجه به توانمندی های شرکت گاز خراسان رضوی، ما به عنوان استان معینِ سیستان و بلوچستان، فعالیت گازرسانی را به محدوده شهرستان زاهدان نیز انتقال داده و وارد عمل شده ایم که پس از کامل کردن و تحویل این طرح، اجرای طرح های گازرسانی در چابهار و کنارک را نیز تا پایان سال آغاز خواهیم کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.