تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1400 - 10:18
کد خبر : 991

کرمان قطب راه آهن کشور می‌شود

کرمان قطب راه آهن کشور می‌شود

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: کرمان در حال تبدیل به قطب گردشگری سلامت، کویر، تاریخی، مرکز لجستیک و انرژی خورشیدی کشور است و زیرساخت‌های راه آهن این استان نیز به‌همین تناسب ارتقا می‌یابد. به گزارش نسیم صبا ازایرنا، محمدعلی قارداشی در نشست تعیین تکلیف اراضی ایستگاه راه

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: کرمان در حال تبدیل به قطب گردشگری سلامت، کویر، تاریخی، مرکز لجستیک و انرژی خورشیدی کشور است و زیرساخت‌های راه آهن این استان نیز به‌همین تناسب ارتقا می‌یابد.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، محمدعلی قارداشی در نشست تعیین تکلیف اراضی ایستگاه راه آهن کرمان افزود: این استان از شهر سطح سه در مطالعات آمایش سرزمینی در حال تبدیل به شهر – منطقه های سطح یک است، لذا در این حوزه رشدی در برنامه آمایش کشور و برنامه ریزی‌های راه آهن و سازمان مدیریت خواهد داشت.

وی با اشاره به اطلاعات آمایش سرزمینی کشور اظهار داشت: یک پروژه مرجع لجستیک در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده که شهرها، شرکت ها و مراکز لجستیک کشور را مشخص کرده و کرمان جزو آن قرار گرفته است.

کرمان از مهمترین استان‌ها در نقشه توسعه ریلی کشور است

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: ۳۰ طرح جامع بزرگ برای ۳۰ استان کشور انجام داده‌ایم که ایستگاه راه آهن کرمان یکی از استراتژیک و مهمترین مناطق در نقشه توسعه راه آهن کشور است و این طرح ها ابتدا با نگاه تاریخ حمل بار و مسافر آغاز و برنامه ریزی شد.

وی ادامه داد: اما در طرح های جامع راه آهن از این دیدگاه فراتر رفتیم و خود را در مقابل همسایه‌های ریلی متعهد دانستیم، براین اساس الگوهای توسعه ریلی اتفاق افتاد و با هم افزایی مشاوران شهرسازی و ریلی کارها انجام شد.

قارداشی عنوان کرد: کرمان یکی از ٢١ منطقه ریلی ایران و یکی از مهمترین و بزرگترین آنان است که در مجاورت راه آهن جنوب شرق، هرمزگان و یزد قرار دارد، لذا چندین پروژه مهم در این منطقه به مرحله اجرا رسید.

وی با اشاره به نقش استراتژیک و ویژه ایستگاه شرق کرمان نسبت سایر مناطق کشور یادآور شد: سند ملی آمایش سرزمینی را در این زمینه مورد توجه قرار دادیم.

قارداشی افزود: دو پروژه بسیار استراتژیک برای اقتصاد سیرجان و کرمان در این استان داریم که پروژه‌های بسیار شاخصی محسوب می شوند، زیرا برای نخستین بار بخش خصوصی در ساخت یک راه ریلی مشارکت کرده است.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: طی این سالها ممکن است برای یک خط فرعی با بخش خصوصی مشارکت داشتیم، اما بخش خصوصی هیچگاه در قسمتی از راه آهن سراسری سرمایه گذاری نداشته و این به علت اهمیت اقتصادی این منطقه است که ایمیدرو قانع و منفعت داشته که این خط آهن را راه اندازی می‌کند.

وی ادامه‌داد: پروژه دیگر خط ریلی بم به سمت جیرفت در مراحل اجرایی است، یکسری پروژه مطالعاتی نیز در این استان ازجمله کرمان – راور و طبس و کرمان – رفسنجان و احمدآباد بیاض انجام شده است.

قارداشی تصریح کرد: اطلاعات اولیه پروژه جیرفت – جاسک هم وجود داشته که آن را جمع آوری کردیم و یکی از استراتژیک ترین پروژه هایی که داخل استان کرمان نیست، اما به شدت بر این استان تاثیرگذار است، اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور است.

وی بیان کرد: این پروژه جزو مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب و جزو محدود پروژه های راه آهن است که ایشان اجازه دادند که از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شود و از این جهت استراتژیک است که خارج تنگه هرمز پروژه مهمی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت: این پروژه هفت میلیون و ٧٠٠ هزار تن بار و ٢ میلیون نفر مسافر را حمل خواهد کرد و این پروژه به محض افتتاح برای کوتاهتر کردن مسیر مرکزی کشور به سمت کرمان اجرا خواهد شد و پس از ساخت پروژه اصلی، عملیات اجرایی خط آهن ایرانشهر به سمت فهرج به سرعت آغاز می شود.

جابجایی ١٠ تا ٢٠ میلیون تن بار کشور از استان کرمان

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: پروژه بم – جیرفت ٢٠٠ هزار تن بار در مطالعات دارد و پروژه سیرجان – کرمان ٩ میلیون و ۵٠٠ هزار تن بار و پنج میلیون و ٣٠٠ هزار نفر مسافر را جابجا خواهد کرد.

وی ادامه‌داد: در مجموع از ایستگاه راه آهن استان کرمان از ١٠ تا ٢٠ میلیون تن بار عبوری خواهیم داشت که عدد بسیار بزرگی در مقیاس راه آهن کشور است و ایستگاه کرمان نیز با همین هدف طرح و برنامه ریزی شده است.

قارداشی افزود: متاسفانه باوجود تمامی تلاش‌ها برای کاهش تلفات جاده ای طی این سال ها، این نمودار دوباره روند افزایشی به خود گرفته که مطلوب ما نیست.

وی خاطرنشان کرد: راه آهن کشور در حال پوشش دادن بارها و مسافران جاده ای است، لذا محدوده شهرستانهای زرند، بردسیر و بافت با وجود صنایع بزرگ نیز در برنامه ریزی به شبکه ریلی کشور متصل می شوند.

وی افزود: وضعیت توسعه شهری کرمان قبلاً به سمت شرق و اکنون به سمت غرب رفته است و طرح جامع علاوه بر خط آهن، از اراضی پیرامون آن نیز کاربری های متعدد مسکونی، تجاری و تلفیقی تعریف می‌کند.

حمایت از حمل و نقل ریلی کرمان ضروری است

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به توسعه و رقابت پذیری حمل‌ ونقل ریلی کشور، خواستار حمایت ویژه معاونت مهندسی و توسعه راه آهن کشور از پروژهای راه آهن این استان شد.

علی حاجی‌زاده افزود: توجه ویژه به پروژه های خطوط ریلی استان کرمان ازجمله جیرفت به بم، الحاق شهرستان فهرج به راه آهن سراسری، زاهدان به کرمان و بازسازی و بهسازی خط راه آهن بافق به کرمان ضروری است، لذا با ایجاد توسعه و رقابت پذیری حمل ونقل ریلی باید به حمل‌ ونقل جاده‌ای استان به ویژه در جابجایی بار و سپس مسافر کمک کرد.

وی تاکید کرد: باوجود معادن بزرگ سنگ آهن در شمال استان کرمان و قطب بزرگ محصولات کشاورزی در جنوب و شرق استان، می‌طلبد راه آهن جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ملی و بین‌المللی به استان کرمان داشته باشد.

نشست مشترک مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمان با مدیران راه آهن استان و مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت راه آهن کشور پیرامون مسائل و مشکلات و تعیین تکلیف اراضی ایستگاه راه آهن کرمان در محل سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان برگزار شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.