تاریخ انتشار : سه شنبه 15 شهریور 1401 - 8:44
کد خبر : 3880

هشدار سوریه به تل آویو درباره بازی با آتش/ صبر دمشق به سرآمده است

هشدار سوریه به تل آویو درباره بازی با آتش/ صبر دمشق به سرآمده است
اخیرا بر دامنه حملات رژیم صهیونیستی به سوریه افزوده شده است اما در این میان پدافند هوایی سوریه هم عملکرد مطلوبی داشته و با این حملات مقابله کرده است.

به گزارش نسیم صبا از مهر: رژیم صهیونیستی اخیراً حملات متعددی را به مناطق مختلف سوریه انجام داده که پدافند هوایی ارتش سوریه بسیاری از این حملات را ناکام گذاشته است. در جدیدترین حمله، فرودگاههای حلب و دمشق هدف قرار گرفتند.

واکنش دمشق

سوریه بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل و دبیرخانه سازمان ملل خواست تا حملات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه را به عنوان نقض حاکمیت و تهدید مستقیم صلح و امنیت منطقه و بین المللی محکوم کنند.

وزارت امور خارجه و مهاجران در نامه های جداگانه به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت اعلام کرد که اشغالگران از نظر قانونی، اخلاقی، سیاسی و مالی مسئول هدف قرار دادن عمدی فرودگاه های بین المللی دمشق و حلب و به خطر انداختن تأسیسات غیرنظامی، خرابکاری ها و جان غیرنظامیان هستند.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: حدود ساعت ۲۰:۰۰ عصر روز چهارشنبه ۳۱ اوت ۲۰۲۲ (اسرائیل) به فرودگاه بین‌المللی تجاری حلب حمله هوایی کرد که آسیب جدی را به باند فرودگاه وارد کرد و باعث از کار افتادن آن و تخریب کامل ایستگاه کمک ناوبری و تجهیزات آن و از کار افتادن آن، شد.

در نامه وزارت خارجه سوریه آمده است: همچنین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حدود ساعت ۲۱:۱۸ روز گذشته چهارشنبه ۳۱ اوت ۲۰۲۲ با تعدادی موشک از سمت دریاچه طبریا در شمال فلسطین اشغالی برخی نقاط جنوب شرق دمشق از جمله فرودگاه بین‌المللی دمشق را هدف قرار دادند جایی که این تجاوز منجر به خسارات مادی از جمله انهدام ایستگاه کمک ناوبری و برخی تجهیزات در فرودگاه بین‌المللی دمشق شد.

وزارت خارجه سوریه در نامه خود تاکید کرد: این اولین بار نیست که نیروهای اشغالگر اسرائیل تأسیسات عمومی تجاری و عمرانی یا بنادر هوایی و دریایی در سوریه را هدف قرار می دهند و کشتیرانی و ترافیک هوایی و دریایی، تجاری و غیرنظامی و همچنین جان و ایمنی غیرنظامیان را به خطر می اندازد. سوریه حق خود را برای پاسخگویی به حملات اسرائیل محفوظ می دارد.

همچنین وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد که اشغالگران از نظر قانونی، اخلاقی، سیاسی و مالی مسئول هدف قرار دادن عمدی فرودگاه های بین المللی دمشق و حلب و به خطر انداختن تأسیسات غیرنظامی، خرابکاری ها و جان غیرنظامیان هستند.

وزارت امور خارجه سوریه در نامه خود آورده است: سوریه مجدداً از شورای امنیت و سازمان ملل متحد می خواهد تا حداقل اختیاراتی را که بر اساس منشور به آنها در زمینه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی محول شده است، اعمال کنند و این حملات اسرائیل را محکوم کنند. سوریه از دبیرخانه کل و شورای امنیت امروز انتظار اقدام فوری و موضعی روشن و بدون ابهام در مقابل تحرکات اسرائیل برای تشدید تنش و درگیری در منطقه دارد.

بازی اسرائیل با آتش

فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه گفت، رژیم صهیونیستی با آتش بازی می‌کند و اوضاع امنیتی و نظامی منطقه را در آستانه انفجار قرار می‌دهد.

المقداد در توئیتی که حساب وزارت امور خارجه سوریه آن را منتشر کرد، نوشت: سوریه در مقابل تجاوزات مکرر رژیم اشغالگر سکوت نخواهد کرد و اسرائیلی‌ها هزینه این تجاوزات را دیر یا زود پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: سوریه ایستادگی کرده و ایستادگی خواهد کرد و از مواضع خود عقب نشینی نمی‌کند و دشمن اسرائیلی نباید در محاسباتش دچار اشتباه شود و امید یا توهم داشته باشد که سوریه مواضعش را تغییر خواهد داد.

وزیر امور خارجه سوریه تأکید کرد: آمریکا و کشورهای غربی مسئول تشویق اسرائیل برای تجاوز و تهدید علیه صلح و امنیت در منطقه و جهان هستند.

وزارت امور خارجه سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تجاوزات نظامی مستمر اسرائیل، تهدیدی برای انفجار وضعیت امنیتی و نظامی در منطقه است. سوریه در برابر این تجاوزات ساکت نخواهد ماند و دیر یا زود اسرائیلی‌ها تاوان آن را خواهند پرداخت.

هدف تل آویو چیست؟

رژیم صهیونیستی تاکنون نتوانسته است از این حملات خود به نتیجه‌ای برسد و همچنان به خط و نشان کشیدن برای دمشق ادامه می‌دهد. تل آویو پس از ناتوانی از نابودی نظام سوریه و فروپاشی محور مقاومت به بن بست رسیده است.

حملات متعدد صهیونیست‌ها به سوریه که با مدرنترین جنگنده‌های ساخت آمریکا هم صورت گرفت است تأثیری بر دمشق نداشته و نتوانسته به تضعیف دولت سوریه منجر شود و روحیه نظامیان ارتش سوریه را از بین ببرد. تل آویو از آغاز بحران در سوریه تاکنون به شیوه‌های مختلف در راستای تحقق اهداف خود یعنی براندازی دولت سوریه و ویران کردن شهرهای سوریه گام برداشته است.

این رژیم علاوه بر کمک‌های فراوان به تروریست‌ها و درمان مجروحان آنها، هر جا که گروههای تروریستی در معرض خطر قرار گرفته‌اند به حمله هوایی به سوریه به بهانه‌های مختلف روی آورده است.

تحرکات رژیم صهیونیستی در طول سال‌هایی که از بحران سوریه می‌گذرد به خوبی نمایانگر این است که صهیونیست‌ها نمی‌خواهند که سوریه تمامیت ارضی یکپارچه داشته باشد. رژیم صهیونیستی تمایل شدید بر بی ثباتی سوریه دارد و حملات آن به سوریه نیز در این راستا تعریف می‌شودتحرکات رژیم صهیونیستی در طول سال‌هایی که از بحران سوریه می‌گذرد به خوبی نمایانگر این است که صهیونیست‌ها نمی‌خواهند که سوریه تمامیت ارضی یکپارچه داشته باشد. رژیم صهیونیستی تمایل شدید بر بی ثباتی سوریه دارد و حملات آن به سوریه نیز در این راستا تعریف می‌شود.

واقعیت آن است که پذیرش این واقعیت برای رژیم صهیونیستی بسیار سخت است که ارتش سوریه را بر خلاف میل و پس از چند سال جنگ به منظور سرنگون ساختن دولت سوریه مجدداً در نزدیکی خود ببیند و شب و روز با کابوس عدم امنیت از ناحیه محور مقاومت دست و پنجه نرم کند.

این حملات نقض آشکار مفاد حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های مربوط به آن، که همه آن خواستار حفظ احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه هستند، به شمار می‌رود.

این حملات تصادفی نیست. این حملات همه جانبه در راستای استراتژی ژئوپلتیک- توطئه‌ای ضد سوریه در نتیجه مواضع اصولی آن به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم است. طیف گسترده‌ای از اهداف سیاسی، نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی وجود دارند که قرار است از طریق تهاجماتی که در سال‌های گذشته متوقف نشده‌اند، محقق شوند.

از نگاه کارشناسان نبود هیچ پاسخ بازدارنده و محدودیتی از سوی دمشق، سبب جریح دار شدن صهیونیستهاست. هدف این است که جنگ آتی را به شدت صهیونیستها از آن هراسان دارند، دور کند و در نتیجه تلاش می کنند که مانع از تهاجم سوریه و حزب الله لبنان در آینده به رژیم اشغالگر شوند. هدف آنها برهم زدن ثبات مردم سوریه است و از این رو، آنها به اقدامات بی ثبات کننده خود ادامه خواهند داد.

آنچه سبب ادامه حملات رژیم صهیونیستی به سوریه می‌شود؛ عدم واکنش واقعی از سوی دمشق است. پدافند هوایی سوریه فقط به مقابله با حملات می‌پردازد و اگر واکنش کوبنده به این حملات انجام شود دیگر اسرائیل جرأت تکرار این حملات را نخواهد داشت.

رژیم صهیونیستی به دنبال انهدام تکنولوژی تسلیحاتی و سامانه دفاع هوایی سوریه است و شمار کشته شدگان در حملاتش برایش ذره‌ای اهمیت ندارد. هدف از حملات مداوم رژیم صهیونیستی به سوریه فرسوده کردن ارتش سوریه و ایجاد مانع در برابر آن است.

هشدار سوریه به تل آویو درباره بازی با آتش/ صبر دمشق به سرآمده است

سوالی که تحلیلگران و ناظران امور مطرح می‌کنند این است که چرا سوریه به حملات رژیم صهیونیستی واکنشی نشان نمی‌دهد؟

حقیقت آن است که دولت و ارتش سوریه دقیقاً در کنار مرزهای فلسطین اشغالی سنگر گرفته‌اند و به راحتی می‌توانند به تعرضات رژیم صهیونیستی پاسخ قاطع دهند اما فعلاً اولویت های دیگری دارند و مبتنی بر منطق خاص جنگ، اصراری بر گشودن جبهه‌هایی جدید و همزمان ندارند. بی شک مبتنی بر این نگاه زمانه پاسخگویی به تجاوزهای اسرائیل زیاد دور نخواهد بود. صبر دمشق هم حدی دارد و بالاخره لبریز خواهد شد و پاسخ دندان شکنی به حملات رژیم صهیونیستی خواهد داد و این از موضع گیری فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه و هشدر شدیداللحن او به تل آویو درباره بازی نکردن با آتش مشخص می شود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.