تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401 - 5:38
کد خبر : 5282

نیازمند تحول در عرصه کشاورزی هستیم

نیازمند تحول در عرصه کشاورزی هستیم
وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی ایران‌ به یک‌تحول نیاز دارد و باید اقتصادی شود که در غیر اینصورت از بین‌خواهد رفت؛ بنابراین باید دانش وفناوری را وارد بخش کشاورزی کنیم.

به گزارش نسیم صبا ازخبرنگار مهر، سید جواد ساداتی‌نژاد جمعه شب، در اختتامیه دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز (رینوتکس ۲۰۲۲)، اظهار کرد: یکی از بهترین جلساتی که می‌توان شرکت کرد، جلسات نخبگان، نمایشگاه‌های علم و فناوری و حضور در جمع‌های دانش بنیان و رویدادهای علم و فناوری است، که پر شتاب ترین کار در زمانه حاضر، رویدادهایی است که در راستای علم و فناوری و نوآوری قدم برمی‌دارند.

وی ادامه داد: بی‌تردید امروزه، ثروت مدیون علم‌وفناوری است و پر ثروت ترین انسان‌های دنیای امروز افرادی هستند که در حوزه‌ی علم و فناوری فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروزه مدل ثروت تغییر کرده است، افزود: وظیفه‌ی ما تولید ثروت برای نسل آینده است که باتوجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب، تولید ثروت نوعی عبادت است و در حال حاضر اقدامات بسیار فعالانه، صحیح و روبه رشدی در کشور در حال وقوع است که رویداد امروز نمونه‌ای از اقدامات فناورانه در آذربایجان شرقی است.

وی با بیان اینکه کشاورزی ایران به یک‌تحول نیاز دارد، گفت: کشاورزی ایران باید اقتصادی شود در غیراینصورت از بین‌خواهد رفت؛ بنابراین باید دانش وفناوری را وارد بخش کشاورزی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تولید پنج میلیون تن محصول کشاورزی در آذربایجان شرقی جای افتخار دارد چراکه آذربایجان شرقی قطب امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.

ساداتی نژاد گفت: در بخش کشاورزی کشور به دانش، فناوری و نوآوری بیشتری نیاز داریم اما متأسفانه در حوزه‌ی کشاورزی به عقب ماندگی دچار شده‌ایم که لازم است با سرعت بیشتری این عقب ماندگی را جبران کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به شعار سال جاری، رسالت بزرگ‌تری بر عهده جهادکشاورزی است، اولین وزارت خانه‌ای بوده‌ایم که آئین نامه مربوط به شورای امسال را تصویب کردیم تا در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، اقدامات تخصصی لازم برای رشد و عرضه به بازار این بخش را سرعت ببخشیم.

وی متذکر شد: پنج دهکده نوآوری راه‌اندازی شده است و راه‌اندازی مزرعه‌های نوآوری در شهرستان‌ها از برنامه‌های جهاد کشاورزی است که در حوزه‌های بسیاری از کشاورزی به حضور شرکت‌های دانش بنیان نیاز داریم که یکی از مهم‌ترین آنها نهادهای فناورانه است.

وی تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد بذرهای هیبریدی را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم، در بحث تأسیسات آبیاری و کشاورزی دقیق، بحث مربوط به گلخانه تولید نهال سالم و گواهی شده و تغذیه دام‌طیور به‌دلیل وارد کننده نهاده‌های دامی به کشور، نیازمند دانش‌های فناور جهت جایگزین کردن تغذیه طیور دامی بر اساس ضایعات مختلف هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در بحث گلخانه برای داشتن ابزار دقیق و هوشمند نیازمند فعالیت شرکت‌های دانش بنیان هستیم، یکی از اساسی‌ترین مشکلات نخبگان دانش بنیان، عدم توانایی در تجاری‌سازی محصولات تولیدی است؛ بنابراین در این زمینه ۳۰۰ نیاز فناورانه در بخش کشاورزی جمع آوری شده است و به‌زودی یک نمایشگاه در این راستا برگزار می‌کنیم و نیازها را به شرکت‌های دانش بنیان معرفی می‌کنیم تا در دوره‌های بعدی بتوانیم مشارکت‌های موثرتری داشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.