تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1401 - 7:48
کد خبر : 8560

چین، افق روشن ظرفیت‌سازی اقتصادی ایران

چین، افق روشن ظرفیت‌سازی اقتصادی ایران
یک کارشناس اقتصادی گفت: سفر رییس جمهوری به چین در روزهای گذشته دیپلماسی فعال مبتنی بر ظرفیت سازی محسوب می شود که می تواند پیشرفت ها در ایران را توسعه دهند.

«ساسان شاه ویسی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک تحول راهبردی در نگاه ایران شکل گرفته است که موجب ایجاد تعامل سازنده با رویکردهای تولید قدرت و ثروت می شود.

وی افزود: اگر رویکرد تعامل در روابط بین المللی را بپذیریم، بخش مهمی از آن اقتصادی که سهم هر کشور را در میزان بهره مندی از کیک بزرگ مبادلات را رقم می زند و ایران می تواند با تغییر پارادایم ها سهم بیشتری را به خود اختصاص دهد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه رویکرد راهبردی برای اقتصاد بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: در هندسه جدید نظم جهانی جریان بازیگران در حال تغییر است در حوزه سیاسی از آمریکا و اروپا از آتلانتیک به پاسیفیک، این روند پس از نظمی که بعد از جنگ جهانی دوم حادث شده است.

وی تصریح کرد: چین، هند و ایران فعال تر و متوازن تر در حوزه تولید قدرت به خصوص اقتصادی در حال نقش آفرینی هستند و اکنون ضرورت ایجاد می کند در شرایط جدید تنها به پذیرفتن نقش اکتفا نکنیم بلکه سرمایه گذاران، فعالان و تجار به نقش خود بازگردند و ایفای مسئولیت کنند.

شاه ویسی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهوری به چین، تاکید کرد: این نوع دیدارها با مدل دیپلماسی فعال که دال بر ظرفیت سازی دارند، رویکرد نوینی است که می تواند پیشرفت ها در یکسال اخیر را توسعه دهند.

وی اظهار داشت: بهبود روش‌های کسب و کار، مانع زدایی، اصلاح شاخص کلان، شنیدن حرف فعالان اقتصادی می تواند کشور را به افق مطلوب در مطالبات رهبری مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون برساند و موجب برگشت پذیری اقتصاد به عنوان ممتاز در جهان تبدیل شود.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: شکوفایی این تغییر رویکرد و دستاوردها را می توان با عضویت رسمی در سازمان همکاری های شانگهای، اجلاسیه سیکا، حضور در بریکس و روابط با اوراسیا مشاهده کرد که در معاملات با این کشورها می توان در وهله اول نفت و گاز و پتروشیمی را در نظر گرفت اما در علم و فناوری، خودرو، کریدورهای ترانزیتی می توانیم در جریان تجارت عمومی در سطح بین الملل نقش آفرینی کنیم.

وی افزود: با این تغییرات سهم صادرات غیرنفتی سهم اصلی در نیاز وارداتی کشور را برعهده خواهد گرفت که می تواند افق پویا و فعال برای قابلیت های سرمایه های خدادادی و انسانی ایران را با حفظ استقلال ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: یکی از مطالبات چینی ها برای دور جدید روابط در حوزه اقتصادی بین الملل، طرح یک کمربند یک راه است که برای ۶۸ کشور در مسیر مستعد کردن بازارها برنامه ریزی که به عنوان مسیر برای توسعه مبادلات این کشور جایگزین شده است.

وی تصریح کرد: با پذیرش حضور در این طرح، می توان برای بهبود زیرساخت ها سرمایه گذار مناسب جذب کرد و سرمایه ملی و نفتی را ارتقا داد زیرا مشارکت و جذب سرمایه یکی از مهمترین اقدامات در توسعه اقتصادی است.

شاه ویسی با بیان اینکه ایران در حوزه خودرویی، کشوری با تولید و مصرف بالا محسوب می شود، تاکید کرد: اگر ارتقا بخش های اقتصادی کشورمبتنی بر طرح جامع باشد که قریب به چهار دولت در دست توسعه قراردارد با توجه بیشتر به بخش ملی و فراملی می توان از چین در این راستا استفاده کرد.

وی افزود: برای توسعه گردشگری، تجارت و راهیابی به بازارسازهای منطقه ای و فرا منطقه ای می توانیم کریدورها، بندرها و بارانداز را به محدوده تامین تولیدات چینی تبدیل کنیم تا محصولات ارزان و قابل دسترس با ارزش افزوده بیشتر را در اختیار داشته باشیم.

شاه ویسی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهوری به چین، تاکید کرد: این رویداد زمینه را برای بهره مندی از زیرساخت های طبیعی و انسانی به حفظ استقلال کشور فراهم می کند تا با افزایش تولید، ایجاد قدرت در ابعاد مختلف را به دست آوریم و بتوانیم ظرفیت فناوری را به اشتراک بگذاریم و نیازهای کشور را رفع کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.