تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 17:46
کد خبر : 1052

وصول درآمدهای نفتی و گازی ۲.۵ برابر شد/ امکان ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌ها

وصول درآمدهای نفتی و گازی ۲.۵ برابر شد/ امکان ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌ها

وزیر نفت با تأکید بر اینکه گشایش‌های بین‌المللی نباید مانعی برای استفاده از ظرفیت داخلی باشد، گفت: در سال ۱۴۰۰، وصول درآمدهای نفت و میعانات، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی و خالص گاز صادراتی ۲.۵ برابر شده و در موضوع گاز این رقم به ۳.۵ تا ۴ برابر رسیده است. به گزارش نسیم صبااز وزارت نفت،

وزیر نفت با تأکید بر اینکه گشایش‌های بین‌المللی نباید مانعی برای استفاده از ظرفیت داخلی باشد، گفت: در سال ۱۴۰۰، وصول درآمدهای نفت و میعانات، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی و خالص گاز صادراتی ۲.۵ برابر شده و در موضوع گاز این رقم به ۳.۵ تا ۴ برابر رسیده است.

به گزارش نسیم صبااز وزارت نفت، نشست فصلی، گزارش‌گیری طرح‌های احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌های دارای مجوز قانونی حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات ‌گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی با حضور «جواد اوجی» وزیر نفت، «هوشنگ فلاحتیان» معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت، «جلیل سالاری» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مدیران طرح‌ها در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد.

اوجی در این نشست ضمن بررسی مورد به مورد پیشرفت پروژه‌های بهینه‌سازی پالایشی و پتروپالایشی و دلایل تأخیر بعضی از این پروژه‌ها، راهکارهایی برای حل مسائل ارائه کرد.

امکان ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌های پالایشی و پتروپالایشی

وی از اعلام خبرهای خوب برای تسهیل اجرای طرح‌های پالایشی و پتروپالایشی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در همین زمینه با رایزنی‌هایی که با هیئت دولت داشتیم، امکان ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی فراهم شده است.

وزیر نفت به تأکید مقام معظم رهبری درباره ظرفیت پالایشی کشور، همچنین پافشاری و پیگیری دولت، مجلس و صندوق توسعه ملی برای تسهیل سرمایه‌گذاری در این حوزه اشاره و تصریح کرد: برای پیشبرد طرح‌های پالایشی و پتروپالاشی وزارت نفت از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

وصول درآمدهای نفتی و گازی ۲.۵ برابر شد

اوجی به افزایش چشمگیر درآمدهای کشور از بخش نفت اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰، وصول درآمدهای نفت و میعانات، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی و خالص گاز صادراتی ۲.۵ برابر شده و در موضوع گاز این رقم به ۳.۵ تا ۴ برابر رسیده است.

وی این توفیق‌ها را مایه پیشرفت در مواضع سیاسی کشور خواند و اظهار کرد: افزایش وصول درآمدها دست مذاکره‌کنندگان را در وین باز گذاشته است.

وزیر نفت از احتمال وقوع توافق در مذاکرات وین یاد کرد و ادامه داد: این موضوع می‌تواند گشایش‌هایی را برای کشور به‌همراه داشته باشد، اما با توجه به شرایط بین‌المللی که همه شاهد آن هستیم، مشخص نیست گشایش‌ها چقدر تداوم داشته باشد و بر همین اساس باید از فرصت پیش‌آمده نهایت بهره را ببریم.

اوجی با بیان اینکه شرایط استفاده از گشایش‌های بین‌المللی نباید جایگزین فرصت‌های داخلی شود، تصریح کرد: الحمدالله ظرفیت‌های داخلی خوبی در این سال‌ها فراهم شده است و نباید این فرصت‌ها قربانی گشایش‌های بین‌المللی شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت در قبال امتیازهایی که برای تسهیل توسعه طرح‌های پالایشی و پتروپالایشی از هیئت دولت دریافت کرده، برنامه هایی را ارائه داده است، افزود: مجریان این طرح‌ها باید برای به‌ نتیجه رسیدن هرچه سریع‌تر طرح‌ها تلاش کنند و در صورت تطابق نداشتن پیشرفت طرح‌ها با برنامه‌های ارائه‌شده، امکان سلب امتیازات، تسهیلات و معافیت‌هایی که برای آنها در نظر گرفته شده، وجود دارد.

وزیر نفت به بعضی از طرح‌هایی که پیشرفت ماهانه زیر ۴ درصد داشته‌، اشاره کرد و گفت: پیشرفت زیر ۴ درصد در ماه صرفه اقتصادی مدنظر را ندارد و مدیران این طرح‌ها باید در نظر داشته باشند که در سلب امتیازهای در نظر گرفته‌شده، در صورت تأخیر در اجرای طرح‌ها، تمایزی برای شرکت‌ها قائل نمی‌شویم.

اوجی در پایان از شرکت‌های پالایشی و پتروپالایشی خواست چالش‌های خود در اجرای کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها را که دغدغه آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران نیز هست، مطرح کنند و وزارت نفت برای حل این چالش‌ها نهایت همکاری را با شرکت‌ها خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.