تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 6:59
کد خبر : 9094

هفت شهرستان جنوب کرمان همچنان کشتارگاه طیور ندارند

هفت شهرستان جنوب کرمان همچنان کشتارگاه طیور ندارند
سرپرست اداره کل دامپزشکی کرمان با اشاره به اینکه ۱۲ کشتارگاه صنعتی استان در سطح شهرهای کرمان، سیرجان، رفسنجان، زرند، بردسیر، بافت و بم فعال هستند، تاکیدکرد: در جنوب استان کشتارگاه طیور نداریم و مرغ برای کشتار از جنوب استان به شمال انتقال می یابد.

به گزارش ایرنا صدیقه کاظمی‌نیا روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: علاوه بر این ۱۲ مورد یک کشتارگاه دیگر نیز در دست احداث است که امیدواریم تا بعد از سال بهره‌برداری شود.

کاظمی‌نیا با اشاره به وجود ۱۴ کشتارگاه صنعتی دام در سطح استان کرمان گفت: یک کشتارگاه صنعتی و مجهز نیز در منطقه باغین درحال ساخت است که فعلا به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه کشتارگاه‌های دام نیاز به مساعدت شهرداری برای بحث‌های بهسازی، نوسازی و ضروریات بهداشتی داریم، گفت: تقاضا داریم شهرداری‌ها به عنوان متولیان اصلی کشتارگاه‌ها با دامپزشکی همکاری داشته باشند.

طرح تشدید نظارت بر فرآورده‌های خام دامی

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تشدید نظارت بر فرآورده‌های خام دامی از ۱۳ اسفند تا پایان ماه رمضان افزود: در این طرح در ایام نوروز و ماه رمضان، ۳۳ گروه ثابت و ۳۲ تیم سیار بر تمامی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و طیور، رستوران‌ها، طباخی‌ها، مرغ فروشی‌ها و غیره به منظور اطمینان از سلامت محصول نظارت می‌کنند.

کاظمی نیا ادامه داد: مصرف کنندگان مواد خام دامی در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از کشتار غیرمجاز و عرضه این مواد به صورت تاریخ گذشته و غیربهداشتی، مورد را از طریق سامانه ۱۵۱۲ به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند.

ذبح شرعی

کاظمی نیا با اشاره به نظارت ناظران و ارائه آموزش های شرعی ذبح در کشتارگاه‌ها، ادامه داد: اگر کسی بخواهد جلو مغازه به طور مثال ذبح گوسفند را انجام دهد این فرایند تخلف است و مجازات قانونی دارد البته در مکان‌هایی که کشتارگاه وجود ندارد و در بعضی از اعیاد و روزها در ماه محرم استثناهایی با نظارت دامپزشکی وجود دارد.

عرضه شیر

کاظمی‌نیا همچنین با اشاره به اینکه عرضه شیر فله مجاز نیست، اظهارداشت: البته باید به فرهنگ مصرف مردم در این زمینه توجه شود و مراکز عرضه شیر فله‌ای را ساماندهی و مسیر حرکت آنها را تعریف کنیم و ببینم از چه گاوداری و مراکزی شیر تهیه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۴۰۰ مرکز عرضه فرآورده‌های لبنی به صورت فله‌ای و کیلویی در سطح استان وجود دارد، ادامه داد: فرهنگ مصرف مردم با شیر سنتی عجین شده و باید در این موضوع ساماندهی بهداشتی انجام گیرد البته شیر اگر جوشیده شود و در نقطه جوش چند دقیقه‌ای بماند سالم سازی آن مورد تایید است اما در این حالت به صورت فیزیکی یا استنشاقی امکان در معرض آلودگی قرار گرفتن شیر وجود دارد؛ لذا توصیه می‌کنیم مردم از شیر پاستوریزه استفاده کنند زیرا فرایند پاستوریزاسیون یا پاستوریزه کردن در این شیرها به صورت اصولی اتفاق می‌افتد.

خرید ماهی قرمز

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: در صورتی که مردم می‌خواهند از ماهی قرمز یا ماهیان زینتی در سفره هفت سین استفاده کنند حتما باید نکات بهداشتی را مدنظر داشته باشند و از مراکز عرضه مجاز که توسط شهرداری‌ها در نظر گرفته شده خرید کنند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان بویژه کودکان باید از تماس مستقیم با آب نگهداری یا خود ماهی بشدت خودداری کنند، بیان کرد: به هیچ عنوان گونه‌های جانوری مانند خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها را اصلا به لحاظ بهداشتی تایید نمی‌کنیم و نباید در مراکز عرضه ماهی‌های قرمز این گونه‌ها عرضه شود.

کاظمی نیا ادامه داد: عرضه لاک پشت سنگاپوری یا مینیاتوری(گوش قرمز) و حلزون سیب یا حلزون طلائی آکواریوم را اصلا در مراکز عرضه ماهی‌های تزیینی سفره عید از نظر بهداشتی تایید نمی‌کنیم زیرا این گونه‌های جانوری به صورت بالقوه می‌توانند عامل انتقال بیماری برای انسان باشند.

لاکپشت سنگاپوری برای هفت‌سین نخرید!
وی با تاکید بر اینکه برای حمل ماهی از کیسه های نایلونی نباید استفاده شود، خاطرنشان کرد: در صورت امکان از ظروف یکبار مصرف غیر قابل نفوذ برای حمل و جابه جایی ماهیان قرمز استفاده شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد:مردم در پایان نوروز ماهی‌ها را به جای رها کردن در رودخانه‌ها در محل هایی که توسط شهرداری‌های تعبیه می‌شود، رها کنند

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.