تاریخ انتشار : یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 - 11:37
کد خبر : 1920

پرداخت یارانه نقدی موقتی است/ توزیع کالابرگ در دستور کار دولت است

پرداخت یارانه نقدی موقتی است/ توزیع کالابرگ در دستور کار دولت است
وزیر جهاد کشاورزی در مورد اصلاح یارانه‌های کالاهای اساسی گفت: برای تامین کالاهای اساسی ابتدا یارانه نقدی اختصاص می‌یابد و در آینده طرح توزیع کالا برگ کالاهای اساسی در دستور قرار می‌گیرد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، سید جواد ساداتی نژاد در نشست علنی امروز- یکشنبه ۱۸ اردیبهشت- مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح یارانه‌های کالاهای اساسی با اشاره به لزوم حفظ امنیت غذایی گفت: در شرایط جاری با دو مسئله در دنیا مواجه هستیم افزایش قیمت‌های جهانی در مورد محصولات کشاورزی به ویژه غلات و روغن و آنچه که پارامترهای مهم امنیت غذایی کشور محسوب می شوند .این شتاب قیمت از انتهای سال گذشته تا امروز رشد شتابان و بی‌سابقه‌ای گرفته و برخی از ارقام از ابتدای سال ۱۴۰۰ بالای ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

وزیر کشاورزی بیان داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز در موضوعات مختلف اجزای امنیت غذایی و غلات بین ۳۵ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت را در انواع مختلف غلات و روغن در دنیا داشتیم.

ساداتی نژاد با اشاره به تحولات اوکراین و تاثیر آن در کمبود غلات در جهان گفت: جنگ روسیه و اوکراین در کمبود حوزه غلات تاثیر اساسی گذاشته است چون این منطقه ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان را تولید می‌کند.

وی افزود: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های آینده هم کمبود تولید غلات در این منطقه ادامه خواهد داشت لذا امروز دنیا با مسئله کمبود حوزه تولید غلات و محصولات اساسی کشاورزی و افزایش قیمت مواجه شده است. لذا طبیعی تمام دولت‌ها و کشورها برای حفظ و نگهداری سفره و امنیت غذایشان تلاش می کنند.

وی در مورد خشکسالی های اخیر در کشور و تاثیر آن در کشت گندم گفت: در سال گذشته با پدیده خشکسالی مواجهه بودیم و این پدیده استمرار دارد، در سال۹۹ ما ۸ و نیم میلیون تن و در سال ۱۴۰۰، چهارو نیم میلیون تن گندم خریداری کردیم و پیش‌بینی‌های امسال هم این است که به واردات حدود ۴و نیم میلیون تن گندم نیاز داریم.

ساداتی نژاد خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مردم سازی و توزیع عادلانه یارانه ها موضوع مهم مورد نظر مجلس و دولت است که باید اجرایی شود، در سال جاری هم در قانون بودجه این الزام وجود دارد طبیعتا تلاش و همکاری مضاعفی بین مجلس و دولت برای اجرای این کار نیاز است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دولت ستادی برای این کار به ریاست معاون اول رییس جمهور و وزرای اقتصادی تشکیل شده است و برنامه ریزی های لازم را انجام می دهد تا به بهترین نحو ممکن جبران هزینه مازاد خانوار به عنوان سبد حمایتی در نظر گرفته شود و قطعاً قبل از اجرای این طرح برای دو ماه این مبلغ به حساب خانوارها واریز می شود تا هیچ دغدغه‌ای برای مردم عزیزمان ایجاد نشود.

هدف اصلی از اجرای این طرح عدالت در حوزه یارانه‌ها است

عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه کرد: اطلاع‌رسانی لازم هم در زمان اجرای طرح به مردم انجام خواهد شد و هدف اصلی از اجرای این طرح عدالت در حوزه یارانه‌ها است البته یارانه‌ها حذف نمی‌شود بلکه از روی کالاها به افراد منتقل می‌شود تا بتوانند مدیریت بهتری را داشته باشند.

وی تاکید کرد: رانت و فساد زیادی در حوزه یارانه‌ها وجود دارد و هیچ خبری از عدالت یارانه‌ای نیست و باعث شده بهره‌وری در کشور کاهش و صادرات بی‌رویه از محل یارانه‌ها، نهاده ها و کالاها انجام شود و همچنین ضایعات زیادی در این حوزه‌ها به دلیل کیفیت و قیمت پایین وجود دارد، قاچاق فزاینده‌ کالاهای اساسی به دلیل پایین بودن قیمت به کشورهای همسایه وجود دارد.

همه مردم ایران از یارانه نان بهره‌مند خواهند شد

ساداتی نژاد با بیان اینکه دغدغه جدی ما امنیت غذایی است و باید آن را حفظ و پایدار کرد، گفت: اجرای طرح مورد هدف ما است تا مردم بتوانند عادلانه از آن بهره‌مند شوند، به طور قطع دهک‌های پایین بهره‌مندی بیشتری از یارانه‌ها نسبت به دهک‌های بالاتر خواهد داشت. در مورد موضوع نان، تمامی دهک‌ها یعنی همه مردم ایران از یارانه بهره‌مند خواهند شد و به گونه‌ای اقدام خواهد شد که افراد با قیمت فعلی نان را خریداری کنند بنابراین هیچ افزایش قیمتی در خرید نان برای خانواده‌ها وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: برنامه ریزی برای مردم سازی و توسعه عادلانه در حال انجام است و به طور قطع در زمان لازم و بعد از اقناع سازی و اطلاع رسانی انجام خواهد شد؛ البته اتفاقی که در مورد آرد صنف و صنعت افتاد؛بدین شرح است که در کشور به حدود ۱۲ میلیون تن گندم نیاز داریم، گندم خبازی ۹ میلیون تن و همچنین گندم صنف و صنعت ۲ میلیون تن و گندم نان صنعتی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن مصرف می‌شود و مابقی نیز گندم بذری است بنابراین در کشور حجم زیادی از گندم در حوزه خبازی و نانوایی‌ها است و این حوزه نیاز به افزایش کیفیت بهتر نان است.

وی تصریح کرد: در این رابطه با معضل قاچاق آرد به خارج از کشور به دلیل قیمت مواجه هستیم.؛ قیمت یک کیسه آرد برای توزیع نانوایی‌ها ۳۸ هزار تومان است و در بیرون کشور تا حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. از سویی ضایعات زیادی در نانوایی‌ها وجود دارد و جایگزینی که به عنوان خوراک دام استفاده می شود بنابراین موضوع گندم برای ما به عنوان مسئله استراتژیک بسیار مهم است و باید برای حفظ آن برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم.

برای صیانت از گندم، ساماندهی آرد صنف و صنعت را سرعت دادیم

وی با بیان اینکه باید گندم را به عنوان مسئله مهم امنیت غذایی و سفره مردم مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: برای اینکه تا زمان اجرای طرح، زمان را در نگهداری و حفظ کالاهای استراتژیک از دست ندهیم بحث مربوط به ساماندهی آرد صنف و صنعت و آزادسازی آن را انجام دادیم که در سبدی که برای توزیع عادلانه یارانه‌ها انجام خواهد شد، یارانه‌ها لحاظ می‌شود البته برای صیانت از گندم این موضوع را سرعت دادیم و جلو انداختیم تا بتوان پایداری و نیازمان را در حوزه گندم برای حفظ امنیت غذایی مردم مد نظر قرار دهیم و بتوانیم در حوزه صنف و صنعت بهره وری را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد اصلاح یارانه‌های کالاهای اساسی گفت: برای تامین کالاهای اساسی ابتدا یارانه نقدی اختصاص می‌یابد و در آینده طرح توزیع کالا برگ کالاهای اساسی در دستور قرار می‌گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.